"Clienţii unor bănci din România continuă să fie ţinta atacatorilor cibernetici. Dacă săptămâna trecută, echipa CERT-RO a emis o alerta online despre atacuri de phishing care vizau accesul nepermis la contul utilizatorilor de internet banking, acum dorim să vă atragem atenţia asupra unei campanii de răspândire de malware, prin intermediul căsuţelor de e-mail", se arată într-o postare pe pagina de Facebook a CERT-RO.
Potrivit experţilor în securitate cibernetică, un utilizator primeşte pe mail un mesaj în care este informat despre faptul că s-a efectuat o plată din contul lui, iar în ataşamentul anexat acelui e-mail poate accesa ordinul de plată, precum şi informaţii suplimentare despre tranzacţie.
Revolut evaluat la 33 de miliarde de dolari
"Sigur, acest mesaj este unul transmis de către atacatori, conceput pentru a părea că a fost expediat legitim de către bancă, prin copierea identităţii vizuale (font, logo, adresa), cu scopul de a nu ridica suspiciuni destinatarului. Aflat în faţa acestei informaţii, utilizatorul se poate speria că i-au fost sustraşi bani din cont şi este posibil să acţioneze pripit, accesând acel ataşament maliţios din mail, care va duce automat la instalarea unei variante de malware. Ataşamentul denumit 'ordin de plată' nu este un document, aşa cum se susţine în e-mail, ci un fişier executabil (.exe), care va instala pe dispozitive varianta de malware denumită 'Agent Tesla'", explică experţii.
Ei atrag atenţia că acest malware care are abilitatea de a înregistra ceea ce tastează utilizatorul pe dispozitiv, dar şi ce text copiază pe clipboard, iar aceste informaţii sunt transmise mai departe către un server de comandă şi control (C2), manevrat de atacatori. Practic, atunci când utilizatorul se conectează pe conturile personale sau ale companiei pentru care lucrează, acele credenţiale pot ajunge în posesia atacatorilor.
Pentru a evita astfel de situaţii, echipa CERT-RO recomandă vigilenţă, atunci când se acţionează în mediul online.
"Este important să fii circumspect deoarece poţi primi mesaje-capcană prin diverse canale - e-mail, SMS, reţele sociale, apeluri telefonice - de la persoane care pretind a fi angajaţi ai băncii sau intermediari din partea băncii, sau a altor instituţii renumite etc. Analizează, înainte de a face clic!", recomandă reprezentanţii CERT-RO.
De asemenea, ei îi sfătuiesc pe utilizatori ca, în cazul în care primesc un e-mail sau un mesaj din partea băncii, să verifice în primul rând sursa mesajului, din header-ul mail-ului (pe cât posibil), deoarece uneori expeditorul real este ascuns, adresa fiind spoofed, dar alteori atacatorii se folosesc de un alias, adresa reală fiind uşor vizibilă la accesarea sursei acelui mail.
În cazul în care există suspiciuni cu privire la mesajul primit, clienţii băncilor sunt sfătuiţi să verifice informaţia, inclusiv validarea transmiterii acesteia către ei către, cu expeditorul.
Alte recomandări sunt: folosirea unei soluţii de securitate pe dispozitive (antivirus sau antimalware) pentru a scana eventuale link-uri sau ataşamente maliţioase, menţinerea sistemului de operare şi software-ului de pe dispozitive actualizat, efectuare, regulat, de copii de siguranţă a fişierelor importante şi stocarea acestei copii pe un mediu extern, deconectat de la dispozitiv.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.