Iată ce explică Ministerul Finanţelor în nota de fundamentare a proiectului:
Se propune stabilirea unui termen mai lung pentru transmiterea decontului precompletat, respectiv până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată, care este data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se încheie perioada fiscală respectivă. După identificarea diferenţelor semnificative, transmiterea acestora se realizează până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată, printr-o notificare de conformare. Termenul de transmitere a răspunsului la notificarea de conformare se propune a fi de 20 de zile de la data primirii acesteia.
În condițiile în care decontul precompletat se transmite după termenul limită de depunere a decontului de TVA, nu se mai justifică menținerea prevederilor art. 3 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2023. Se propune modificarea cuantumului amenzilor, diferențiat pe categorii de persoane impozabile, în vederea asigurării principiului proporționalității.
Pentru a permite tuturor categoriilor de persoane impozabile adaptarea în bune condiții la noile cerințe generate de proiectele de digitalizare implementate la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, se propune amânarea intrării în vigoare a prevederilor art. 5 alin. (8) – (10), art. 7 și 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2024, astfel cum se modifică prin prezentul proiect, până la data de 1 ianuarie 2025.
Întrucât până la implementarea completă a sistemul informatic naţional RO e-SAF-T, nu există date suficiente pentru precompletarea decontului e-TVA în cazul persoanelor care aplică sistemul TVA la încasare, se propune clarificarea termenului de la care se va utiliza decontul precompletat RO e-TVA în cazul acestor persoane, respectiv doar începând cu data de 1 august 2025. Totodată, se propun modificări în ceea ce privește modalitatea de comunicare cu persoanele impozabile în vederea eficientizării procesului de conformare.
În ceea ce privește sistemul national RO e-Factura, se propune stabilirea unei perioade de 1 an, respectiv până la 1 iulie 2025, în care să nu fie obligatorie utilizarea acestuia de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, precum și de către furnizorii/prestatorii acestora, având în vedere restricțiile tehnice actuale ale sistemului.
Pentru acordarea facilității fiscale referitoare la neimpozitarea și neincluderea în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii a sumei de 300 lei/lună se propune ajustarea plafonului lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor, în sensul excluderii de la calculul acestuia a contravalorii tichetelor de masă, respectiv a indemnizației de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.
Documentul poate fi studiat aici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.