Acest proiect își propune dezvoltarea unui elicopter de manevră de nouă generație, „profitând de gama largă de recent progrese în materie de tehnologie, metode de producție și concepte operaționale”. Asta în contextul în care, la acea vreme, se estima că statele NATO vor trebui să-și înnoiască flotele în următorii 15-20 de ani… ceea ce însemna înlocuirea a aproximativ o mie de aparate.
De menționat că, în paralel, Fondul European de Apărare al Uniunii Europene finanțează, cu 40 de milioane de euro, proiectul „Tehnologii pentru elicoptere de nouă generație ale UE” [ENGRT]. Coordonat de Airbus Helicopters și reunind aceleași țări implicate în NGRC al NATO [precum și Țările de Jos, Finlanda și Suedia], acest proiect are ca scop finalizarea unei foi de parcurs tehnologice pentru elicopterele de nouă generație.
În orice caz, NGRC a atins o nouă etapă odată cu anunțul, pe 26 iulie, privind selecția a trei producători pentru realizarea unor studii detaliate de concept. Astfel, NSPA a anunțat că a selectat Airbus Helicopters, Sikorsky [filială a Lockheed-Martin] și Leonardo.
Trei contracte paralele
„Lansarea studiului conceptual nr. 5 reprezintă o etapă importantă pentru activitățile din faza de proiectare a NGRC și demonstrează determinarea NSPA de a face față provocării legate de noua generație de mijloace de transport pentru țările participante”, a subliniat agenția NATO. „Atribuirea a trei contracte paralele printr-o licitație publică răspunde dorinței noastre de a maximiza expertiza, oportunitățile și implicarea industriei în acest program. Această strategie va permite obținerea unui spectru larg de concepte potențiale pentru clienții noștri multinaționali”, a adăugat agenția.
În detaliu, Airbus Helicopters s-a asociat cu MBDA, Raytheon și Collins Aerospace. Producătorul se va baza pe elicopterul său Racer, care a efectuat recent un zbor de test la viteza de 420 km/h, propulsat de cele două motoare Safran Aneto, în apropiere de Marignane. Deocamdată destinat utilizării civile, acest aparat este dezvoltat în cadrul programului european Clean Sky 2.
„Participarea la acest studiu al NATO pentru următoarea generație de elicoptere militare ne oferă o oportunitate unică de a valorifica experiența noastră cu diferitele forțe armate europene”, a declarat Bruno Even, CEO-ul Airbus Helicopters.
Semne de întrebare
„Obiectivul nostru, în colaborare cu partenerii noștri extrem de calificați, este de a dezvolta o soluție europeană – un concept care să răspundă atât nevoilor forțelor armate NATO, cât și să asigure suveranitatea industrială a națiunilor noastre europene, păstrând în același timp competențele esențiale în inginerie”, a adăugat el. Această declarație poate părea surprinzătoare, având în vedere că Raytheon și Collins Aerospace sunt companii americane…
De altfel, selecția Sikorsky ridică și ea semne de întrebare, având în vedere că Statele Unite nu participă la acest proiect. Totuși, filiala Lockheed-Martin a încheiat parteneriate cu mai mulți producători europeni, printre care BAE Systems, ELT Group, ESG Elektroniksystem-und Logistik GmbH, GE Aerospace, Hellenic Aerospace Industry, Kongsberg, Liebherr-Aerospace Lindenberg GmbH, MAGroup, Malloy Aeronautics, Safran, Rheinmetall și TERMA.
Un aparat revoluționar
Într-un comunicat, Lockheed-Martin a precizat că Sikorsky se va baza pe prototipul său X2, care a beneficiat de o investiție de peste un miliard de dolari și care are la activ „15 ani de zboruri de testare”. Acest aparat a stat la baza dezvoltării demonstratorului tehnologic S-97 RAIDER, creat în cadrul programului FARA [Future Attack Reconnaissance Aircraft], anulat de armata americană în februarie anul trecut.
„Suntem convinși că revoluționarul nostru aparat X2 va oferi NATO un sistem de elicopter integrat care combină viteză, rază de acțiune, manevrabilitate, capacitate de supraviețuire și flexibilitate operațională, permițând desfășurarea operațiunilor multi-domeniu necesare pentru descurajarea amenințărilor în continuă evoluție pentru deceniile viitoare”, a declarat Andy Adams, vicepreședintele Lockheed Martin Sikorsky Future Vertical Lift.
În ceea ce privește Leonardo, acesta nu a făcut niciun comentariu până în prezent. Totuși, se știe că grupul italian a semnat un protocol de acord cu compania americană Bell Textron pentru a realiza studii conceptuale în cadrul proiectului NGRC. Cel mai probabil, Leonardo se va baza pe V-280 Valor, aparat selectat de Pentagon în decembrie 2022 pentru programul FLRAA [Future Long Range Assault Aircraft], destinat înlocuirii elicopterelor de manevră UH-60 „Black Hawk” până în 2030.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.