Astfel, conform unui comunicat remis, luni, AGERPRES, cererea de intervenţie transmisă de PATRES către Tribunalul Bucureşti, Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal, vizează practica organelor fiscale în sensul aplicării retroactive a legii, practică ce afectează toţi producătorii de energie electrică, în special pe cei de energie din surse regenerabile, care au obligaţia de plată suplimentară a contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică.
"După o serie de demersuri către autorităţi, fără sorţi de izbândă, am considerat că este necesară iniţierea unor acţiuni în justiţie. Prin cererea de intervenţie transmisă către Tribunalul Bucureşti, Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal, sprijinim poziţia unor companii membre, în dosare existente pe rol. Cererea de chemare în judecată este întemeiată, scopul PATRES fiind să promoveze, să susţină, să apere şi să reprezinte interesele producătorilor de energie din surse regenerabile, precum şi asigurarea unui mediu de afaceri sănătos în acest domeniu de activitate şi sprijinirea dezvoltării acestuia. Între alte obiective, patronatul nostru reprezintă interesele economice şi juridice ale producătorilor, membri ai PATRES", a declarat Viorel Lefter, preşedintele organizaţiei.
Reprezentanţii PATRES explică faptul că, potrivit OUG 27/2022, în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, producătorii de energie electrică, cu excepţia celor care au pus în funcţiune capacităţi de producere după data intrării în vigoare a OUG 27 (22 martie 2022), au obligaţia să plătească, lunar, la bugetul de stat, impozitul în cotă de 80% din venitul suplimentar realizat din vânzarea de energie electrică. De la 1 septembrie 2022 a intrat în vigoare OUG 119/2022 ce modifică şi completează OUG 27/2022, prin care s-a instituit obligativitatea în sarcina producătorilor de energie electrică de plată a unei contribuţii la Fondul de Tranziţie Energetică în cuantum de 100%. În decembrie 2022, Legea 357/2022, ce aprobă OUG 119/2022 şi implicit OUG 27/2022, vine şi modifică modalitatea de calcul a contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică, respectiv se schimbă definiţia cheltuielilor lunare luate în considerare, în sensul limitării cheltuielilor cu dezechilibrele la maximum 5% din valoarea energiei electrice cu livrare fizică din producţie proprie şi eliminarea cheltuielilor cu profilarea (profilarea reprezintă achiziţia de energie necesară pentru respectarea cantităţii contractate atunci când centrala nu produce). Această modificare/prevedere legală a intrat în vigoare la data de 16 decembrie 2022. Ulterior acestei date, în urma unor controale fiscale meticulos realizate, autorităţile fiscale au impus în sarcina producătorilor o obligaţie de plată suplimentară a contribuţiei pentru perioada septembrie - decembrie 2022, aplicând însă formula de calcul aprobată abia în data de 16 decembrie prin legea 357.
"Subliniem faptul că, în situaţia prezentată, de aplicare retroactivă a legii, sunt afectaţi toţi producătorii de energie electrică, nu numai cei din sectorul regenerabilelor. Impactul este însă unul major la producătorii de ESRE pentru că în cazul acestora dezechilibrele şi cheltuielile cu profilarea sunt mari. Ca urmare, s-a declanşat un val de procese ale investitorilor din sectorul regenerabilelor împotriva statului şi, la unison cu aceştia, PATRES apelează în instanţă pentru a apăra interesele membrilor săi. România militează pentru energia verde şi, în acest context, este de neînţeles de ce autorităţile statului aleg să acţioneze din nou, în mod abuziv, împotriva unui sector care ar trebui să aibă în acest moment cea mai bună dezvoltare în linie cu restul statelor Europene", a afirmat Martin Moise, prim-vicepreşedinte PATRES.
În contextul în care producătorii de energie electrică, în speţă producătorii de energie din surse regenerabile, au fost puşi în situaţia în care au fost obligaţi să achite anumite obligaţii fiscale, nu se poate pretinde de la aceşti producători să se aştepte ca printr-un nou act normativ, ce intră în vigoare ulterior, să fie obligaţi la plata aceloraşi obligaţii într-un cuantum majorat, pentru perioada de dinainte de intrarea în vigoare a prevederii care reglementează noua formulă de calcul a contribuţiei, semnalează reprezentanţii PATRES în cererea de intervenţie.
Aceştia subliniază că decizia de impunere este nelegală întrucât încalcă principiul neretroactivităţii legii.
"Conform art. 15 din Constituţia României, se reglementează principiul nerectroactivităţii legii, după cum urmează: "Legea dispune numai pentru viitor". Iar Constituţia prevalează în faţa oricărei legi/act normativ şi cu atât mai mult autorităţile statului, inclusiv funcţionarii ANAF şi cei ai Ministerului de Finanţe, care pun în aplicare legile, au obligaţia să respecte prevederile acestora. Mai mult, aplicarea retroactivă a noii formule de calcul a Contribuţiei contravine prevederilor legale în materie fiscală, fiind interzis ca o obligaţie fiscală, de orice natură, să fie stabilită cu titlu retroactiv, inclusiv cu privire la limitarea eventualelor cheltuieli deductibile efectuate în exercitarea activităţii (art 4, Codul Fiscal)", se mai menţionează în comunicat.
PATRES precizează, în cererea de intervenţie către Tribunalul Bucureşti, că decizia de impunere prin care s-au stabilit obligaţii fiscale suplimentare în sarcina producătorilor de energie electrică prin aplicarea retroactivă a prevederilor legale introduse prin legea 357 este nelegală şi cauzează prejudicii grave producătorilor.
În acest context, PATRES cere instanţei să dispună anularea deciziilor de impunere şi a actelor ce au stat la baza emiterii acesteia.
"PATRES a solicitat imperios autorităţilor, în repetate rânduri, să ia în calcul o formulă echitabilă care să stea la baza măsurilor de supraimpozitare a producătorilor de energie electrică, pentru a nu pune în pericol producţia de energie verde. În adresele transmise, am semnalat că în cazul producătorilor de energie din surse regenerabile, dacă se va menţine aplicarea Contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică cu considerarea în formula de calcul a tuturor veniturilor, fără a se ţine cont într-un mod echitabil şi de cheltuielile obligatorii, producătorii vor putea ajunge în situaţia în care acumulează pierderi, punând în pericol stabilitatea întregului sistem energetic naţional. De asemenea, am atras atenţia că orice formulă de supraimpozitare trebuie să ţină cont de caracterul volatil al producţiei din surse regenerabile, care, prin definiţie, nu poate produce aceeaşi cantitate în mod constant. Formulele de supraimpozitare trebuie să se aplice pe venitul net realizat în urma deducerii cheltuielilor necesare pentru achiziţia de energie pentru profilare şi cheltuielile pentru dezechilibrele înregistrate, cheltuieli care, în cazul producătorilor din surse regenerabile, reprezintă o componentă substanţială şi indispensabilă din costurile curente de operare. Altfel, discutăm despre supraimpozitarea pierderii", explică reprezentanţii PATRES.
Potrivit acestora, impactul negativ asupra companiilor din sectorul regenerabilelor este cauzat, între altele, de cheltuielile cu dezechilibrele, care sunt recunoscute doar în proporţie de 5% din valoarea energiei electrice vândute, în condiţiile în care standardul în industrie arată dezechilibre înregistrate de centralele eoliene de circa 40%, respectiv 25% în cazul centralelor solare.
Organizaţia Patronală a Producătorilor de Energie Regenerabilă din România reprezintă producători din toate sursele - apă, vânt, soare, biomasă - cu o putere instalată de 2 GW şi investiţii în România de peste 2,7 miliarde euro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.