Aceste tichete sunt destinate pentru activitățile casnice, care reprezintă servicii ocazionale și necalificate prestate de către furnizori casnici în cadrul gospodăriei unei familii sau a unei persoane singure, care este beneficiarul activității casnice. Practic, cel care prestează activităţi casnice nu va mai fi nevoit să lucreze "la negru" şi va primi astfel de tichete pe care le va putea preschimba în bani. Tichetele de activităţi casnice pot fi preschimbate în bani de către prestatorul casnic în maximum 12 luni de la data primirii acestora, în numerar, la oricare dintre agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă sau la furnizorul de serviciu universal ori, după caz, prin ordin de plată/transfer în contul bancar indicat de către prestatorul casnic prin Platforma electronică de evidenţă a desfăşurării activităţilor casnice. Detalii despre cine le poate primi, aici.
La achiziţia tichetelor de activităţi casnice, beneficiarul casnic suportă doar valoarea nominală a acestora,costul de tipărire şi de distribuire fiind suportat de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă. Beneficiarul casnic are obligaţia de a valorifica tichetele de activităţi casnice în
termen de 12 luni de la data achiziţionării acestora.
În considerarea dispozițiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 38/2024, în vederea armonizării cu soluția software „Platformă Electronică de Evidență a Activităților Casnice” achiziționată de MMSS, prezentul act normativ revizuiește o serie de elemente ce țin de organizarea, desfășurarea, retribuirea și evidența activității prestatorului casnic stabilite prin Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 822/2022, cu modificările și completările ulterioare, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Modelul tichetelor casnice poate fi studiat aici.
Modificările propuse în proiect
Astfel, principalele reglementări privind modificarea și completarea Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic se referă la:
- eliminarea trimiterii la profesia de bonă din norma de la art. 2 a care clarifică scopul în care poate fi utilizat tichetul de activități casnice, respectiv cel al remunerării celor 34 de activități casnice din lista ce se constituie anexă la Legea nr. 111/2022, cu modificările și completările
ulterioare, între care sunt incluse și cele specifice îngrijitorului informal, ca și categorie a prestatorilor casnici;
- înlocuirea în cuprinsul art. 3 a termenului „gestionată” cu sintagma „utilizată” – cu referire la platforma electronică și indicarea link-ului unde se poate accesa această platformă; de asemenea, adăugarea unei categorii suplimentare de personal care poate face înregistrarea și crearea contului personal al beneficiarilor casnici și prestatorilor casnici, respectiv cea a furnizorului de serviciu universal, cu specificarea locului – la sediul unităților acestuia;
- introducerea un nou alineat care stabilește datele și informațiile obligatoriu de completat în platforma electronică în vederea înregistrării și creării contului personal al beneficiarilor casnici și prestatorilor casnici;
- modificarea prevederilor art. 8 în sensul clarificării operațiunilor realizate în aplicarea art. 6 alin. (1) şi art. 7 alin. (3) din lege, pentru a distinge între cele care sunt de competența furnizorului de serviciu universal și cele care sunt de competența unităților acestuia, respectiv în relație cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) sau cu agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, după caz;
- includerea estimării între operațiunile pe care trebuie să le realizeze furnizorul de serviciu universal, cu indicarea termenului și modalității privind solicitarea sumelor estimate;
- introducerea între operațiunile pe care trebuie să le realizeze furnizorul de serviciu universal a gestionării sumelor reprezentând contravaloarea netă a tichetelor de activități casnice necesar a fi preschimbate de prestatorii casnici în luna curentă, virate în condițiile art. 8^1 din lege în conturile distincte de disponibil, care nu sunt purtătoare de dobânzi, deschise în acest scop la instituțiile de credit;
- clarificarea modului de plată a valorii nete a tichetelor de către furnizorul de serviciu universal, cu indicarea expresă a instituției care face reținerea impozitului pe venit și a contribuției de asigurări sociale;
- stabilirea de termene pentru anularea tichetelor de activități casnice, respectiv în termen de 30 de zile de la data îndeplinirii termenelor prevăzute la art. 7 alin. (3) și (7) de lege;
- clarificarea demersurilor ce trebuie realizate în situația în care beneficiarul casnic nu a completat în mod corect și veridic datele și informațiile pe tichetele de activități casnice pe suport hârtie, în sensul remunerării prestatorul casnic de către beneficiarul casnic cu alte tichete de activități casnice, cu posibilitatea de a returna respectivele tichete agenției pentru ocuparea forței de muncă și de a primi contravaloarea acestora din care se scade costul suportat cu tipărirea şi distribuirea acestora;
- includerea tichetelor de activități casnice pe care prestatorul nu le preschimbă în termenul prevăzut de lege între cele anulabile;
- clarificarea funcționalităților platformei electronice atât în raport cu beneficiarul casnic, cât și cu prestatorul casnic;
- introducerea la art. 15 a unui nou alineat, alin. 2^1, referitor la înregistrarea angajatorilor în platformă;
- înlocuirea ANOFM cu agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene sau a municipiului București în cuprinsul Cererii de solicitare a tichetelor de activităţi casnice, în temeiul art. 11 alin. (5) din Legea nr. 111/2022 și al Cererii de solicitare a tichetelor de activităţi casnice, în
temeiul art. 11 alin. (8) din Legea nr. 111/2022;
- introducerea unei prevederi prin care se reglementează faptul că modelul contractului care se încheie între angajator și agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în raza căreia are sediul/sediul social sau punctul de lucru se aprobă prin ordin al ministrului muncii și solidarități sociale, la propunerea ANOFM;
- modificarea modelului tichetului de activități casnice, atât pe suport hârtie, cât și pe suport electronic, corelativ cu obligația instituită atât în sarcina prestatorului casnic, cât și a beneficiarului casnic de a-l semna;
- instituirea posibilității de utilizare a tichetelor deja tipărite, în considerarea modelului stabilit inițial;
- indicarea termenelor pentru rapoartele și statisticile generate de platforma electronică ce trebuie transmise MMSS de către ANOFM, respectiv lunar/trimestrial/anual sau la solicitarea acestuia, după caz.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.