Cea mai mare companie de transport maritim din lume și Hapag-Lloyd suspendă cursele prin Marea Roșie. Motivul este reprezentat de mai multe atacuri aeriene asupra navelor de către miliția Houthi din Yemen, scrie Der Spiegel.
Compania daneză de transport maritim Møller-Mærsk va opri inițial toate transporturile de containere prin Marea Roșie. Cea mai mare companie de transport maritim de containere din lume reacționează la recentele atacuri împotriva navelor din zonă, care au fost probabil efectuate de miliția yemenită Houthi, aliată cu Iranul.
"În urma incidentului de ieri, (joi, 14 decembrie n.r.) în care a fost implicată nva Maersk Gibraltar și a unui nou atac asupra unei nave de containere astăzi, am instruit toate navele Maersk din zonă care urmează să treacă prin strâmtoarea Bab al-Mandab să își întrerupă călătoria până la noi ordine", se spune într-un comunicat al Maersk, citat de Bloomberg.
Citește și: Cine sunt rebelii Houthi care atacă navele în Marea Roșie
Bab al-Mandab este o întindere îngustă de apă care leagă Oceanul Indian de Marea Roșie. Orice navă care folosește Canalul Suez ca o scurtătură între Asia și Europa trebuie să treacă pe aici.
Maersk a declarat că prioritatea sa nr. 1 este siguranța echipajelor sale, subliniind provocarea de a găsi un echilibru între nevoile clienților săi și datoria de a avea grijă de personal. Navigația pe un drum lung în jurul Africii ar adăuga mii de mile la rutele comerciale, ar crește facturile la combustibil și ar întârzia livrările de marfă.
Euronav NV, un proprietar de superpetroliere, a declarat că a insistat ca navele sale să primească o opțiune în toate contractele de navlosire pentru a evita Marea Roșie. Joi, Maersk Tankers a declarat același lucru după ce una dintre navele sale a fost atacată.
Riscuri economice
Deși nu este clar cât de lungă va fi în cele din urmă durata pauzelor Maersk și Hapag-Lloyd, astfel de măsuri subliniază cât de grave și potențial dăunătoare din punct de vedere economic ar putea fi atacurile. Maersk deține o flotă de peste 300 de nave. Hapag-Lloyd se află pe locul opt, potrivit datelor furnizate de Clarkson Research Services Ltd.
Aproximativ 12% din comerțul mondial depinde de Canalul Suez și 5% de Canalul Panama, potrivit lui Marco Forgione, director general la Institute of Export & International Trade. Panama este perturbat de secetă.
"Acestea sunt fundamentale pentru fluxul comerțului internațional", a spus el. "Fără ca acestea să funcționeze fără probleme, efectul de domino al daunelor și al perturbării lanțurilor de aprovizionare cauzate de navele întârziate și aflate în locuri nepotrivite va fi substanțial."
Atacurile Houthi par să se fi intensificat în ultimele zile, legăturile navelor individuale cu Israelul devenind mai puțin evidente. Acest lucru sugerează că riscurile se extind pentru industria în general, iar costurile de asigurare cresc. Cel puțin trei nave de containere au fost atacate sau perturbate în apropierea Yemenului în ultima zi sau cam așa ceva.
Decizia Maersk, în special, va adăuga o nouă urgență la un efort al SUA - în lucru de săptămâni întregi - de a forma un grup operativ maritim care să protejeze navele care călătoresc prin Marea Roșie de atacurile Houthi. Oficiali ai Casei Albe și ai Pentagonului au declarat că administrația Biden lucrează cu partenerii pentru a forma acest grup, un anunț fiind așteptat în orice zi.
Comerț blocat
În sens mai larg, atacurile vor spori, de asemenea, presiunea asupra SUA pentru a răspunde la sursă Houthis, eventual cu lovituri militare pentru a elimina dronele și rachetele înainte ca acestea să fie lansate.
Administrația a rezistat să întreprindă acțiuni militare împotriva houthis de teama de a nu provoca un război regional, dar oficiali, inclusiv adjunctul consilierului pentru securitate națională Jon Finer, au recunoscut că nu exclud posibilitatea unor lovituri.
Tulburările din zonă pot bloca lanțurile de aprovizionare și comerțul mondial. În 2021, eșuarea navei Ever Given a blocat Canalul Suez timp de aproape o săptămână, ceea ce a întârziat luni întregi programul navelor și a îngreunat spațiul de marfă disponibil. S-a estimat că acel accident a redus capacitatea cu 20-30% timp de câteva săptămâni.
"Suntem profund îngrijorați de situația de securitate extrem de agravată din sudul Mării Roșii și din Golful Aden", a declarat Maersk în comunicatul său de vineri. "Atacurile recente asupra navelor comerciale din zonă sunt alarmante și reprezintă o amenințare semnificativă la adresa siguranței și securității navigatorilor."
Presiune militară
Camera Internațională a Transporturilor Maritime, care reprezintă industria navală, a lăudat vineri acțiunile forțelor navale care au ajutat navele până în prezent. Aceasta a cerut sprijinul tuturor forțelor de securitate navale din regiune pentru a preveni alte atacuri asupra transportului maritim. De asemenea, a declarat că mai multe nave iau în considerare posibilitatea de a se abate de la Marea Roșie.
Anterior, militanții Houthi din Yemen - și susținuți de Iran - au declarat că au atacat MSC Alanya și MSC Palatium III cu rachete navale. Nava Maersk, Maersk Gibraltar, a fost ținta unui atac ratat joi.
Navele au fost vizate după ce au refuzat să răspundă la avertismentele "forțelor navale yemenite", a declarat purtătorul de cuvânt al Houthi, Yahya Saree, în timpul unui protest pentru Gaza.
Hapag-Lloyd a mai spus că una dintre navele sale, Al Jasrah, a fost atacată vineri în Marea Roșie.
Înștiințarea Maersk de vineri nu a precizat ce se va întâmpla în continuare. Compania face afaceri cu cei mai mari retaileri din lume.
"Ne-am angajat să asigurăm în cel mai bun mod posibil stabilitatea lanțurilor de aprovizionare ale clienților noștri și lucrăm îndeaproape cu toate echipele noastre de logistică și luăm măsuri pentru a minimiza impactul asupra clienților", a precizat aceasta.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.