În Norvegia va începe curând construcția primului tunel pentru nave. Scopul este de a îmbunătăți siguranța pe mare a pacheboturilor și a altor nave de transport în timpul traversărilor comerciale. Un proiect ambițios care este foarte scump!
Proiectul tunelului maritim Stad, numit Stad Skipstunnel în norvegiană, ar trebui să vadă lumina zilei în următorii 4-6 ani. Conform planificării inițiale, lucrările de construcție ar fi trebuit să fie finalizate la începutul anului 2025.
Dar, în 2021, când urma să înceapă treaba, Canalul de Suez a fost blocat, timp de câteva zile, de un ambuteiaj de 435 de nave după ce o navă plină de containere a eșuat. Responsabilii proiectului din Norvegia au decis atunci să amâne construcția structurii lor, asigurându-se totodată că un astfel de accident nu se va repeta în interiorul noului tunel.
Marea Norvegiei, una dintre cele mai periculoase din lume
Spre deosebire de tunelul de sub Canalul Mânecii care face legătura între Franța și Regatul Unit printr-o rețea feroviară, Norvegia dedică utilizarea exclusivă a rutei de tranzit navelor de linie și altor nave comerciale de marfă. Ambiția este de a evita ocolirea peninsulei Stad, legând direct Moldefjord de golful Kjøde. Altfel spus, norvegienii și-au propus să limiteze navigația navelor lor pe Marea Norvegiei, extrem de periculoasă. Potrivit unui studiu realizat de compania Nordvest Fjordservice, în această zonă s-au produs, din 1945, nu mai puțin de 46 de accidente, care au costat viața a 33 de persoane.
Zona geografică este, de asemenea, supusă la numeroase episoade climatice nefavorabile navigației. În februarie 2024, furtuna Ingunn, cea mai puternică înregistrată în Norvegia în ulteimii mai bine de treizeci de ani, a ținut, practic, toate navele ancorate în porturi. Pe insula Soemma vântul a bătut cu aproape 200 km/h.
Dimensiuni impresionante
Dimensiunile acestui viitor tunel sunt impresionante: 1,7 kilometri lungime, 36 de metri lățime și 49 de metri înălțime. Inițial, când proiectul a fost discutat pentru prima dată în 1984, era de neconceput să tranziteze nave cu o greutate mai mare de 600 de tone. De atunci, odată cu extinderea navelor comerciale, ambițiile Norvegiei au crescut: prin tunelul Stad va putea fi traversat de nave de 16.000 de tone. Spre comparație, aceasta este mai mult decât greutatea faimosului Corsica Ferrie, care poate duce 2.000 de pasageri din Toulon către insula frumuseții.
Costul construcției acestui tunel este estimat în prezent la 300 de milioane de euro. În 2013, guvernul norvegian a anunțat că va pune pe masă 133,6 milioane de euro. Un buget revizuit în sus, având în vedere complexitatea proiectului: conform revistei Wired, în jur de 7,5 milioane de tone de rocă vor fi dinamitate pentru a permite trecerea navelor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.