Publicitate
"Statul are tot interesul ca motorina să se scumpească până la cer. Atâta timp cât statul câștigă 60% din fiecare litru de carburant vândut în România, să nu ne așteptăm la cine știe ce măsuri menite să tempereze creșterea preturilor. Statul are nevoie de bani, se adâncește în datorii și cheltuieli tot mai mari, iar carburanții, alături de banii din energie și gaze reprezintă o sursă importantă de venit", a declarat analistul.
Avantajul statului
"Cu cât prețurile cresc mai mult, cu atât statul încasează mai mult și are cu ce să își plătească bugetarii, cheltuielile de funcționare și pensiile. Despre investiții nici nu poate fi vorba", a zis Adrian Negrescu.
Nu benzinăriile sunt de vină!
"Ca să vă faceți o idee, la un litru de carburant, benzinarii câștigă 10-15 bani, 2-3 lei îl reprezintă prețul petrolului, iar restul până la 9 lei este câștigul statului. Nu benzinarii sunt de vină pentru prețuri, ci statul care n-a știut sau nu a vrut să stăpânească inflația, creșterea costurilor la producător, iureșul prețurilor din energie", a explicat analistul.
Autoritățile dacă doresc, pot ajuta economia
"Dacă autoritățile și-ar dori să ajute economia rapid, ar tăia de exemplu TVA-ul la 5% pentru motorină și benzină. Ar putea reduce acciza la carburanți nu doar pentru transportatori, ci pentru toată lumea. Și nu cu 50 de bani, o sumă ridicolă raportat la prețurile din prezent", a declarat Negrescu.
Simplificarea legislației
"Dacă statul ar vrea să sprijine economia, ar ajuta sectorul de extracție și rafinare să își reducă costurile, în condițiile în care, cel puțin pe zona de extracție, prețurile producției industriale au crescut cu 262%. Dacă statul ar vrea să sprijine această piață a carburanților, ar simplifica legislația în așa fel încât să permită accesul în piața a mai multor jucători", a mai spus analistul.
Autoritățile au tot interesul ca prețurile să crească
"Numai că autoritățile au tot interesul ca prețurile să crească și nu numai la carburanți, ci la toate produsele și serviciile. Pentru a aduna mai mulți bani la buget, pentru a putea să achite factura uriașă a salariilor bugetarilor, pentru a avea cu ce să compenseze lipsa de performanță în zona evaziunii fiscale, în restructurarea statului", a explicat Adrian Negrescu.
Citește și: 10 lei litrul de motorină? Adrian Negrescu explică de ce statul nu se grăbește să plafoneze prețul
”La noi lucrurile sunt sunt destul de grave din punctul meu de vedere. Conform datelor de la Institutul Național de Statistică, prețurile producției de petrol din extracție au crescut cu 263 % în ultimul an iar prețurile carburanților au crescut cu 48 %. Deci o creștere semnificativă. Măsurile promise de autorități nu se văd în piață pentru că erau și urmau să fie ineficiente, la modul la care le-au propus”, a explicat analistul economic la B1TV.
Adrian Negrescu a vorbit și despre măsurile care au fost luate de țările vecine: ”Dar să ne uităm și noi ce au făcut celelalte țări din regiune, cum au redus TVA-ul la carburanți, cum au încercat să stopeze aceste creșteri prin măsuri fiscale, prin măsuri la producători, la cei care rafinează petrolul astfel încât să îi ajute să își mai reducă din costuri, pentru că și acolo e o problemă, și acolo costurile au crescut din cauza scumpirii fantastice a prețurilor energiei. E un cumul de factori care a dus într-adevăr în această situație în care e probabil ca în luna iulie să ne ducem cu motorina cel puțin spre 10 lei. Un scenariu aproape sigur în condițiile în care la nivel internațional vedem că există o cerere din ce în ce mai mare de petrol, de motorină, de benzină iar țările OPEC și ceilalți producători nu prea sunt dispuși să crească producția. De ce? Pentru că interesul lor este facă mai mulți bani”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.