Deja afectate de numeroase probleme tehnice de la punerea lor în funcțiune, în primăvara anului trecut, noile trenuri Talgo Avril din Spania au fost complet oprite pe 1 ianuarie din cauza unei defecțiuni informatice.
Compania feroviară spaniolă Renfe a anunțat pe rețelele sociale că cele 28 de garnituri Talgo Avril, introduse în rețeaua feroviară în primăvară, au fost paralizate pe 1 ianuarie. Defecțiunea, catalogată drept un „incident informatic”, a obligat compania să redirecționeze pasagerii către alte trenuri, ceea ce a însemnat dublarea numărului de garnituri pe alte modele funcționale.
Pana a afectat trei dintre liniile de mare viteză: Madrid-Galicia/Asturia, Madrid-Saragosa/Barcelona și Madrid-Levant (către coasta de est). Circulația a fost complet suspendată în prima zi a anului 2025, provocând întârzieri majore. Compania a implementat un plan de transport alternativ și a blocat preventiv vânzările de bilete pentru aceste trenuri. Totuși, circulația a fost reluată a doua zi. Renfe nu a specificat numărul exact de pasageri afectați, dar estimează că trenurile imobilizate ar fi trebuit să transporte până la 14.100 de persoane.
479 de incidente în trei luni
Potrivit Talgo, constructorul acestor trenuri, problema a fost cauzată de o „eroare de comunicare între sistemul de control și încărcătoarele de baterii”. Furnizorul acestor echipamente, compania Ingeteam, a indicat că defecțiunea a fost legată de „trecerea la noul an”. Renfe estimează că această pană a generat pierderi de aproximativ un milion de euro.
Aceste trenuri, cunoscute și sub numele de S106, au reprezentat o investiție semnificativă pentru Renfe de la plasarea comenzii în 2016. Livrate cu trei ani întârziere, ele au acumulat 479 de incidente în primele trei luni de funcționare. În timpul verii, o parte dintre garnituri a fost chiar imobilizată complet. Problemele frecvente complică și extinderea Renfe în Franța, unde compania intenționează să concureze cu SNCF folosind aceste garnituri.
Compensații solicitate de Renfe
Renfe solicită constructorului Talgo o compensație de 116 milioane de euro pentru întârzierea livrărilor, la care se adaugă încă 50 de milioane de euro pentru pierderile cauzate de problemele din primele luni de exploatare. Talgo refuză să plătească, invocând impactul pandemiei de COVID-19 și al războiului din Ucraina.
Situația a generat tensiuni până la nivel guvernamental, autoritățile spaniole fiind extrem de critice la adresa constructorului. Litigiul ar putea ajunge în instanță, marcând un nou capitol în relația complicată dintre Renfe și Talgo.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.