Cel puțin trei nave comerciale ar fi fost lovite de când forțele rusești au început atacul asupra vecinului său săptămâna aceasta. Asigurătorii fie nu se oferă să acopere navele care navighează în Marea Neagră, fie cer prime uriașe pentru a face acest lucru.
Acest lucru a agravat piețele de tranzacționare a petrolului și de transport maritim, care erau deja - cu câteva excepții - reticente în a încheia tranzacții cu Rusia, în timp ce oamenii își dau seama de riscul sancțiunilor pe care le implică cumpărarea de țiței din această țară.
Regiunea vitală din Marea Neagră
Marea Neagră este o regiune critică atât pentru comercianții de produse agricole, cât și pentru cei de petrol. Ucraina și Rusia reprezintă împreună mai mult de un sfert din comerțul global cu grâu și aproximativ o cincime din cel cu porumb. Acest comerț a fost aruncat în haos după ce porturile ucrainene s-au închis în urma invaziei Rusiei.
Portul petrolier rusesc Novorossiysk din Marea Neagră, împreună cu un terminal din apropiere, manipulează cea mai bună parte a 2 milioane de barili pe zi de țiței - aproximativ cât este cantitatea care se exportă din toată Marea Nordului.
Brokerii de petroliere, proprietarii și comercianții de petrol au declarat că a existat o precauție imediată în ceea ce privește afacerile cu Rusia după invazie, din cauza îngrijorării privind o reacție de sancționare din partea Occidentului.
Ofertele de vânzare a țițeiului Urals, cel mai bun petrol al națiunii, au ajuns la un discount record de 11,60 dolari pe baril în raport cu Dated Brent, un preț de referință pentru tranzacțiile fizice cu petrol din întreaga lume. Vineri nu au existat oferte de vânzare.
Val de refugiați ucraineni. Blocaj la PTF Siret. MAE, recomdări
Costurile de transport al petrolului din principalele porturi vestice ale Rusiei au crescut vertiginos din cauza reticenței proprietarilor de a colecta încărcăturile națiunii.
Navele care transportă petrol din Marea Neagră au pierdut bani în cea mai mare parte a acestui an, potrivit datelor de la Baltic Exchange din Londra. Vineri, câștigurile zilnice pentru livrările din regiune în Marea Mediterană au urcat la 107.382 de dolari pe zi. Din Marea Baltică, mai la nord, au sărit la 135.000 de dolari, cel mai ridicat nivel cel puțin din 2008.
Ce fac sanțiunile. India dezertează
Joi, SUA, Marea Britanie și Uniunea Europeană au anunțat toate măsuri economice care vizează Rusia după invazia acesteia în Ucraina. Deși acestea ar putea împiedica comerțul cu Rusia, nu îl vor opri.
Printre cele mai importante documente de sancționare se numără o licență generală emisă de Biroul de control al activelor străine care autorizează plățile pentru energie. Iar "energia" cuprinde totul, de la petrol la lemn.
Câteva companii au fost tentate de cât de ieftin a devenit petrolul rusesc. Rafinăriile de petrol indiene au cumpărat 6 milioane de barili de țiței din porturile din Marea Neagră - mult mai mult decât au făcut-o în ultimii ani.
Navele avariate și avertizări: Părăsiți zona imediat
Totuși, știrile din domeniul transportului maritim sugerează că asigurătorii au motive să fie atenți, cel puțin trei nave comerciale ar fi fost avariate în timpul conflictului.
China taie banii către Rusia. Principalele bănci închid căile de comunicare
Joi, un transportor închiriat de Cargill Inc. a fost lovit în timp ce naviga în apele ucrainene. Nava era goală când s-a produs incidentul și a fost dusă în siguranță, a declarat compania. Vineri, un petrolier pentru produse chimice numit Millennial Spirit, sub pavilionul Republicii Moldova, a fost lovit de un obuz în Marea Neagră, a anunțat agenția navală a țării într-o declarație pe site. O a treia navă, Namura Queen, a fost lovită de o rachetă.
Cargill nu a confirmat numele navei. YA-SA Holding, cu sediul la Istanbul, a declarat anterior că Yasa Jupiter, un vrachier sub pavilionul Insulelor Marshall pe care îl deține, a fost ușor avariat de un obuz după ce a descărcat cărbune în portul ucrainean Odesa. Nu era clar dacă nava a fost vizată în mod deliberat sau cine a tras obuzul, iar nava se îndreaptă cu propriile puteri spre cel mai apropiat port pentru evaluarea pagubelor, a precizat YA-SA.
Pe Millennial Spirit a izbucnit un incendiu care a distrus echipamentele și au fost distruse bărcile de salvare, obligând echipajul să abandoneze nava doar în vestele de salvare, a precizat agenția navală. Nava Namura Queen, a fost lovită la pupa în timp ce se afla în portul Pivdenny din Ucraina, a relatat Interfax, citând Ministerul Infrastructurii din această țară.
"Vedem activități în care navele sunt lovite", a declarat Munro Anderson, partener fondator al companiei de consultanță în domeniul securității Dryad Global. "Orice navă care se află în largul apelor Ucrainei ar fi trebuit să plece de mult timp. Este o zonă de război, spunem asta de 48 de ore. Orice navă aflată în apele Ucrainei trebuie să plece imediat, transmițând clar pe AIS și făcându-și cunoscute intențiile."
2 more merchant ships hit by Russian attacks in Black Sea.
— Navy Lookout (@NavyLookout) February 25, 2022
Japanese bulk carrier MV Namura Queen hit by a rocket at anchor off Yuzhne.
Moldovan chemical tanker MV Millennial Spirit hit and set on fire 12 miles to the southhttps://t.co/fazJtNvJk6
Video: suvaribeyinnotdefteri pic.twitter.com/p5BHZmUPIk
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.