Noi modificări şi completări ale Codului fiscal, decise joi de Guvern

DCBusiness Team |
Data publicării:

Guvernul aprobă, în şedinţa de joi, 21 noiembrie, o Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Descrierea situației actuale

 

I. Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Titlul VIII - Accize și alte taxe speciale

În perioada 2022 - 2024, nivelul accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic a fost majorat succesiv, respectiv prin Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale, Legea nr. 370/2022 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale și Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung.

În prezent, nivelul accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic este prevăzut la nr. crt. 2 - 4 din anexa nr. 1 de la Titlul VIII – Accize și alte taxe speciale din Codul fiscal, iar potrivit art. 342 alin. (1) din Codul fiscal, nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 ianuarie a fiecărui an se actualizează cu creşterea preţurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, faţă de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, comunicată oficial de Institutul Naţional de Statistică.

II. Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

Art. 83 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, stabilește unele prevederi speciale privind înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente.

În ceea ce privește înregistrarea fiscală, potrivit art. 82 din Codul de procedură fiscală, orice persoană sau entitate care este subiect într-un raport juridic fiscal se înregistrează fiscal primind un cod de identificare fiscală. În cazul persoanelor fizice care nu deţin cod numeric personal, codul de identificare fiscală este numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal. Astfel, orice persoană sau entitate care este subiect într-un raport juridic fiscal se înregistrează fiscal primind un cod de identificare fiscală. În cazul în care, un subiect de drept fiscal nu şi-a îndeplinit obligaţia de înregistrare fiscală potrivit art. 82 alin. (7) din același act normativ, organul fiscal central poate să înregistreze, din oficiu sau la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale, persoana sau entitatea care nu s-a înregistrat fiscal, fără a fi reglementată și situația în care, în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, o persoană nerezidentă care nu deţine cod de identificare fiscală să fie înregistrată și la solicitarea unui notar public. Astfel, notarii publici, când autentifică anumite acte juridice, este important să identifice persoanele implicate. De exemplu, într-un contract de vânzare-cumpărare în cazul în care cumpărător este un nerezident identificarea se poate realiza și prin menționarea în contract a codului de identificare fiscală atribuit de organul fiscal respectivei persoane.

Subliniem că, în cazul prezentat anterior, persoana nerezidentă devine subiect al raportului juridic fiscal și implicit contribuabil din perspectiva impozitelor și taxelor locale.

Pe de altă parte, notarii publici au obligația calculării, încasării și plății impozitului pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, context în care au obligația depunerii Declarației informative privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal (formular 208) în care trebuie să completeze și informații care privesc fiecare beneficiar de venit, respectiv codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală, atribuit de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, cu ocazia înregistrării fiscale.

 

Schimbări preconizate


I. Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Titlul VIII - Accize și alte taxe speciale

Se propune introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic în vederea asigurării predictibilității fiscale pentru operatorii economici din domeniul alcoolului și băuturilor alcoolice. Totodată, se propune exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creşterea preţurilor de consum, a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic, având în vedere faptul că pentru aceste produse se introduce un calendar de creștere graduală a nivelului accizei pentru perioada 2025 -2026, nivel calculat pe baza ratei mediei anuale a inflației din anul 2024.

II. Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală


Se propune completarea art. 83 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, cu un nou alineat, alin. (41) în sensul că un subiect de drept fiscal care nu şi-a îndeplinit obligaţia de înregistrare fiscală, poate fi înregistrat din oficiu de organul fiscal central și la solicitarea unui notar public în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, în considerarea faptului că, potrivit actelor normative de organizare şi funcţionare a activității notariale, notarii publici sunt învestiți să îndeplinească un serviciu de interes public și trebuie să identifice persoanele fizice/juridice iar codul de identificare fiscală este un element de identificare al acestora.

Neimplementarea măsurilor propuse va conduce la efecte negative asupra îndeplinirii țintelor asumate și consecințe agravante asupra derulării procesului privind impozitarea pe proprietate.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9762
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9769
USD
Azi 4.717
Diferența 0.0060
Zi precendentă 4.711
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9762 RON
USD flag1 USD = 4.7170 RON
GBP flag1 GBP = 5.9713 RON
CHF flag1 CHF = 5.3244 RON
AUD flag1 AUD = 3.0679 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3713 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0303 RON
NOK flag1 NOK = 0.4268 RON
SEK flag1 SEK = 0.4290 RON
XAU flag1 XAU = 397.9899 RON
Monede Crypto
1 BTC = 459263.49RON
1 ETH = 14787.51RON
1 LTC = 421.32RON
1 XRP = 5.31RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17261.450.39%
BET-BK3220.180.36%
BET-EF925.950.32%
BET-FI60204.27-0.15%
BET-NG1213.080.38%
BET-TR38069.750.39%
BET-TRN37003.350.39%
BET-XT1481.170.30%
BET-XT-TR3211.220.30%
BET-XT-TRN3127.910.30%
BETAeRO927.510.16%
BETPlus2554.440.40%
RTL38188.450.37%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
NoMy - smt4.5.3
pixel