Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a anunțat joi, într-o conferință de presă, eliminarea unor tarife percepute pentru obținerea documentelor cadastrale. Printre acestea se numără taxa pentru extrasul de carte funciară pentru informare, atunci când solicitantul este proprietarul imobilului.
„Acest proiect va parcurge procedura de transparență decizională și, cel târziu din 10 aprilie, aceste tarife vor fi eliminate. Statul este pentru cetățean, nu cetățeanul pentru stat. Serviciile publice trebuie să fie gratuite, nu generatoare de profit”, a declarat Cseke Attila.
În prezent, taxa pentru extrasul de carte funciară pentru informare este de 20 de lei online și 25 de lei la ghișeu. Anual, această taxă generează venituri de aproximativ 60 de milioane de lei.
Trei tarife eliminate pentru proprietarii de imobile
1. Extrasul de carte funciară pentru informare
Acest document este necesar pentru diverse procese administrative, precum eliberarea autorizației de construire, înființarea unei firme, încheierea unui antecontract de vânzare-cumpărare, reînnoirea cărții de identitate sau accesarea programelor guvernamentale (Noua Casă, Casa Verde Fotovoltaică).
În 2024, au fost eliberate peste 3,5 milioane de astfel de extrase, pentru care s-au încasat 58,5 milioane de lei. Aproape jumătate dintre acestea au fost solicitate la ghișeu, generând venituri de 30,3 milioane de lei.
2. Extrasul de plan cadastral
Taxa pentru acest document este în prezent de 15 lei, atât online, cât și la ghișeu.
„Extrasele din planul cadastral sunt necesare pentru emiterea certificatului de urbanism, branșamente la utilități sau scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri. În 2024, au fost eliberate peste 333.000 de astfel de documente, cu încasări de 4,4 milioane de lei”, a precizat ministrul.
Taxa va fi eliminată începând cu 10 aprilie pentru solicitările la ghișeu, iar pentru cele online, măsura va intra în vigoare în mai-iunie.
3. Taxa pentru prima înregistrare cadastrală
Aceasta se aplică la prima înscriere a unui imobil în sistemul de cadastru și este, în prezent, de 120 de lei.
„În 2024, au fost înregistrate peste 313.000 de cereri, iar suma totală încasată a fost de 25,9 milioane de lei. Și acest tarif va fi eliminat”, a anunțat Cseke Attila.
Termene de implementare pentru măsuri
Măsura va intra în vigoare la ghișee cel târziu pe 10 aprilie, iar pentru cererile online va fi implementată în lunile mai-iunie, având în vedere necesitatea modificării aplicației informatice. Ministrul a anunțat, de asemenea, că primăriile vor avea acces gratuit la sistemul ANCPI, permițând eliberarea directă a extraselor de carte funciară.
„Cetățenii nu vor mai fi puși pe drumuri pentru astfel de documente. Tarifele vor rămâne valabile doar pentru solicitările făcute de persoane care nu sunt proprietarii imobilelor respective”, a explicat Cseke Attila. Prin aceste măsuri, Ministerul Dezvoltării își propune să simplifice accesul cetățenilor la servicii publice esențiale și să reducă povara financiară a acestora.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.