Motorina rusească inundă piețele din Turcia și Brazilia

Mara Ivan |
Data publicării:
Motorină / FOTO: Freepik
Motorină / FOTO: Freepik

După ce Uniunea Europeană a impus un embargou complet asupra importurilor de produse petroliere rusești pe cale maritimă, Turcia și Brazilia au devenit cei mai mari importatori de motorină și păcură din Rusia.

Datele analizate de Reuters indică o creștere semnificativă a acestor tranzacții în lunile recente, în contextul în care Europa, cel mai mare cumpărător de motorină rusească înainte de sancțiuni, a încetat să mai achiziționeze aceste produse. Embargoul, intrat în vigoare în februarie 2023, a obligat Rusia să își reorienteze exporturile către piețele emergente din afara Europei.

Creștere continuă a exporturilor spre Turcia și Brazilia

Conform datelor furnizate de compania de analiză LSEG, în luna septembrie, Rusia a exportat către Turcia aproximativ 1,07 milioane de tone de motorină și păcură, o ușoară creștere față de cele 1,04 milioane de tone livrate în august. Această tendință de creștere arată o stabilitate în relațiile comerciale dintre cele două țări pe fondul sancțiunilor europene.

De asemenea, exporturile de motorină rusească către Brazilia au înregistrat o creștere semnificativă. În septembrie, Rusia a livrat Braziliei 780.000 de tone de motorină, comparativ cu 580.000 de tone în august. Aceasta face din Brazilia un jucător tot mai important în lanțul de aprovizionare cu produse petroliere rusești.

Redirecționarea exporturilor către piețele globale

După impunerea embargoului european, rutele comerciale ale petrolului rusesc au suferit schimbări majore. În loc să se îndrepte către Europa, tancurile încărcate cu motorină rusească au fost redirecționate către piețe din Africa, Asia și Orientul Mijlociu, precum și prin transferuri de la navă la navă (STS). Aceste transferuri de marfă sunt o practică tot mai comună pentru a disimula destinația finală a transporturilor, potrivit specialiștilor din industrie.

În acest context, traderii au observat o creștere a volumelor de motorină destinate transferurilor STS în apropiere de porturile italiene și insulele grecești. În septembrie, aceste transferuri au atins 370.000 de tone, față de 230.000 de tone în luna august. Totuși, Reuters subliniază că multe dintre aceste nave sunt încă în tranzit, iar destinația lor finală nu este clară.

Scăderea exporturilor către Africa

Deși Africa a devenit o destinație importantă pentru motorina rusească după sancțiuni, datele arată o scădere a volumelor exportate către acest continent. În luna septembrie, Rusia a livrat către țările africane aproximativ 440.000 de tone de motorină, în scădere de la 730.000 de tone în luna august.

Printre principalii importatori africani s-au numărat Libia, Tunisia, Senegal și Egipt. Aceste țări continuă să joace un rol esențial în absorbția produselor petroliere rusești, dar scăderea volumelor din septembrie sugerează o volatilitate în cererea de pe aceste piețe.

Creștere generală a exporturilor rusești

În ciuda sancțiunilor europene și a modificărilor din lanțul de aprovizionare global, exporturile totale de motorină și păcură pe cale maritimă din Rusia au crescut cu aproape 7% în luna septembrie, comparativ cu luna august. Astfel, Rusia a livrat un total de 2,8 milioane de tone de produse petroliere, conform calculelor Reuters.

Această creștere reflectă capacitatea Rusiei de a găsi noi piețe și de a se adapta rapid la schimbările impuse de embargoul european. De asemenea, evidențiază cererea globală constantă pentru produse petroliere, chiar și în condițiile unor sancțiuni stricte.

Implicațiile sancțiunilor pentru piața globală

Redirecționarea fluxurilor comerciale de produse petroliere rusești are implicații semnificative asupra pieței energetice globale. Embargoul european a forțat Rusia să își ajusteze strategia de export și să găsească noi parteneri comerciali, în timp ce Europa a fost nevoită să își diversifice sursele de aprovizionare.

Turcia și Brazilia, ca principalii cumpărători de motorină rusească, au beneficiat de aceste schimbări, consolidându-și relațiile economice cu Moscova. În același timp, alte regiuni, precum Africa și Orientul Mijlociu, continuă să joace un rol esențial în absorbția surplusului de motorină și păcură din Rusia.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9771
Diferența 0.0001
Zi precendentă 4.977
USD
Azi 4.529
Diferența -0.0135
Zi precendentă 4.5425
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9771 RON
USD flag1 USD = 4.5290 RON
GBP flag1 GBP = 5.9304 RON
CHF flag1 CHF = 5.2985 RON
AUD flag1 AUD = 3.0466 RON
DKK flag1 DKK = 0.6674 RON
CAD flag1 CAD = 3.3199 RON
HUF flag1 HUF = 0.0124 RON
JPY flag1 JPY = 0.0306 RON
NOK flag1 NOK = 0.4251 RON
SEK flag1 SEK = 0.4380 RON
XAU flag1 XAU = 384.5900 RON
Monede Crypto
1 BTC = 282741.98RON
1 ETH = 11054.75RON
1 LTC = 298.46RON
1 XRP = 2.39RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.55%
6 luni: 5.59%
12 luni: 5.64%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17520.32-1.28%
BET-BK3296.55-0.68%
BET-EF939.70-1.45%
BET-FI61644.19-0.35%
BET-NG1237.36-0.70%
BET-TR38617.29-1.28%
BET-TRN37537.43-1.28%
BET-XT1510.12-1.13%
BET-XT-TR3272.07-1.12%
BET-XT-TRN3187.31-1.12%
BETAeRO968.47-0.04%
BETPlus2593.53-1.23%
RTL38868.32-1.46%

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
NoMy - smt4.5.3
pixel