Publicitate
Printre obiectivele A.S.F pentru perioada 2023 - 2025 se numără şi :
- Asigurarea sustenabilltăţii şl rezillenţei pleţelor financlare nebancare;
- Consolidarea Increderii în pieţele de produse financiare nebancare
- Actualizarea cadrului de reglementare;
- Consolidarea funcţfilor de supraveghere prudenţială şi a conduitei;
- Cooperarea cu autorităţile europene de supraveghere şi relaţiile internallonale.
ASF și numeroasele falimente
Falimentele din ultimii ani ai unor asigurători precum Astra S.A., Carpatica Asig S.A., City Insurance SA. şi, cel mai recent, al Euroins Romania Asigurare-Reasigurare SA., denotă faptul că în ceea ce priveşte activitatea desfăşurată în sectorul montizorii şi supravegherii pieţei asigurărilor există, în continuare, nenumărate disfuncţionalităţi, se spune în expunerea de motive a modificării legislative.
În același document se mai spune că: ”Pe parcursul unui singur an, am asistat la falimentul a două companii de asigurare care deţineau împreună aproximativ 66% din piaţa asigurărilor RCA din România, ceea ce produce o putemică destabilizare a pieţei asigurărilor. Autoritatea de Supraveghere Financiară a rămas sub aceeaşi conducere, iar Preşedintele a încasat pe parcursul anului trecut 3 salarii bonus pentru excelenţă. Mai mult, deşi se cunoşteau unele informaţii cu privire Ia problemele din cadrul unei societăţi de asigurare, aceste informaţii nu au fost cuprinse în cadruI raportului prezentat de A.S.F în faţa comisiilor de specialitate ale Parlamentului”.
Vechea lege, mult prea vagă
Inițiatorii modificării mai spun că: ”În urma analizei legii care reglementează activitatea A.S.F, am constatat că este un cadru legal foarte vag, începând de la modul opac de numire a conducerii A.S.F. şi pănă la răspunderea membrilor Consiliului în faţa Parlamentului, a modului în care raportează sau ce bonusuri îşi acordă, indiferent de rezultatele manageriale. Deşi este o autoritate sub control parlamentar, contrar prevederilor ce reglementează alte instituţii aflate sub control, în O.U.G. 93/2012 nu se regăseşte niciun fel de prevedere despre auditarea extemalizată a activităţii instituţiei şi revocarea conducerii”.
Printre propunerile de modificare se numără și instituirea unei condiții prin care să se evite situaţii precum ceIe deja produse în istoria A.S.F., în care persoane care au deţinut functil de conducere în perioade controversate ale Autoritălii, cu evenimente ce au afectat puternic piaţa financiară, au fost renumite în alte funcţii de conducere.
Noi criterii de angajare
În ceea ce priviesc funcţiile de preşedinte, prim-vicepreşedinte şi vicepreşedinţi, inițiatorii apreciază că pe Iângă criteriile anterior prevăzute, este necesar ca aceştia să facă dovada unei experienţe profesionale de minimum 7 ani iar funcţii de conducere executivă, respectiv 4 ani.
Salariaţii A.S.F. care deţin funcţii de conducere în cadrul instituţiei să facă dovada studiilor superioare de specialitate corespunzătoare departamentului, serviciului sau direcţiei pe care o conduc, precum şi a experienţel de minimum 4 ani în domenii care prezintă relevanţă pentru îndeplinirea atrIbuţiilor funcţiei.
Condiții speciale pentru conducerea ASF
O altă modificare îi vizează în mod expres pe șefii ASF astfel că preşedintele, prim-vicepreşedintele şi vicepreşedinţii să poată fi revocaţi din funcţie şi în urma neîndeplinirii atribuţiilor specifice ale ASF, după cum urmează:
• Preşedintele şi prim-vicepreşedintele pot fi revocaţi din funcţie şi pentru neîndeplinirea de către A.S.F. a uneia sau a mai multor atribuţii prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, pentru exercitarea funcţiei cu gravă neglijenţă, care are ca urmare perturbarea semnificativă a sectoarelor supravegheate de A.S.F. precum şi pentru încălcarea gravă sau îndeplinirea cu rea-credinţă a prevederilor legale cu privire Ia activitatea A.S.F.
• Vicepreşedinţii pot fi revocaţi din funcţie şi în situaţii de neîndeplinire a atribuţiifor specifice corespunzătoare sectorului de supraveghere financiară pentru care au fost numiţi.
Totodată se oferă Parlamentului posibilitatea, la solicitarea a ceI puţin 50 de deputaţi şi senatori, respectiv a comisiilor reunite de buget, de a dispune efectuarea unui raport de audit extern, pe baza căruia, Parlamentul să poată lua o decizie informată şi obiectivă cu privire la revocarea din funcţie din considerente de neîndeplinire a obligaţiilor. De asemenea, raportul de audit extern va putea fi solicitat şi pentru verificarea activităţilor A.S.F.
Limitarea bonusurilor
Limitarea acordării unor beneficii în contextul unor evenimente ce destabilizează piața financiară. Inițiatorii spun în expunerea de motive că: ”Luând în considerare efectele negative pe care neîndeplinirea obligațiilor membrilor Consiliului A.S.F. le poate atrage asupra pieţei financiare, considerăm că prevederea în vigoare, prin care membrii Consiliului au liberatatea deplină de a decide asupra beneficiilor pe care le primesc, nu reuşeşte să stabilească un cadru legal eficient pentru motivarea acestora în scopul îndeplinirii atributiilor asumate cu rigurozitate şi conştiinciozitate. Acordând libertatea deplină asupra evaluării propriei activităti şi asupra deciziei de atribuire a unei recompense pe baza acestei activităti, se creează un context favorabil abuzării resurselor autorităţii, sub umbrela legalitătii. La momentul actual, nu există nicio măsură prin care să fie controlate sau limitate drepturile membrilor Consiliului în ceea ce priveşte acordarea unor beneficii precum prime de performantă, prime de vacantă sau alte venitură băneşti, indiferent de natura pozitivă sau negativă a rezultatelor activitătii efectuate. În contextul unui eveniment care impactează negativ piata financiară şi care face obiectul activitătii de autorizare, reglementare, supravegliere şi control prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă, sunt necesare nişte restrângeri ale acestor libertăţi de decizie”.
În acest cotext, se propune instituirea unei limitări asupra dreptului membrilor Consiliului A.S.F. la acordarea altor venituri decât cele lunare, respectiv salariul şi indemnizație de membru al Consiliului, pe perioada anului în care s-a produs evenimentul cu impact negativ, dacă evenimentul ce a produs destabilizarea pietei financiare putea fi evitat prin îndeplinirea atributiilor cu bună-credintă.
Alte modificări propuse vizează termenul limită pentru prezentarea raportului din data de 30 iunie a anului următor, la data de 30 mai, pentru a putea fi dezbătut în Parlament înainte de sfârşitul sesiunii parlamentare iar nerespectarea acestui termen va atrage după sine suspendarea dreptului membrilor Consiliului A.S.F. la indemnizaţia acordată pentru exercitarea funcţiei de membru al Consiliului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.