Publicitate
Dificultatea zborurilor spațiale constă în necesitatea de a învinge gravitația terestră și de a atinge viteza orbitală în timp ce transportă o încărcătură foarte grea. Cu cât sarcina utilă este mai mare, cu atât este nevoie de mai mult combustibil pentru a genera forța de împingere necesară. Această creștere a cantității de combustibil duce la creșterea greutății totale a vehiculului de lansare, ceea ce creează un ciclu complex de proiectare și limite.
Motoarele pe combustibil, indiferent de tip, nu rezolvă această problemă. La fel se întâmplă și cu motoarele electrice, care au nevoie de baterii mari și grele pentru a le alimenta, complicând astfel operațiunile spațiale. Pe lângă dificultățile tehnice, există și un cost economic ridicat. În această situație, NASA a dezvoltat un motor spațial controversat care nu necesită combustibil.
Motorul electromagnetic și numeroasele sale controverse
EmDrive este un concept de propulsie spațială care a generat numeroase dezbateri și controverse în cadrul comunității științifice. A fost propus de inginerul britanic Roger Shawyer în 2001. Ideea din spatele EmDrive constă în posibilitatea de a genera o forță de împingere fără a fi nevoie de combustibil tradițional, ceea ce ar fi revoluționar pentru călătoriile în spațiu.
Conceptul fizic pe care se bazează EmDrive sugerează că, atunci când microundele sunt generate și reflectate într-o cavitate închisă de formă conică, acestea pot produce o forță de împingere către una dintre extremitățile conului. Conform legilor tradiționale ale fizicii, în special a legii conservării impulsului, acest lucru nu ar trebui să fie posibil, deoarece nu există o expulzare de masă spre exterior (așa cum se întâmplă în cazul motoarelor convenționale cu reacție).
Din acest motiv, EmDrive a fost supus mai multor teste, unele dintre ele fiind efectuate de NASA în 2016, în timpul cărora s-au obținut măsurători ale forței de împingere, deși extrem de slabe.
Oamenii de știință de la laboratoarele Eagleworks ale NASA au dezvoltat și testat un dispozitiv pe care l-au numit EmDrive și care sfidează legile convenționale ale fizicii. Acesta generează forța de propulsie prin producerea de microunde într-o cavitate conică închisă, totul fără a necesita combustibil. Aceste rezultate au generat mult entuziasm deoarece, dacă ar fi confirmate, ar putea schimba fundamental domeniul explorării spațiale. Totuși, ele au fost întâmpinate și cu scepticism.
Explicații alternative
Testele și studiile independente sugerează că rezultatele observate ar putea fi datorate altor efecte mai „simple”, cum ar fi interferența unor forțe electromagnetice fără legătură cu propulsia sau erori de măsurare. În acest moment, nu există încă un consens în cadrul comunității științifice cu privire la faptul dacă EmDrive funcționează cu adevărat ca un sistem de propulsie viabil sau dacă rezultatele sunt rodul unor erori experimentale.
O echipă de cercetători independenți din Dresda, Germania, a construit un prototip de EmDrive, cu ajutorul căruia încearcă să tragă concluzii despre acest efect controversat detectat de NASA.
Grupul condus de Martin Tajmar, de la Universitatea Tehnologică din Dresda, a testat prototipul într-o cameră de vid echipată cu o serie de senzori și sisteme de control automat conectate la aparat. Vibrațiile, fluctuațiile termice, rezonanțele și alte posibile surse de impuls au fost controlate, dar nu s-a reușit ca aparatul să fie complet proteja de efectele câmpului magnetic terestru.
Când au activat sistemul și au întrerupt alimentarea dispozitivului pentru a evita reflexiile microundelor, EmDrive a generat o forță de împingere, ceea ce nu ar fi trebuit să facă dacă funcționa conform descrierilor NASA. Concluzia provizorie a cercetătorilor este că efectul înregistrat este rezultatul interacțiunii dintre câmpul magnetic terestru și cablurile electrice ale camerei, o concluzie cu care alți experți sunt de acord.
„Impulsul nu provine de la EmDrive, ci din interacțiunea electromagnetică”, au anunțat aceștia la o recentă conferință despre propulsia spațială, unde și-au prezentat rezultatele. „În cazul EmDrive, interacțiunile cu câmpul magnetic terestru par să fie cel mai convingător candidat pentru a explica micile impulsuri observate”, a declarat Jim Woodward de la Universitatea de Stat din California, Fullerton. Woodward a dezvoltat teoretic propriul său propulsor, numit propulsor cu efect Mach, testat și el de grupul de la Dresda.
Acest rezultat sugerează că ideea originală a NASA și EmDrive sunt eronate. Totuși, Woodward nu vrea să respingă definitiv conceptul. Pentru a stabili ce se întâmplă în EmDrive, ar trebui ca aparatul să fie închis într-un dispozitiv, care să-l izoleze de magnetismul planetei. Acesta este un aliaj feromagnetic special conceput pentru a oferi o permeabilitate magnetică ridicată.
Prin urmare, dezbaterea nu este închisă; sunt necesare dovezi mai solide și mai complete pentru a încheia definitiv această controversă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.