În viziunea realizatorilor cercetării, cele 185.000 de puncte de încărcare actuale sunt suficiente pentru flota de maşini electrice existentă, dar insuficiente pentru a ţine pasul cu piaţa în creştere.
Analiza T&E relevă, totodată, că pentru finanţarea acestei tranziţii e nevoie de 20 de miliarde de euro, în următorii 11 ani, sau 1,8 miliarde de euro/an.
Ce se întâmplă cu locurile de parcare din fața blocului
"Asta înseamnă doar 3% din cât cheltuie UE în prezent pentru infrastructura pentru drumuri. T&E susţine că e vorba de o oportunitate de business, iar co-finanţarea poate veni din planul european de investiţii care va sprijini investiţii sustenabile în valoare de un trilion de euro în următoarea decadă sub umbrela Acordului Verde (Green Deal). Prioritatea ar trebui să fie zonele rezidenţiale şi de spaţii de birouri, iar cel puţin 20-30% dintre noile staţii de încărcare ar trebui amplasate în locuri dezavantajate şi mai puţin populate pentru a garanta tuturor accesul la maşini zero emisii", se menţionează în studiul T&E.
Statistica oficială arată că transportul reprezintă peste un sfert (27%) din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră al blocului comunitar. Maşinile emit 44% din poluarea din transport şi trendul este ascendent.
"Acordul Verde pe transport se poate realiza doar cu infrastructură zero-emisii. Asta înseamnă să investeşti bani în reţeaua publică de staţii de încărcare, mai ales acasă şi la muncă, şi nu în construirea de noi conducte de combustibil fosil. Până acum, construcţia de staţii de încărcare a ţinut pasul cu cererea, dar creşterea care urmează a numărului maşinilor electrice trebuie să fie corelată cu extinderea reţelei de încărcare. Tranziţia la maşini electrice va crea o piaţă de multe miliarde de euro pentru industria europeană în lucrări de reţea, producţie, instalaţii şi mentenanţă a reţelei de încărcare. UE trebuie să facă tot ce poate pentru a lupta împotriva crizei climatice şi a produce locuri de muncă aici, în Europa, în acelaşi timp", explică Lucien Mathieu, analist e-mobilitate.
Conform specialiştilor, pentru a realiza targetul inclus în Acordul Verde, Europa are nevoie ca 40% din noile maşini care vor circula pe străzile statelor membre să fie zero-emisii până în 2030 şi trebuie ca ultimul motor cu combustie internă să fie vândut în 2035, cel mai târziu.
"România nu e o mare excepţie. Precum aiurea, investiţiile publice în staţii de reîncărcare or rezolva o problemă aproape la fel de mare precum preţul vehiculelor electrice: anxietatea legată de autonomia energetică a vehiculului. Iar aceasta este o problemă psihologică ce nu poate fi rezolvată doar cu mecanismele pieţei, ci numai urmând rolul educativ şi activ al statului. E o investiţie cel puţin la fel de importantă precum construcţia autostrăzilor", susţine Raul Cazan, preşedintele 2Celsius.
Reprezentanţii T&E notează că revizuirea Directivei pe Infrastructură pentru Combustibili Alternativi este un moment crucial pentru a permite Comisiei Europeană să-i ajute pe şoferi să-şi încarce maşinile şi să ajute în acelaşi timp afacerile să profite de valul electrificării transporturilor. "Directiva urmează să fie revizuită anul acesta şi ar trebui transformată în legislaţie cu obiective ambiţioase", precizează T&E.
Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E) are ca scop promovarea şi crearea atât la nivelul Uniunii Europene, cât şi la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabilă. Înfiinţată în anul 1990, T&E reprezintă 58 de organizaţii din 26 de ţări din Europa, în special grupuri de mediu şi militanţi care lucrează pentru politici de transport durabile la nivel naţional, regional şi local.
Entitatea coordonează Coaliţia Internaţională pentru Aviaţie Durabilă (ICSA), care are statutul de observator la Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (ICAO) şi este membră a Coaliţiei pentru Transporturi Navale (CSC), ce deţine statutul de observator în cadrul Organizaţiei Maritime Internaţionale (OMI).
Soarta programelor Rabla şi Rabla Plus, decisă. Ce a spus Orban
2Celsius (2C) este o organizaţie europeană, culturală şi de mediu cu sediul în România, membră a reţelei Transport şi Mediu de la Bruxelles (T&E). Asociaţia este o platformă media care încearcă să promoveze noi concepte precum "green collar jobs", profiluri climatice, slow food sau "futures' arts" în centrul şi estul Europei.
De-a lungul timpului 2Celsius Network a primit suport şi finanţare de la Earth Day Network în Washington, D.C., WWF Austria, European Journalism Centre în Maastricht, Comitetul Regiunilor, Convenţia Alpină, European Academy (EURAC).
Pe lângă activităţile legate de jurnalism, 2C a gestionat şi programe de caritate - cultura bicicletei în mediile rural-montane, relaţia dintre producţia hranei şi schimbările climatice (schimbarea utilizării terenurilor) şi programe de "institutional greening" şi dezvoltare locală.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.