Publicitate
Dar este cât se poate de real. În orice caz asta se întâmplă la mine în cartier: micile florării, din colț de stradă, pe care le întâlneai chiar la fiecare colț de stradă au devenit dintr-o dată triste. În orice caz așa mi s-a părut mie, că dintr-odată. Vesele și pline de culoare cu doar câteva săptămâni în urmă, acum sunt aproape pustii, cu doar câteva vaze cu flori înșirate afară și nu mai multe în interiorul gheretei.
Nu mai sunt la modă!
M-am dus în piață la Obor să văd acolo care este situația. Multe răsaduri, o grămadă de ghivece cu diferite flori și la diferite prețuri, dar prea puține buchete. ”Nu mai cumpără lumea buchete de flori?”, am întrebat un vânzător așezat plictisit pe un taburet și făcându-și vânt cu o bucată de carton. ”Buchete? Cică nu mai sunt la modă”, mi-a răspuns omul uitându-se la mine de parcă ar fi zărit o nălucă. Decid că persoana din fața mea nu are chef de vorbă și plec mai departe.
Doar ghivece
Mă opresc câțiva pași mai încolo și pun aceeași întrebare, admirând plină de uimire prețurile pentru flori în ghivece: de la 50 de lei în sus. ”Nu prea mai este lumea interesată. Preferă să cumpere un kil de cartofi!”, imi spune sec o doamnă care, după ce mă măsoară din cap până în picioare se întoarce și își vede de treabă. Intru într-un supermarket, unde mereu la intrare te întâmpinau zeci de buchete de flori aranjate în vase uriașe. Și surpriză: multe, foarte multe ghivece și doar câteva bughete și alea oficilite.
Când s-a închis?
Fac cale întoarsă și revin la micile florării de la colț de stradă. În drum, trec pe lângă o clădire unde funcționase cândva o piață de flori. Acum, pe porțile de metal trona un lacăt uriaș. ”Asta când s-a închis?”, m-am întrebat, supărată că nu am constatat mai de mult acest lucru.
Mă opresc la prima mică florărie. ”Dar de ce atât de puține flori?”, o întreb pe doamna din fața mea, o femeie de aproximativ 45 de ani, despre care am aflat că are doi băieți (la casele lor deja!), unul harnic, celălalt leneș și șmecher. ”Nu mai luăm, doamnă flori. Nu se mai vând. Cine ar fi crezut că, într-o zi, românii nici flori nu-și vor mai permite să cumpere”, a continuat interlocutoarea mea. Mă uit pe furiș la prețuri: 60 de lei un buchet deloc pretențios, de cinci gerbere și niște plante decorative. 70 un buchet ceva mai bogat, cu trandafiri și niște crini prea desfăcuți ca să țină mai mult de două zile. Și așa mai departe.
S-au terminat vremurile ...
”Nu sunt cam mari prețurile?”, am întrebat în continuare. ”Poate, dar trebuie să trăim și noi. Măcar două-trei buchete pe zi reușim să vindem și tot e bine. Așa, cât să ne acoperim cheltuielile. Nu mai putem pune bani deoparte. S-au terminat vremurile alea”, a spus vânzătoarea.
”Dar chiar nu se mai cumpără flori?”, am insistat eu cu întrebarea care mi se părea deja stupidă. ”Nu, deloc!”. ”Nici de sărbători, nici de 1 martie, 8 martie, începutul și sfârșitul școlii?”. ”Nici măcar. Altădată nu ne ajungea marfa, mai ales când reveneau copiii la școală. Acum nici coronițe nu mai facem. Nu mai vine nimeni să ni le ceară. Mai sunt unii care cumpără un fir de floare, cel mult trei. Dar destul de rar. De 8 martie? Nici gând. Oricum, nu de la noi, micile florării. Poate se duc la marile magazine, poate fac comandă pe internet, nu știu. Dar noi nu mai intrăm la socoteală. A trecut și vremea noastră, probabil”, a concluzionat interlocutoarea mea.
Un studiu Frames publicat în martie anul trecut, arăta că "micile florării, de la colţul străzii, au început treptat să dispară, iar locul lor a început să fie luat de firme puternice, de reţele care au puterea financiară de a importa flori la preţuri bune şi care, la fel ca în zona farmaciilor, vor investi masiv în promovare”. Potrivit managerului firmei de consultanță, analistul Adrian Negrescu, ”este vorba despre un segment în care business-ul a crescut semnificativ este reprezentat de firmele online, cele care oferă, alături de flori, şi diverse pachete de cadouri, în cadrul unor oferte competitive, focusate pe targete diverse şi orientate către sezonalitate. Avem multe firme capabile să livreze buchete de flori prin curier, în maximum 24 de ore, în toată ţara''.
Aceeași analiză sublinia, totodată, că, "dincolo de marii importatori de flori, cei mai mulţi pe filiera olandeză, marea majoritate a firmelor din sectorul florilor din România fac parte din zona de microîntreprinderi şi firme mici, cu o medie de 2 angajaţi, o cifră de afaceri de 723.000 lei (medie) şi un profit de 60.500 lei (mediu). Cu excepţia unor jucători mari, care au investit în deschiderea unor reţele de florării, cele mai multe florării sunt independente şi au o putere financiară redusă. Pentru acestea, evenimentele precum 1 şi 8 Martie acoperă mare parte din profitul pe întregul an'', arată analiza Frames în martie anul trecut.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.