Argumentul principal este protejarea investițiilor pe care arendatorul le-ar face în acele terenuri.
Una dintre modificări privește termenul pentru care se face contractul, astfel că nicio arendare nu se va face sub șapte ani, iar contractul să își urmeze cursul chiar și în cazul vânzării terenului către un alt proprietar.
Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 287/2009 privind Codul civil a fost înregistrată anul trecut la Senat, de votul căruia a și trecut, iar acum se află la votul decisiv al deputaților, cu propunere de adoptare.
Mai precis, modificarea spune: ”Durata arendării Durata arendării este de minimum 7 ani şi se consideră a fi făcută pe toată perioada necesară recoltării fructelor pe care bunul agricol urmează să le producă."
O altă modificare spune că: ”Contractele de arendare încheiate în formă autentică, precum şi cele înregistrate la consiliul local constituie, în condiţiile legii, titluri executorii pentru plata arendei la termenele şi în modalităţile stabilite în contract”.
O altă schimbare adusă legii vizează și subarendarea totală sau parţială care devine interzisă interzisă sub sancţiunea nulităţii, cu excepţia schimbului de utilizare a terenului între arendaşi, cu alte cuvinte arendații vor putea face schimb de terenuri între ei.
Cazuri speciale de încetare sau de menținere a contractelor
Noua prevedere spune că un contract de arendare încetează prin incapacitatea sau falimentul arendaşului.
Este reglementată și situația în cazul decesului arendatorului, astfel că moştenitorii sunt obligaţi să menţină contractul de arendare pe durata încheiată cu arendaşul.
Despre situația în care terenul se vinde, cumpărătorul este obligat să menţină contractul de arendare pană la expirarea termenului de valabilitate.
Durata contractelor de arendare în desfăşurare încheiate în conformitate cu prevederile Legii nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, rămâne valabilă până la expirarea acestora.
Contractul de închiriere. O nouă procedură intrată în vigoare din 1 ianuarie 2023
De la bun început trebuie precizat că noua procedură nu vizează persoanele care obțin venituri din arendă sau din închiriere turistică a unor spații din propria locuință.
Noua procedură de înregistrare obligatorie a contractelor de închiriere se regăsește într-un ordin publicat în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Prin Ordonanța de Guvern nr. 16/2022, persoanele care obțin venituri din închirierea bunurilor proprii vor fi obligați, în termen de 30 de zile, să înregistreze la ANAF contractele pe care le încheie. Excepție fac numai cei ce obțin venituri din arendă sau din camerele pentru turiști.
Noua regulă se aplică atât contractelor de închiriere încheiate de la 1 ianuarie 2023, cât și contractelor de închiriere care se află în derulare la acel moment (pentru acestea din urmă termenul de conformare este de 90 de zile).
Pentru a pune în aplicare această schimbare, cei de la ANAF au oficializat Ordinul 2.031/2022, care conține modificări la formularul 168 și instrucțiunile sale de completare. Citește mai mult AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.