Pentru un aer curat în UE. Experții știu ce trebuie făcut

Antonia Popescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Asociaţia Industriei Auto Germane (VDA) a cerut Guvernului să aloce miliarde de euro pentru a sprijini o schimbare structurală completă a industriei
Asociaţia Industriei Auto Germane (VDA) a cerut Guvernului să aloce miliarde de euro pentru a sprijini o schimbare structurală completă a industriei

Aproximativ trei milioane de puncte publice de încărcare mai sunt necesare în Uniunea Europeană (UE) pentru 44 milioane de maşini electrice, până în 2030, pentru ca blocul comunitar să devină neutru din punct de vedere climatic, arată o analiză a Transport & Environment, citată de platforma 2Celsius. 

În viziunea realizatorilor cercetării, cele 185.000 de puncte de încărcare actuale sunt suficiente pentru flota de maşini electrice existentă, dar insuficiente pentru a ţine pasul cu piaţa în creştere.

Analiza T&E relevă, totodată, că pentru finanţarea acestei tranziţii e nevoie de 20 de miliarde de euro, în următorii 11 ani, sau 1,8 miliarde de euro/an.

Ce se întâmplă cu locurile de parcare din fața blocului

"Asta înseamnă doar 3% din cât cheltuie UE în prezent pentru infrastructura pentru drumuri. T&E susţine că e vorba de o oportunitate de business, iar co-finanţarea poate veni din planul european de investiţii care va sprijini investiţii sustenabile în valoare de un trilion de euro în următoarea decadă sub umbrela Acordului Verde (Green Deal). Prioritatea ar trebui să fie zonele rezidenţiale şi de spaţii de birouri, iar cel puţin 20-30% dintre noile staţii de încărcare ar trebui amplasate în locuri dezavantajate şi mai puţin populate pentru a garanta tuturor accesul la maşini zero emisii", se menţionează în studiul T&E.

Statistica oficială arată că transportul reprezintă peste un sfert (27%) din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră al blocului comunitar. Maşinile emit 44% din poluarea din transport şi trendul este ascendent.

"Acordul Verde pe transport se poate realiza doar cu infrastructură zero-emisii. Asta înseamnă să investeşti bani în reţeaua publică de staţii de încărcare, mai ales acasă şi la muncă, şi nu în construirea de noi conducte de combustibil fosil. Până acum, construcţia de staţii de încărcare a ţinut pasul cu cererea, dar creşterea care urmează a numărului maşinilor electrice trebuie să fie corelată cu extinderea reţelei de încărcare. Tranziţia la maşini electrice va crea o piaţă de multe miliarde de euro pentru industria europeană în lucrări de reţea, producţie, instalaţii şi mentenanţă a reţelei de încărcare. UE trebuie să facă tot ce poate pentru a lupta împotriva crizei climatice şi a produce locuri de muncă aici, în Europa, în acelaşi timp", explică Lucien Mathieu, analist e-mobilitate.

Conform specialiştilor, pentru a realiza targetul inclus în Acordul Verde, Europa are nevoie ca 40% din noile maşini care vor circula pe străzile statelor membre să fie zero-emisii până în 2030 şi trebuie ca ultimul motor cu combustie internă să fie vândut în 2035, cel mai târziu.

"România nu e o mare excepţie. Precum aiurea, investiţiile publice în staţii de reîncărcare or rezolva o problemă aproape la fel de mare precum preţul vehiculelor electrice: anxietatea legată de autonomia energetică a vehiculului. Iar aceasta este o problemă psihologică ce nu poate fi rezolvată doar cu mecanismele pieţei, ci numai urmând rolul educativ şi activ al statului. E o investiţie cel puţin la fel de importantă precum construcţia autostrăzilor", susţine Raul Cazan, preşedintele 2Celsius.

Reprezentanţii T&E notează că revizuirea Directivei pe Infrastructură pentru Combustibili Alternativi este un moment crucial pentru a permite Comisiei Europeană să-i ajute pe şoferi să-şi încarce maşinile şi să ajute în acelaşi timp afacerile să profite de valul electrificării transporturilor. "Directiva urmează să fie revizuită anul acesta şi ar trebui transformată în legislaţie cu obiective ambiţioase", precizează T&E.

Federaţia Europeană pentru Transport şi Mediu (T&E) are ca scop promovarea şi crearea atât la nivelul Uniunii Europene, cât şi la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabilă. Înfiinţată în anul 1990, T&E reprezintă 58 de organizaţii din 26 de ţări din Europa, în special grupuri de mediu şi militanţi care lucrează pentru politici de transport durabile la nivel naţional, regional şi local.

Entitatea coordonează Coaliţia Internaţională pentru Aviaţie Durabilă (ICSA), care are statutul de observator la Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (ICAO) şi este membră a Coaliţiei pentru Transporturi Navale (CSC), ce deţine statutul de observator în cadrul Organizaţiei Maritime Internaţionale (OMI).

Soarta programelor Rabla şi Rabla Plus, decisă. Ce a spus Orban

2Celsius (2C) este o organizaţie europeană, culturală şi de mediu cu sediul în România, membră a reţelei Transport şi Mediu de la Bruxelles (T&E). Asociaţia este o platformă media care încearcă să promoveze noi concepte precum "green collar jobs", profiluri climatice, slow food sau "futures' arts" în centrul şi estul Europei.

De-a lungul timpului 2Celsius Network a primit suport şi finanţare de la Earth Day Network în Washington, D.C., WWF Austria, European Journalism Centre în Maastricht, Comitetul Regiunilor, Convenţia Alpină, European Academy (EURAC).

Pe lângă activităţile legate de jurnalism, 2C a gestionat şi programe de caritate - cultura bicicletei în mediile rural-montane, relaţia dintre producţia hranei şi schimbările climatice (schimbarea utilizării terenurilor) şi programe de "institutional greening" şi dezvoltare locală.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9764
Diferența -0.0001
Zi precendentă 4.9765
USD
Azi 4.7176
Diferența 0.0119
Zi precendentă 4.7057
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9764 RON
USD flag1 USD = 4.7176 RON
GBP flag1 GBP = 5.9544 RON
CHF flag1 CHF = 5.3172 RON
AUD flag1 AUD = 3.0468 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3484 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0304 RON
NOK flag1 NOK = 0.4249 RON
SEK flag1 SEK = 0.4287 RON
XAU flag1 XAU = 393.2836 RON
Monede Crypto
1 BTC = 432921.32RON
1 ETH = 14714.01RON
1 LTC = 422.41RON
1 XRP = 5.17RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.58%
6 luni: 5.62%
12 luni: 5.66%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17429.410.03%
BET-BK3254.390.06%
BET-EF935.72-0.02%
BET-FI60619.94-0.09%
BET-NG1224.850.03%
BET-TR38440.090.03%
BET-TRN37363.330.03%
BET-XT1495.390.04%
BET-XT-TR3242.050.04%
BET-XT-TRN3157.930.04%
BETAeRO935.310.04%
BETPlus2579.200.03%
RTL38560.150.03%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel