Aproximativ 130 de mecanici din Suedia, care fac parte din sindicatul IF Metall și asigură service-ul mașinilor electrice, au intrat în grevă luna trecută, după ce Tesla a refuzat cererea lor de negociere colectivă, notează Financial Times.
De atunci, muncitorii portuari și dealerii auto au refuzat să lucreze cu marca, în cadrul unor greve de simpatie care amenință să afecteze afacerile companiei în Suedia și, potențial, și mai departe. Cea mai recentă grevă a lucrătorilor poștali înseamnă că mașinilor Tesla nu le vor fi livrate plăcuțele de înmatriculare clienților.
Musk, directorul executiv al Tesla și un critic vehement al sindicalizării, a scris că situația "este o nebunie", într-o postare pe platforma de socializare X pe care o deține.
Tesla a evitat până acum negocierile colective în cadrul operațiunilor sale globale, în pofida deschiderii unei fabrici în Germania, unde sindicatele auto sunt puternice.
"Acesta a fost un șoc cultural uriaș pentru Elon", a declarat Matthias Schmidt, un analist auto european independent. "El a făcut tot posibilul să evite sindicalizarea, dar acesta este un uriaș semnal de alarmă".
Cel mai mare risc pentru Tesla acum este ca sindicatele din alte națiuni, în special din Germania, să opteze să se alăture grevei în semn de solidaritate cu omologii lor suedezi, au spus analiștii.
În timp ce compania se baza cândva pe importurile din China, fabrica Tesla din Berlin reprezintă acum aproape trei sferturi din modelele pe care le vinde în regiune.
"Ar putea să se transforme în bulgăre de zăpadă în diferite țări și să fie replicat în alte părți", a avertizat Schmidt. "Cel mai mare risc este, evident, Germania. Ne așteptam să se întâmple ceva similar în Germania când au deschis fabrica de acolo, sindicatele fiind atât de puternice".
Suedia este o piață modestă pentru constructorul auto și este eclipsată de principalele sale piețe, respectiv Marea Britanie, Germania și Franța.
Sindicaliștii și academicienii din Suedia consideră că modelul lor de muncă, care durează de zeci de ani, ar putea fi subminat dacă Tesla ar putea funcționa fără un acord sindical. "Modelul nostru de muncă suedez cu acorduri colective este un avantaj competitiv pe piața globală, nu o amenințare", a declarat Marie Nilsson, președintele sindicatului IF Metall.
Tesla s-ar putea confrunta, de asemenea, cu cereri tot mai mari de sindicalizare în alte părți ale rețelei sale globale.
Sindicatul United Autoworkers Union, influentul sindicat din SUA, vizează Tesla, deoarece urmărește să își lărgească baza dincolo de constructorii auto tradiționali din Detroit, Ford, General Motors și Chrysler, în urma acordului salarial istoric încheiat luna trecută.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.