Oamenii încep să-şi piardă interesul faţă de maşinile electrice, din cauza costurilor

DCBusiness Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Mașină electrică
Mașină electrică

Interesul consumatorilor pentru vehiculele electrice scade din cauza preocupărilor legate de încărcare şi preţ.

Încetinirea adoptării vehiculelor electrice pe baterii este un fapt recunoscut, atât de companiile auto tradiţionale, cât şi de investitori, deoarece consumatorii se plâng de preţurile ridicate şi de numărul insuficient de staţii de încărcare, arată o analiză în domeniu.

"După ce acţiunile Tesla au scăzut cu peste 20% în ultima lună din cauza îngrijorărilor legate de profitabilitate, companiile tradiţionale din domeniul auto reduc unele investiţii în producţia de maşini electrice, aşteptând ca cererea să crească din nou", susţine analistul eToro, Bogdan Maioreanu.

Conform sursei citate, în România, vânzările de autovehicule electrice au crescut cu 32,1% în 2023, iar cele de maşini hibride cu aproape 30%. Există însă o categorie în care EV şi cele hibride au reprezentat aproape 80% din totalul înmatriculărilor în 2023 - cea a autobuzelor. Din cele 600 înmatriculate, 474 au aparţinut categoriilor de mai sus.

În general, piaţa auto din UE a încheiat anul 2023 cu o expansiune solidă de 13,9% faţă de 2022, ajungând la un volum de 10,5 milioane de unităţi pe întregul an. Toate pieţele din UE au crescut în ultimul an, cu excepţia Ungariei (-3,4%).

Creşteri de două cifre au fost înregistrate pe majoritatea pieţelor, inclusiv pe trei dintre cele mai mari: Italia (+18,9%), Spania (+16,7%) şi Franţa (+16,1%). România a avut o creştere robustă de 11,8%, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile.

"Luna decembrie a anului trecut a venit însă cu o surpriză negativă pe piaţa vehiculelor electrice. Vânzările de noi maşini electrice cu baterii au scăzut pentru prima dată din aprilie 2020, coborând cu 16,9%, la 160.700 de unităţi. În ciuda acestui fapt, volumul global pentru întregul an 2023 a depăşit 1,5 milioane de unităţi, reflectând o creştere substanţială de 37% faţă de 2022", susţine autorul analizei, remisă joi AGERPRES.

Potrivit cercetării, maşinile pe benzină deţin 35,3% din piaţă, iar cota de piaţă a maşinilor electrice cu baterii a ajuns la 14,6% în 2023, depăşind maşinile Diesel (13,6%).

În SUA, se estimează că în 2023 au fost vândute peste 1,2 milioane de automobile electrice. Dintre acestea, peste 55% au fost Tesla, următoarele mărci după cota de piaţă fiind Ford (6,1%), Hyundai (4,8%) şi Rivian (4,2%).

"În ciuda acestor cifre, adoptarea vehiculelor electrice pe baterii nu este încă la nivelul aşteptărilor companiilor şi investitorilor, iar producătorii încep să recunoască acest lucru. Adoptarea de către publicul larg a automobilelor electrice se produce într-un ritm mai lent decât se aştepta industria, deoarece majoritatea clienţilor nu sunt dispuşi să plătească un preţ semnificativ mai mare pentru ele. După ce a raportat pierderi de 47.000 de dolari la fiecare vânzare, Ford amână anumite investiţii de capital în producţia de vehicule electrice până când acestea vor fi justificate de cerere şi de perspectiva unor randamente acceptabile", mai arată Maioreanu.

Preşedintele Toyota, Akio Toyoda, este cunoscut ca un sceptic în ceea ce priveşte adoptarea integrală a vehiculelor electrice pe baterii. Acesta consideră că doar 30% dintre maşini vor fi electrice, compania investind în continuare în acestea, dar şi în maşini alimentate cu hidrogen.

"Inamicul este CO2", a declarat Toyoda, care a propus o "abordare cu mai multe opţiuni" care nu se bazează pe un singur tip de vehicul. "Clienţii, nu reglementările sau politica" ar trebui să dicteze decizia asupra direcţiei de urmat, a spus el, potrivit Fortune.

Toyota şi Ford au prezentat rapoarte financiare solide în această săptămână, subliniază analistul eToro, înregistrând surprize pozitive atât în ceea ce priveşte câştigurile, cât şi veniturile şi oferind previziuni solide. Astfel, investitorii par să susţină deciziile companiilor, acţiunile Toyota Motors câştigând peste 11%, iar cele ale Ford peste 7% în ultimele 5 zile.

"În ciuda 'răcirii' sectorului din ultima vreme, cele mai deţinute două acţiuni de către investitorii români pe platforma socială de tranzacţionare şi investiţii eToro la sfârşitul anului trecut sunt cele ale producătorilor de vehicule electrice cu baterii Tesla Motors şi Nio. De asemenea, Tesla este cea mai deţinută companie la nivel global pe platformă, Nio fiind a patra, păstrându-şi poziţiile neschimbate faţă de trimestrul 3 din 2023, ceea ce arată încrederea investitorilor în evoluţia pozitivă a sectorului", este de părere analistul.

eToro este o platformă socială de tranzacţionare şi investiţii care le permite utilizatorilor să îşi dezvolte cunoştinţele şi veniturile ca parte a unei comunităţi globale de investitori.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 466324.51RON
1 ETH = 15904.90RON
1 LTC = 420.93RON
1 XRP = 5.62RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17302.900.63%
BET-BK3221.640.41%
BET-EF929.350.69%
BET-FI60662.120.61%
BET-NG1219.650.92%
BET-TR38161.220.63%
BET-TRN37092.260.63%
BET-XT1485.430.59%
BET-XT-TR3220.460.59%
BET-XT-TRN3136.900.59%
BETAeRO921.78-0.46%
BETPlus2560.280.63%
RTL38306.500.68%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel