Nașterea unui copil trebuie declarată în termen de 30 de zile pentru copilul născut viu și în termen de trei zile pentru copilul născut mort, așa cum prevede Legea 119/1996 cu privire la actele de stare civilă. Dacă copilul născut viu a decedat în interiorul termenului de 30 de zile, declararea nașterii se face în termen de 24 de ore de la data decesului. Aceasta a fost procedura până acum.
Legea 105/2022 vine cu modificări ale actului normativ ce reglementează eliberarea actelor de stare civilă și prevede că, de acum înainte, dacă declarația de naștere se face termenele menționatae, dar nu mai târziu de un an de zile de la naștere, certificatul de naștere se va elibera în 30 de zile de la solicitarea părintelui, fiind necesară și aprobarea primarului unității administrativ-teritoriale, a șefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular de carieră al României, în raza căruia a avut loc nașterea.
Totodată, dacă declarația de naștere se face după trecerea unui an de la naștere, certificatul va fi eliberat în termen de 90 de zile de la data depunerii solicitării, fiind necesar, pe lângă aprobarea primarului unității administrativ-teritoriale pe raza căruia a avut loc nașterea, și de un aviz conform al serviciului comunitar județean/al municipiului București de evidență a persoanelor.
Procedura ce stă la baza eliberării certificatului de naștere se face, indiferent de perioada de la naștere când este depusă cerererea, la fel ca și până acum. Astfel, declarația de naștere trebuie depusă în mod obligatoriu de oricare dintre părinții copilului, iar dacă, din diferite motive, nu o pot face, obligația declarării revine medicului, persoanelor care au fost de față la naștere, asistentului social sau persoanei care a aflat de nașterea copilului.
Citește și Situație ce poate duce la ANULAREA certificatele de naștere, căsătorie sau deces
Celelalte acte necesare sunt: actul de identitate al mamei, cel al persoanei care declară nașterea, certificatul medical constatator al nașterii și certificatul de căsătorie al părinților, dacă există.
În lipsa actului de identitate al mamei, certificatul de naștere se întocmește pe baza documentelor amintite mai sus, a documentului elaborat de reprezentantul poliției cu ocazia verificărilor efectuate la solicitarea spitalului unde a avut loc naștere, cu privire la datele de identificare a mamei și a verificărilor în registrele de stare civilă sau în Registrul național de evidență a persoanelor, precizează Avocatnet.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.