Președintele Franței l-a sunat personal pe premierul Justin Trudeau, rugându-l să acorde grupului Airbus și altor companii aerospațiale scutire de la sancțiunile impuse la titanul rusesc. Potrivit unor surse bine informate citate de Reuters, discuția a avut loc în martie, la câteva săptămâni după ce Canada a rupt rândurile cu aliații săi și a impus sancțiuni asupra metalului strategic.
„Au fost transmise multe mesaje la toate nivelurile”, a adăugat una dintre surse, aluzie la puternice presiuni diplomatice, dar și industriale.
Inițial, Ottawa a rămas fermă pe poziție, dar câteva zile mai târziu s-a răsucit, acordând derogări Airbus și altor companii, ceea ce a declanșat un conflict politic privind politica de sancțiuni și a atras critici din partea ambasadorului Ucrainei.
"Nu a fost ușor să ridicăm sancțiunile. Cred că dacă guvernul francez nu ar fi ridicat continuu problema la acest nivel, am fi rezistat", a spus sursa canadiană.
Eforturile depuse la cele mai înalte niveluri pentru a menține fluxul de titan rusesc arată cât de greu este pentru țările occidentale să pedepsească Rusia pentru războiul său împotriva Ucrainei, fără a deteriora lanțurile de aprovizionare ale industriilor planificate planifice cu ani în avans.
VSMPO-AVISMA, deținută de stat rusă, este cel mai mare producător de titan de calitate aerospațială, a cărui rezistență și ușurință îl fac ideal pentru componente extrem de solicitate, cum ar fi piesele de motor și trenurile de aterizare mari.
Iar deocamdată, fără industria de tinan a Rusiei și fără alte minerale cheie produse în țări precum China situația devine dificilă, dacă nu chiar disperată. „Problema este că durează ani pentru a construi o nouă fabrică de titan și este nevoie de un an sau doi pentru a obține certificare”, a spus Kevin Michaels, directorul general al AeroDynamic Advisory.
În timp ce Occidentul a înăsprit sancțiunile împotriva Moscovei, până acum a evitat să blocheze accesul la aliajele și produsele forjate specializate ale VSMPO de teama să nu dăuneze industriilor sale aerospațiale.
Decizia neașteptată a Canadei de a interzice importurile VSMPO a surprins industria aerospațială. Iar apelurile către Ottawa au început „imediat, literalmente în aceeași zi”, a spus o a doua sursă canadiană. Airbus s-a trezit pe prima linie. Toate trenurile de aterizare pentru prima aeronavă A350-1000 provin dintr-o singură fabrică situată în Ontario.
„Airbus a fost una dintre cele mai puternice voci care a făcut lobby și a făcut acest lucru și prin intermediul guvernului francez”, a spus prima sursă canadiană. Reprezentanții Airbus și Franța au refuzat să comenteze. Decizia Canadei a avut repercusiuni asupra lanțului de aprovizionare.
Unii se tem că disputa cu Canada ar putea exacerba o altă dilemă pentru companiile aerospațiale: plângerile privind sancțiunile evidențiază dependența lor de țările exportatoare pentru materiale strategice, care la rândul lor ar putea folosi această putere pentru a riposta Occidentului.
China a declarat joi că va controla exporturile anumitor componente sensibile aeronautice și spațiale începând cu 1 iulie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.