Noile obligații privesc în general firmele care comercializează mâncare.
Este vorba despre Ordinul 201/2022 care obligă firmele care comercializează mâncare să ofere informații consumatorilor în privința produselor vândute. Informațiile trebuie să fie înscrise într-un loc vizibil, ușor accesibil, lizibil, de neșters și nu trebuie să fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice, lângă produs, pe un panou/meniu.
După ce ANPC a analizat multe liste a felurilor de mâncare servite de unități de alimentație publică, concluzia a fost că trebuie aduse modificări legislației.
Astfel s-a luat în considerare Regulamentul UE nr. 1169/2011, unde există obligativitatea prezentării tuturor datelor legate de ingredientele produselor alimentare și valorile lor nutriționale, pe etichetele acestora, iar consumatorul le poate citi și cunoaște toate aceste detalii, atunci când cumpără un produs din magazin, tot așa este normal să se regăsească același tip de informații care să descrie un preparat culinar servit într-o locație de alimentație publică. Cu atât mai mult cu cât, în alimentația publică, operatorul economic achiziționează produse sau materii prime pe a căror eticheta sunt stipulate aceste informații, dar consumatorul este privat de dreptul de a le cunoaște, produsul nefiindu-i servit cu ambalaj, desigur.
În acest fel, prin afișarea în lista meniului a acestor date despre produs, consumatorii pot lua decizia în cunoștință de cauza, atunci când aleg, într-o astfel de unitate, un produs sau altul.
ANPC argumentează în favoare noilor reguli și faptul că părinții vor să știe ce le dau copiilor să mănânce astfel că asemenea etichete sunt importante și pentru aceștia mai ales atunci când vine vorba despre copii lor cărora vor să le dea alimente cu cât mai puțini aditivi.
De aceea, este imperios necesar că, în acest context, ei să aibă acces și la informațiile corespondente ale produselor finite din unitățile de alimentație publică, pentru a putea comanda, știind exact ce vor mânca.
”Așa cum am întâlnit și operatori economici foarte atenți la ingredientele și materiile prime folosite, în sensul utilizării unora cu eticheta curată, am considerat că ANPC are nu numai o obligație morală de a se asigura că decizia pe care o vor lua, de acum, consumatorii, va fi pe baza informațiilor clare, în ceea ce privește alimentația publică”, explică instituția.
Unitățile cărora noul ordin se aplică
Ordinul nr.201/2022 privind furnizarea de informații la comerciaizarea produselor finite/mâncărurilor furnizate de unitățile de restaurație colective se aplică unităților cu vânzare directă și/sau la distanță sunt:
Restaurante (clasice, specializate, cantine-restaurant, cu autoservire etc.)
Braserii
Pizzerii
Berarii
Baruri
Cafenele
Fast-food inclusiv drive-în
Unități tip bufet, rotiserii
Unități cofetărie, patiserie
Ceainării
Terase/grădini de vara
Unități pentru organizare evenimente
Ordinul prevede că pe etichetă trebuie să fie scrise cantitățile ingredientelor compuse constituente ale unui fel de mâncare.
Se informează consumatorii cu privire la cantitatea ingredientelor compuse componente ale unui fel de mâncare de pildă: mușchiuleț de porc – 140g, cu garnitură de orez cu legume – 140g [orez, apă, legume – 30g (morcov, dovlecel, ardei gras, în cantități variabile), ulei vegetal, sare, potențiator de aromă: glutamat de sodiu]
Aditivii se înscriu în lista ingredientelor cu denumirea categoriei (ex: Acidifiant etc.) urmată de codul de numeric UE (ex: E 330) sau denumirea specifică (ex: acid citric)ex: Acidifiant: E 330 sau Acidifiant: acid citric; potentator de aromă: E621 sau potentator de aromă: glutamate de sodiuLista aditivilor se regăsește în Regulamentul (CE) nr.1333/2008 privind aditivii alimentari.
Declarația nutriționala
Declarația nutriționala trebuie să cuprindă următoarele elemente: valoarea nutriționala exprimată în Kj și kcal, cantitățile de grăsimi exprimate în g, de acizi grași saturați exprimată în g , de zaharuri exprimată în g și de sare exprimată în g.
În cazul în care se extinde numărul elementelor nutriționale înscrise, se va înscrie declarația nutriționala complete, respectiv: valoarea energetică exprimată în Kj și Kcal, cantitatea de grăsimi exprimată în g, cantitatea de acizi grași saturați exprimată în g , de glucide exprimată în g, zaharuri exprimată în g, proteine exprimată în g, sare exprimată în g.
Pentru calculul declarației nutriționale se au în vedere prevederile art 31 din Regulamentul (UE) nr.1169/2011 privind informarea consumatorilor, astfel:
“(1) Valoarea energetică se calculează utilizând factorii de conversie enumerați în anexă XIV.
(3) Valoarea energetică și cantitățile de nutrienți menționate la articolul 30 alineatele (1)-(5) se referă la produsele alimentare astfel cum sunt vândute.
După caz, se pot furniza informații cu privire la produsul alimentar după preparare, cu condiția să fie oferite instrucțiuni de preparare suficient de detaliate, iar informațiile să se refere la produsul alimentar gata pentru consum.
(4) Valorile declarate sunt valori medii care se bazează, după caz, pe următorii factori:
(a) analiză produsului alimentar efectuată de producător;
(b) un calcul efectuat pe baza valorilor medii cunoscute sau reale ale ingredientelor utilizate; sau
(c) un calcul efectuat pe baza unor date general stabilite și acceptate. “
• Indicarea componentelor cu efecte alergene – se respectă prevederile Ordinului nr. 163/2021 pentru furnizarea de informații privind prezența unor substanțe sau produse care pot cauza alergii sau intoleranță în produsele alimentare neambalate.
• Indicarea produselor provenite din produse comgelate
• Cum se indică informațiile
În conformitate cu prevederile art.3 alin(4) din Ordinul nr.201/2022 “informațiile trebuie să fie înscrise într-un loc vizibil, ușor accesibil, lizibil, de neșters și care să nu fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice, lângă podus, pe un panou/meniu.
Pentru asigurarea informării consumatorilor la vânzarea directă (inclusiv unitățile drive-în), se utilizează listele meniu, dar pot fi folosite și sistemele digitale de afișare prin panouri/ecrane, precum și codul QR, iar personalul de deservire trebuie să asigure informarea consumatorilor că urmare a solicitării acestora.
La vânzarea la distanță, informațiile trebuie să se regăsească atât pe website-ul operatorului economic, cât și pe eticheta de preț sau ambalajul de transport.
La comenzile plasate telefonic, în cazul în care consumatorul nu poate accesa website-ul operatorului economic, acesta trebuie să răspundă la solicitările consumatorului privind informațiile despre produs.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.