Majoritatea cetăţenilor adulţi din România au cunoştinţe insuficiente în domeniul financiar, însă pentru o funcţionare cât mai eficientă a mecanismelor economice, fiecare persoană activă ar trebui să deţină informaţii economico-financiare minime, care să-i permită să-şi gestioneze banii şi riscurile asociate în mod responsabil, a declarat Mugur Isărescu, la o conferinţă de specialitate. În opinia sa, un cetăţean trebuie să cunoască modul de funcţionare a economiei în general şi a economiei naţionale, a economiei de piaţă, în special. Iar studiile efectuate în România pe aceeastă temă "nu arată deloc bine", a adăugat el.
"Majoritatea cetăţenilor adulţi din România au cunoştinţe insuficiente în domeniul financiar. Este însă cunoscut că, pentru o funcţionare cât mai eficientă a mecanismelor economice, fiecare persoană activă ar trebui să deţină informaţii economico-financiare minime, care să-i permită să-şi gestioneze banii şi riscurile asociate în mod responsabil, să cunoască modul de funcţionare a economiei în general şi a economiei naţionale, economiei de piaţă, în special. Ce trebuie făcut pentru a ajunge cât mai repede la o atare stare în România? Aceasta este o temă pe care cred că o va aborda explicit sau implicit conferinţa de astăzi", a punctat guvernatorul BNR.
În ceea ce priveşte rolul educaţiei financiare din perspectiva BNR, Mugur Isărescu a subliniat necesitatea înţelegerii unor concepte economice importante pentru fiecare cetăţean activ, precum mecanismul inflaţiei sau procesul de formare a dobânzilor, sunt o ţintă intrinsecă a educaţiei financiare.
"Acum câteva cuvinte despre cum vedem noi la Banca Naţională rolul educaţiei financiare. Înţelegerea unor concepte economice importante pentru fiecare cetăţean activ, precum mecanismul inflaţiei, ca să dau un exemplu sau procesul - că este un adevărat proces de formare a dobânzilor, nu le scoate nimeni din coş - sunt o ţintă intrinsecă a educaţiei financiare din punctul nostru de vedere. Educaţia financiară devine pentru banca centrală - şi nu numai la noi, la orice bancă centrală - un element complementar al politicilor de reglementare şi supraveghere şi chiar al stabilităţii financiare. Aşadar, suntem direct interesaţi de creşterea nivelului de cunoştinţe în rândul publicului adult, dar nu numai - şi de folosire a oricărui instrument ce poate dezvolta atitudini şi comportamente sănătoase din punct de vedere economic în rândul populaţiei şi, în special, în rândul tinerei generaţii", a mai spus Isărescu.
El a menţionat că Banca Naţională s-a ocupat de educaţia financiară încă din 1991, odată cu promulgarea primelor legi bancare, cu mult înainte ca aceasta să fie un subiect de interes atât pentru autorităţi cât şi pentru public. "Fie că sunt dezbateri, conferinţe, simpozioane, colocvii pe diverse teme, volume cu teme economice şi nu numai apărute în colecţia Băncii Naţionale a României, fie că specialiştii băncii centrale au ieşiri publice sau semnează articole de autor, toate au nu doar un rol informativ, ci şi în mod explicit un rol educativ. Practic, legile bancare ne-au obligat la acest lucru", a punctat guvernatorul BNR.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.