Redăm textul integral al hotărârii:
HOTĂRÂRE nr. 92 din 23.10.2021
privind stabilirea unor măsuri necesar a fi aplicate în contextul pandemiei de COVID-19 pentru gestionarea pacienţilor cu forme severe sau grave de boală transferaţi în străinătate de statul român
Având în vedere situaţia epidemiologică la nivel naţional caracterizată de creşterea exponenţială a numărului de persoane infectate cu virusul SARS-CoV2 care a determinat supraaglomerarea unităţilor sanitare şi în special a unităţilor de primiri urgenţe şi secţiilor de terapie intensivă cu pacienţi care au dezvoltat forme severe sau grave şi care necesită suport respirator invaziv sau neinvaziv, ce a impus transferul unora dintre pacienţi la unităţi spitaliceşti din afara ţării,
în considerarea faptului că aceste persoane au fost transferate în străinătate de către autorităţile române competente, neputând fi tratate în România, este necesară susţinerea repatrierii pentru a se asigura întoarcerea în România. Cheltuielile de repatriere pentru persoanele externate presupun asigurarea transportului către România, inclusiv în situaţia în care se impune ca repatrierea acestora să fie asistată medical.
în cazul persoanelor decedate, repatrierea presupune o serie de cheltuieli pe care le efectuează, de regulă, operatorii economici de pompe funebre, la care se pot adăuga şi alte cheltuieli conexe care trebuie efectuate în străinătate în scopul îndeplinirii formalităţilor de repatriere.
în condiţiile în care cheltuielile anterior menţionate nu pot fi imputate persoanelor transferate sau aparţinătorilor, se impune crearea cadrului normativ necesar pentru ca Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare, să fie în măsură să efectueze aceste cheltuieli.
în ceea ce priveşte persoanele decedate, se impune asigurarea unui sprijin familiei prin acordarea suportului financiar necesar constând în plata cheltuielilor de repatriere a persoanei decedate în străinătate, respectiv pentru asigurarea realizării de către personalul consular al misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare al formalităţilor procesului de repatriere.
Citește și: Cum și de unde obții certificatul verde. Pașii de urmat
în conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) lit. c), e) şi i) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 20 lit. l) şi n) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 2 şi art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 94/2014 privind organizarea, funcţionarea şi componenţa Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă adoptă prezenta
HOTĂRÂRE:
Art.1 - Se abilitează Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare din străinătate, să realizeze formalităţile consulare necesare pentru repatrierea, în România, a persoanelor infectate cu virusul SARS-CoV-2 care au făcut obiectul transferării la unităţi spitaliceşti din străinătate pentru tratamentul infecţiei cu virusul menţionat.
Art.2 - Se abilitează Ministerul Afacerilor Externe, prin misiunile diplomatice şi oficiile consulare din străinătate, să asigure, în limita fondurilor bugetare aprobate, plata cheltuielilor de repatriere în România a persoanelor infectate cu virusul SARS-CoV-2 care au făcut obiectul transferării la unităţi spitaliceşti din străinătate, pentru:
- transportul persoanelor care au fost externate în urma deciziei medicale de specialitate de la unitatea spitalicească din străinătate, inclusiv în cazul în care se impune repatrierea asistată medical;
- asigurarea utilităţilor de primă necesitate pe perioada transportului, cum ar fi, dar fără a se limita la: hrană, îmbrăcăminte, medicamente, asistenţă medicală în regim de urgenţă;
- transportul în România al persoanelor decedate în străinătate;
- formalităţile specifice întreprinse de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României pentru procurarea de documente, care includ, fără a se limita la acestea, acte de stare civilă străine, traduceri, apostilare/ supralegalizare, dacă autorităţile străine competente percep anumite taxe sau tarife, după caz.
Art.3 - Se propune ca, pentru asigurarea fondurilor necesare prevăzute la art. 2, să fie alocate, la nevoie, Ministerului Afacerilor Externe sumele necesare din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului.
Art.4 - Prezenta hotărâre se comunică tuturor componentelor Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.