Pentru a clarifica obligația de a informa consumatorii în egală măsură și în mediul online, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) va stabili la nivel de ordin că și cei care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce sunt obligați să afișeze pe site, la vedere, pe prima pagină, mai multe informații privind autorizarea desfășurării activității.
Proiectul de Ordin ANPC privind informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfășoară activitate în mediul online a fost pus recent în dezbatere și obligă operatorii economici care desfășoară activitate de comercializare/prestare de servicii în mediul online să informeze consumatorii prin afișarea documentelor în baza cărora funcționează.
ÎOrdinul mai prevede că cei care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, servicii turistice, de comercializare de pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce - comerţ electronic, sunt obligaţi să afişeze pe homepage următoarele elemente:
denumirea unităţii,
codul unic de înregistrare la registrul comerţului, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societăţii pentru care este autorizată să funcţioneze,
autorizații/avize necesare desfășurării activității.
Documentele, spun cei de la ANPC, trebuie să fie plasate în câmpul vizual al consumatorului, accesibil acestuia, astfel încât informațiile să fie ușor de identificat şi nu trebuie să fie ascunse de alte materiale scrise sau fotografice. Odată publicat ordinul în Monitorul Oficial, comercianții vor avea 30 de zile la dispoziție să se conformeze.
De ce vine ANPC-ul cu aceste obligații de transparență? În urma controalelor, ANPC a constatat că magazinele și alte business-uri din online nu respectă obligațiile impuse și respectate de cei care au magazine fizice.
„Având în vedere situația constatată, este evidentă existența pe piață a unor practici care urmăresc să determine consumatorul să ia o decizie de cumpărare, oferindu-se perpectiva unor date incorecte cu privire la modul de funcționare al operatorilor economici”, prevede referatul ce însoțește proiectul.
Consumatorii au dreptul de a fi informaţi, în mod complet, corect şi precis, asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor oferite de către operatorii economici, astfel încât să aibă posibilitatea de a face o alegere raţională, în conformitate cu interesele lor, între produsele şi serviciile oferite şi să fie în măsură să le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplină securitate, stabilește OG nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor.
Aceeași ordonanță prevede că „sunt obligatorii afişarea, în mod vizibil, a denumirii unităţii, a codului unic de înregistrare la registrul comerţului, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societăţii pentru care este autorizată să funcţioneze, precum şi afişarea şi respectarea orarului de funcţionare”. Desigur, obligația vizează toți comercianții, adică și pe cei din online, însă aceștia nu se achită întotdeauna de obligație.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.