Autoritățile române sunt în negocieri avansate cu un potențial investitor care ar putea prelua forța de muncă și facilitățile din cadrul șantierului naval Damen Shipyards Mangalia (DSMa), în scopul de a menține activitatea economică a acestuia și de a asigura plata salariilor angajaților. Declarațiile au fost făcute miercuri de ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Bogdan Ivan, la dezbaterea "Ora Guvernului" din Senat.
Negocieri pentru preluare activităților
În prezent, autoritățile sunt în discuții avansate cu un investitor care ar putea prelua operarea șantierului, păstrându-se astfel locurile de muncă și activitatea economică.
"Suntem în negocieri avansate cu un potențial investitor care să vină să închirieze tot ceea ce înseamnă forța de muncă plus facilităţile de acolo. Acesta va opera și, automat, va menține activitatea economică pentru a plăti salariile către oameni", a declarat ministrul Ivan.
Ieşirea Damen Holding din acționariat
Referitor la ieșirea Damen Holding din acționariatul șantierului, ministrul a precizat că s-a convenit asupra unei negocieri directe între cei doi acționari și potențialul investitor. Această negociere vizează preluarea activelor și a datoriilor companiei Damen.
"Am căzut de acord cu cei doi acționari pentru ieșirea Damen din afacere, iar negocierea se va face direct cu potențialul investitor pentru preluarea activelor și datoriilor", a mai spus Bogdan Ivan.
Ce se întâmplă cu salariații
Începând cu 28 februarie 2025, peste 200 de angajați ai Șantierului Naval Damen Mangalia au fost concediați, iar pentru restul celor peste o mie de salariați, perioada de șomaj tehnic a fost prelungită până pe 31 mai 2025. Liderul Sindicatului Navalistul, Laurențiu Gobeajă, a subliniat că, în ciuda apelurilor repetate către autoritățile centrale, situația nu a evoluat semnificativ în direcția dorită.
"Se pare că blocajul existent continuă, iar situația nu s-a schimbat deloc în ultimul an și jumătate", a declarat Gobeajă pentru AGERPRES, exprimându-și nemulțumirea față de lipsa de progrese.
Lipsa de informații
La șantierul naval din Mangalia, statul român deține 51% din acțiuni, iar compania olandeză Damen controlează 49%. Sindicaliștii au reclamat lipsa unor informații clare din partea autorităților și ale celor doi acționari, care nu au ajuns la un acord clar privind modalitatea de ieșire a Damen din afacere.
"Din exterior, nu înțelegem dacă cei doi acționari au ajuns la un acord. Deocamdată, nu există detalii clare despre cum va încheia Damen asocierea și ce costuri vor implica acest proces", a mai spus liderul sindical.
Povestea Șantierului Naval Mangalia
În 2023, grupul Damen a notificat rezilierea acordului de asociere semnat în 2018 cu statul român, după ce Legea nr. 187/2023 a modificat cadrul juridic al asociatiei. Ulterior, Damen Holding a solicitat insolvența Șantierului Naval Mangalia, iar Tribunalul Constanța a deschis procedura de insolvență în iunie 2024.
În 2018, Damen a preluat pachetul majoritar de acțiuni la Șantierul Naval Mangalia, după achiziția acestuia de la Daewoo, iar statul român a devenit acționar majoritar cu 51% din acțiuni, în condițiile ca Damen să păstreze controlul operațional al șantierului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.