”Ne bucurăm de ocazia de a face cunoscute bunele practici dintre autorități și companiile din domeniul tutunului, pentru că sperăm că aceste bune practici să fie cunoscute și să ajungă la opinia publică și la factorii de decizie, cei care vor avea un cuvânt de spus în ceea ce privește decizia noastră de a adera la spațiul Schengen. Noi considerăm că suntem pregătiți să aderăm la Schengen și poate un indicator în acest sens este, așa cum au spus toți antevorbitorii mei, nivelul redus al contrabandei, minimul istoric să fie înregistrat în acel an, dar trebuie punctat că acel minim istoric a fost atins în urma unei scăderi înregistrate în ultimii trei ani, deci este o scădere treptată, care nu s-a produs brusc.
30 de ani de activitate în România
Și să nu uităm de unde am plecat. Din 2010, atunci când contrabanda reprezenta 36%, maximul istoric, când se înregistrau pierderi de peste un miliard de euro la bugetul de stat, am ajuns în prezent ca acest nivel de 6% - 7% să însemne o pierdere de doar 300 de milioane de euro. Acest rezultat vine din efortul susținut al companiilor producătoare de tutun, al JTI România, care, după 30 de ani de activitate în România, 30 de ani împliniți la anul, avem programe de tradiție, de la echipele canine, până la aceste campanii anuale de conștientizare a efectelor contrabandei, campanii pe care le derulăm din 2010. Mesajul lor vrem să ajungă la publicul larg, vrem să o facem cu umor, astfel încât consumatorul adult să fie conștient de efectele contrabandei, atunci când cumpără un pachet ilegal de țigări. Considerăm că aceste mesaje, poate nu sunt determinante, dar sunt importante în a contribui și ele la un comportament din partea consumatorilor, de a alege, totuși, produsele legale, de a crește astfel vânzările legale și implicit de a contribui la bugetul de stat.
Vom vorbi mai multe despre bunele noastre practici și proiectele pe care le derulăm în colaborare cu autoritățile și această campanie, pe care o vedeți acum rulând, a fost lansată de curând, cu mai puțin de o lună în urmă, și în premieră se desfășoară pe ambele maluri ale Prutului. Se desfășoară în colaborare cu Autoritatea Vamală din România, Poliția de Frontieră, Poliția Română, Autoritatea Vamală din Republica Moldova, Poliția de Frontieră din Republica Moldova și Asociația Investitorilor Români din Moldova. Deci aceste bune practici, de la nivel național din România, le extindem și la un nivel transfrontalier și sperăm că vor fi preluate și de alte țări din jur”, a spus Oana Claudia Iacob, Government Relations Manager JTI România.
Diferența de preț a ajuns la 6 lei
Detaliind programele pe care JTI România le derulează, Oana Claudia Iacob a punctat faptul că ”acest parteneriat public-privat între companiile producătoare de tutun reprezintă o cheie importantă în lupta comerțului ilicit și securizării frontierelor. O să punctez, de asemenea, care sunt factorii care impactează comerțul ilicit. Cred că toată lumea este familiarizată cu studiul Novel, un studiu pe care companiile producătoare de tutun îl susțin de ani de zile, care a devenit un barometru, la fiecare două lunii fiind măsurat nivelul contrabandei și ne oferă o imagine foarte clară de unde am plecat și unde am ajuns. Am menționat că în anul 2010 am atins un vârf de 36% al comerțului ilicit, media acelui an fiind de 27%, se înregistrau pierderi de 1 miliard de euro la bugetul de stat. Atunci contrabanda a intrat pe agenda CSAT, a fost inclusă în strategia națională de apărare a țării, fiind considerată un risc major la adresa securității naționale. În prezent, după cum spuneam, am atins minimul istoric în luna iulie, dar din ultimele date observăm o ușoară creștere de 1 punct procentual, în septembrie avem 7,1%. Poate 1 punct procentual nu pare mult, dar este vorba de circa 200 de milioane de lei. Dar acest punct procentual arată că efoturile ce sunt depuse pentru combaterea contrabandei trebuie să crească și să continue, mai ales în condițiile în care observăm că se mărește diferența între prețul pachetului legal și prețul pachetului de contrabandă. Această diferență s-a mărit la 6 lei și, în condițiile unei crize economice, va devenit, probabil, din ce în ce mai tentant să se îndrepte consumatorul către un pachet ilegal”, a explicat Oana Claudia Iacob.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.