Regulamentul privind serviciile digitale (DSA) se aplică deja de la sfârșitul lunii august a anului trecut celor mai puternice companii precum X, TikTok precum și principalelor servicii Meta (Facebook, Instagram), Apple, Google, Microsoft sau Amazon.
În decembrie, Uniunea Europeană a deschis o anchetă oficială împotriva rețelei de socializare a lui Elon Musk suspectată că nu și-a îndeplinit obligațiile privind lupta împotriva dezinformarii, a circulației imaginilor violente sau a instigării la ură.
În total, 22 de jucători de internet foarte mari au fost plasați sub supravegherea directă a Comisiei Europene, care a recrutat peste o sută de experți la Bruxelles pentru a-și asuma noul rol de polițist digital.
De sâmbătă însă totuși, elementele cheie ale regulamentului se aplică tuturor platformelor, indiferent de dimensiunea acestora, cu o scutire doar parțială pentru întreprinderile mai mici. Obiectivul este de a pune capăt spațiilor neacoperite de lege: tot ceea ce este ilegal offline trebuie să fie ilegal și în online.
„Suntem pe deplin mobilizați pentru a asigura implementarea completă a DSA și încurajăm toate statele membre să profite la maximum de noul nostru regulament”, a declarat comisarul european pentru piața internă Thierry Breton, care a transmis textul împreună cu colegul său de la Concurență, Margrethe. Vestager.
Printre obligațiile impuse tuturor furnizorilor de servicii se numără cele de a oferi utilizatorilor de internet instrumente simple de raportare a conținutului ilegal așa cum este definit de legislația în vigoare (cel mai adesea la nivel național) și de a acționa „prompt” pentru remerdierea situației.
Site-urile comercianților trebuie să controleze identitatea vânzătorilor și să blocheze fraudatorii recidiviști, mai ales când este vorba de distribuirea de produse periculoase sau contrafăcute. Publicitatea care vizează minori, precum și exploatarea datelor despre gen, idei politice sau apartenență religioasă sunt interzise.
Amenzi mari
Cei care nu se vor supune noilor norme se vor confrunta cu amenzi grele de până la 6% din cifra de afaceri anuală globală sau chiar cu interdicția de a opera în Europa în cazul unor abateri grave și repetate. 17 februarie marchează și intrarea în vigoare a acestor potențiale sancțiuni, inclusiv pentru platformele foarte mari care erau deja supuse reglementării.
"Internetul a fost lăsat prea mult timp în seama capriciilor marilor companii din sectorul tehnologiei. Legea privind serviciile digitale va îmbunătăți lucrurile, protejând mai bine consumatorii", a asigurat Ursula Pachl, director general al Uniunii Europene a Consumatorilor (BEUC).
Dacă data de 17 februarie este importantă, schimbările de practici „vor dura timp, nu pot fi decretate prin lege, pentru că trebuie schimbată cultura utilizatorilor și a companiilor”, avertizează însă Alexandre de Streel, co-director al grupului de reflecție. Centrul pentru Reglementare în Europa (Cerre).
Platformele, care nu fac parte din cele 22 „foarte mari”, vor fi monitorizate de autoritatea țării unde își au sediul principal. Dispozițiile mai stricte rămân rezervate jucătorilor foarte mari, a căror putere este considerată că prezintă riscuri mai mari. Acești 22 de giganți au fost desemnați pe baza unui număr de utilizatori activi din Europa, estimat la peste 45 de milioane.
Printre obligațiile lor specifice, platformele foarte mari trebuie să analizeze ele însele riscurile legate de utilizarea serviciului lor și să pună în aplicare mijloacele pentru a le atenua.
Aceștia fac obiectul unei transparențe sporite, cu obligația de a oferi autorității de reglementare acces la algoritmii lor și sunt auditați o dată pe an pe cheltuiala lor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.