Guvernatorul BNR a explicat că: ”Confuzia vine din faptul că direcția noastră de supraveghere ar trebui să protejeze consumatorul, ori direcția de supraveghere, supravegherea bancară are alte funcții, protejează sistemul bancar și deponenții. Adică băncile să nu piardă banii deponenților. Deci, în orice caz, nu-i protejează direcția de supraveghere pe consumatorii de credite. S-a spus că Protecția Consumatorilor de credite este mult prea profesionistă și trebuie făcută tot de Banca Națională. Dacă se dorește la nivelul Legislativului, nu să fie în ograda noastră, trebuie făcută o direcție separată și o lege separată, pentru că altminteri, confuzia continuă. Când era Nicu Cinteză director la supraveghere credeți că ei se ocupau de protecția consumatorilor? Nu, se ocupau de banci. Nu cumva să dea credite cuiva care nu poate să dea banii înapoi, pentru că asta înseamnă pierdere pentru bancă, înseamnă probleme pentru sistemul bancar și pentru România și înseamnă, în ultimă instanță, pierderea banilor deponenților. Deci avem într-adevăr, pentru că am fost întrebați, un proiect de lege. Se dorește transferul protecției consumatorului de produse financiare la Banca Națională, legea separată. Precizare foarte clară și în orice caz, nu la noi, nu la direcțiile de supraveghere. Trebuie o altă direcție! ”, a mai explicat Mugur Isărescu.
Citește și:
Isărescu vrea să ia de la ANPC protecția consumatorilor de servicii financiare
BNR solicită Parlamentului trecerea din competența Autorității Naționale pentru Portecția Condumatorilor (ANPC) a unor atribuții în competența băncii centrale.
”Prin acest demers se urmăreşte preluarea de către banca centrală a atribuţiilor Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în ceea ce priveşte produsele şi serviciile financiar-bancare furnizate de entităţile aflate în aria de competenţă a Băncii Naţionale a României, potrivit cadrului legal în vigoare, fără a modifica pe fond conţinutul sau modul de exercitare a acestor competenţe. Propunerile legislative, astfel formulate, urmează să fie comunicate iniţiatorului legislativ, în vederea promovării proiectului de act normativ pentru a fi supus dezbaterii parlamentare”, spune guvernatorul Mugur Isărescu într-o scrisoare transmisă către Senat, notează Profit.ro.
Dacă unei astfel de solicitări i se va da curs, atunci BNR va fi responsabilă în privința relatiei dintre bănci și clienți.
Citește și:
ICCJ, soluție definitivă privind practicile incorecte ale Raiffeisen Bank
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a soluţionat definitiv cauza prin care se constatau practici comerciale incorecte ale Raiffeisen Bank SA, menite a afecta interesele financiare ale consumatorilor, respectiv a confirmat Ordinul nr.837/20.10.2017, emis de către președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Având în vedere pronunțarea sentinței definitive și motivarea acesteia, în Dosar 8763/2/2017, operatorul economic Raiffeisen Bank SA urmează să restituie sumele recalculate în raport cu cele încasate cu titlu de dobânzi, celor care au contractat credite în RON, EUR și CHF (franc elvețian), în perioada 2006-2009. Caracteristicile creditelor vizate sunt: o dobândă inițială care a fost menținută fixă timp de 1 an și care, începând cu al doilea an de creditare, a fost majorată de către bancă, având în vedere că, în contract, era stipulat că dobânda este/devine revizuibilă ”în funcție de evoluția pieței financiare”; credite active la data emiterii ordinului; credite în raport cu care nu există o hotărâre judecătorească individuală prin care instanța s-a pronunțat deja cu privire la dobândă. Citește mai mult AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.