Marii cumpărători de petrol rusesc și-ar fi redus achizițiile înainte de sancțiunile UE, care vor intra în vigoare oficial în vigoare pe 5 decembrie, a precizat agenția americană. Impactul sancțiunilor UE împotriva exporturilor de petrol rusesc începe deja să se resimtă, cu șase săptămâni înainte de intrarea lor în vigoare, scrie Bloomberg. Potrivit agenției, în săptămâna 14-21 octombrie, transporturile de țiței din Rusia pe cale maritimă au scăzut la un minim record de cinci săptămâni.
Această scădere, combinată cu cele mai mici taxe petroliere din februarie 2021 (6,06 dolari pe baril, potrivit calculelor Bloomberg folosind date publicate de Ministerul rus de Finanțe) au făcut ca veniturile din petrol ale Moscovei să afișeze o prăbușire dramatică, semnal de alarmă pentru Kremlin, care, potrivit informațiilor din presa rusă, pregătește o revizuire radicală a strategiei militare în Ucraina, cu o redislocare masivă de trupe și tehnică de luptă. Ori, toate aceste mișcări înseamnă costuri uriașe, în condițiile în care președintele Vladimir Putin a ordonat deja să se umble la principala pușculiță a țării.
Nu mai este timp
Potrivit Bloomberg, cel puțin una dintre cele trei țări partenere ale Rusiei, care au ajutat Moscova să-și mențină exporturile de țiței după începerea "operațiunii militare speciale", și-ar putea reduce achizițiile. Astfel, două rafinării petroliere cheie din India au suspendat achizițiile spot de țiței rusesc, ce urma să fie livrat după intrarea în vigoare a sancțiunilor UE, la 5 decembrie.
Este nevoie de câteva zile pentru a livra petrol din porturile rusești din Pacific către China și Turcia, dar petrolierele către India au nevoie de câteva săptămâni (aproximativ 2,5 săptămâni de la Novorossiysk, până la 3,5 săptămâni din portul Kozmino și peste o lună de la Marea Baltică și Arctica), ceea ce crește riscul ca acestea să intre sub incidența sancțiunilor UE chiar înainte de ajunge la destinație, explică Bloomberg. Oricum, până acum, livrările globale către China și India au rămas stabile până acum, a precizat agenția.
Livrările către India, China și Turcia au atins un vârf de 2,2 milioane de barili pe zi în iunie. Dar până la 21 octombrie, cifra a scăzut cu aproximativ 330.000 bpd. Cu toate acestea, volumul de petrol din petrolierele care nu a ajuns încă la destinație rămâne ridicat, de peste 310 000 bpd.
Există tot mai puțin timp pentru a livra țiței din porturi îndepărtate către China și India înainte de intrarea în vigoare a interdicției UE. Agenția spune că este probabil ca petrolierele să nu ajungă la timp la terminalele chinezești; încărcăturile către India vor continua probabil să sosească până pe 7 noiembrie, înainte de expirarea asigurării.
Minus 12 milioane de dolari
Între timp, potrivit Bloomberg, livrările către Europa de Nord au urcat la un maxim al ultimelor șase săptămâni între 21 septembrie și 21 octombrie, deoarece comercianții au căutat să crească stocurile înainte de termenul limită de 5 decembrie.
Exporturile totale de petrol ale Rusiei au scăzut cu 290.000 barili/zi, sau 9%, în perioada 14-21 octombrie, comparativ cu săptămâna anterioară. Exporturile totale pe mare au coborât la cel mai scăzut nivel din ultimele cinci săptămâni. Veniturile Moscovei din taxele la exportul de țiței au scăzut cu 12 milioane de dolari, la 121 milioane de dolari în această săptămână, notează Bloomberg. Iar media lunară, în scădere cu 8 milioane de dolari, până la 137 milioane de dolari, a fost cea mai mică de la începutul lunii martie.
Sancțiunile UE vor intra în vigoare la 5 decembrie. Embargoul va afecta achiziționarea, importul și tranzitul de țiței și de unele produse petroliere din Rusia.
Citește și Rușii pregătesc Forța Siberiană. Destinația, China
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.