”În perioada 16.03-14.05.2020, în contextul epidemiei coronavirus COVID-19, la nivelul MEEMA şi a entităţilor subordonate/coordonate/aflate sub autoritatea acestuia au fost angajate achiziţii de materiale şi echipamente, în baza comenzilor emise şi a facturilor primite, în valoare de 27.520,9 mii lei, pentru care au fost efectuate plăţi în sumă de 24.241,5 mii lei, rămânând de plată suma de 3.279 mii lei; angajate şi efectuate cheltuieli de natura salarială reprezentând indemnizaţii nete în valoare de 392.185 mii lei, acordate pentru fiecare zi liberă, conform Legii nr. 19/14.03.2020 privind acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ", se arată în raport.
Cu excepţia Conpet, unde prin bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2020, rectificat, s-au alocat resurse pentru combaterea şi prevenirea răspândirii virusului SARS-CoV-2 pe perioada stării de urgenţă (200.000 lei) şi pentru cheltuieli de sponsorizare în domeniul medical şi sănătate (380.000 lei), în bugetele celorlalte entităţi verificate nu au fost prevăzute sume alocate distinct acţiunilor specifice stării de urgenţă.
De regulă, acestea au efectuat cheltuieli cu achiziţii de materiale, echipamente de protecţie, alimente, cazare, pe perioada stării de urgenţă, pentru prevenirea şi combaterea epidemiei de coronavirus, precum şi cheltuieli de natura salarială, din fonduri alocate prin bugetul aprobat pentru desfăşurarea activităţilor, fără a se constata depăşiri ale nivelului cheltuielilor aprobate prin Bugetul de venituri şi cheltuieli, susţin inspectorii.
Adrian Câciu: V-au amanetat pe toți și nu v-ați prins
La data controlului era evident că nu se putea depăşi nivelul cheltuielilor din bugetul propriu al operatorului economic dar, până la finele anului se impune rectificarea bugetului ţinând cont de aceste cheltuieli neprevăzute.
"La toţi operatorii economici verificaţi s-a constatat că achiziţiile publice de materiale şi echipamente necesare prevenirii şi/sau combaterii COVID-19 au fost, în general, efectuate prin atribuire directă sau prin procedura de "negociere fără publicare". Produsele achiziţionate au la bază facturi care au fost avizate de către persoanele împuternicite, sunt însoţite de note de recepţie, au fost înregistrate în contabilitate şi au fost plătite doar după ce au parcurs fazele legale de angajare, lichidare şi ordonanţare", potrivit documentului.
Indemnizaţia pentru fiecare zi liberă acordată în condiţiile Legii nr. 19/14.03.2020 a fost stabilită corect atât la nivelul ministerului, cât şi la Hidroelectrica, Transelectrica, CNCIR, SNAM.
"Au fost identificate şi unele erori privind evidenţa contabilă şi anume: - nereflectarea în conturile prevăzute de Planul de conturi a achiziţiilor de materiale în scopul prevenirii şi combaterii epidemiei de coronavirus - Covid -19, în perioada stării de urgenţă (Societatea Naţională a Apelor Minerale SA, Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat SA, Hidroelectrica SA) şi a drepturilor de natură salarială acordate personalului esenţial aflat în izolare (CNTEE Transelectrica SA)", se precizează în raport.
În timpul acţiunii de control, au fost efectuate corecţii în evidenţa contabilă a entităţilor unde s-au constatat abaterile, respectiv înregistrarea ca şi cheltuială a sumei de 263.000 lei, reprezentând lucrări de natura investiţiilor, executate la clădirile aparţinând Hidroelectrica, pentru izolarea personalului consemnat la locul de muncă în perioada stării de urgenţă, sumă cu care trebuia majorată valoarea activelor. Au fost efectuate corecţii operativ.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.