"În raport de data intrării în vigoare a Deciziei CCR nr. 650 din 15.12.2022, respectiv 28 decembrie 2022, distingem două situaţii:
I. Pentru pensiile militare de stat stabilite până la data de 14.09.2017.
II. Pentru pensiile militare de stat stabilite începând cu data de 15.09.2017, care potrivit art. 60 din Legea nr. 223/2015, modificată prin O.U.G. nr. 59/2017 ,,la stabilirea pensiei militare de stat, pensia netă nu poate fi mai mare decât media soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul a pensiei”.
Pentru pensiile militare stabilite până la data de 14.09.2017, inclusiv, pe lângă faptul că din ianuarie 2023 nu s-a mai reţinut CASS, Casa de Pensii Sectorială a M.A.I. va restitui, din oficiu, cuantumul rezultat în urma aplicării prevederilor Codului Fiscal, reprezentând contribuţia de asigurări sociale de sănătate din venitul brut al pensiei militare de stat proporţională pentru perioada 28 decembrie 2022 – 31 decembrie 2022.
Astfel nu se impune formularea de cereri pentru restituire.
Pentru pensiile militare de stat stabilite începând cu data de 15.09.2017, punerea în aplicare a deciziei Curții Constituțională a României nr. 650 din data de 15.12.2022 nu produce efecte asupra cuantumului net pensiei militare de stat, deoarece aceasta este rezultată în urma plafonării la media salariilor nete, conform art. 60 alin. (1) din Legea nr. 223/2015, cu modificările şi completările ulterioare şi nicidecum ca urmare a calculării cass-ului şi impozitului din pensie militară brută", informează Casa de Pensii Sectorială a M.A.I.
CCR: Plata contribuţiilor de sănătate pentru pensii mai mari de 4.000 lei este neconstituţională
Curtea Constituţională a decis că sunt neconstituţionale mai multe prevederi din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 prin care a fost instituită obligativitatea plăţii asigurărilor de sănătate pentru persoanele care obţin venituri din pensii mai mari de 4.000 de lei lunar.
CCR a admis cu majoritate de voturi, o excepţie de neconstituţionalitate şi a constatat că sunt neconstituţionale dispoziţiile art. XXIV pct.11 [cu referire la art.153 alin.(1) lit.f ind.2)], pct.12 cu referire la art.154 alin.(1) lit.h) sintagma "de până la suma de 4.000 lei lunar inclusiv", pct.13 cu referire la art.155 alin.(1) pct.a ind.1), pct.14 cu referire la sintagma "venituri din pensii" din cuprinsul titlului secţiunii a 3-a capitolul III al titlului V "Contribuţii sociale obligatorii", pct.16 cu referire la art.157 ind.3, pct.17 cu referire la sintagma "precum şi al veniturilor din pensii" din cuprinsul titlului secţiunii a 4-a capitolul III al titlului V "Contribuţii sociale obligatorii", pct.18 cu referire la art.168 alin.(1) în privinţa trimiterii la art.153 alin.(1) lit.f ind.2), alin.(5) în privinţa trimiterii la art.157 ind.3 şi alin.(7) ind.1 şi pct.19 cu referire la alin.(1) lit.a) în privinţa trimiterii la art.153 alin.(1) lit.f ind.2) şi art. XXV alin.(1) lit.c) cu referire la pct.12, 13, 16, 18 în privinţa alineatelor (1) şi (5) ale art.168 şi pct.19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
În esenţă, Curtea a reţinut că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.130/2021 a diminuat cuantumul pensiei prin instituirea unei contribuţii la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
"Or, prin ordonanţă de urgenţă, nu se poate diminua cuantumul pensiei, nici prin instituirea de impozite, nici prin instituirea de alte contribuţii, pentru că o asemenea măsură conduce la o afectare a dreptului la pensie prevăzut de art.47 alin.(2) din Constituţie, fiind, astfel, contrară art.115 alin.(6) din Constituţie, care interzice afectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale prin ordonanţe de urgenţă", spune CCR.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.