Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, în parteneriat cu Autoritatea pentru Digitalizarea României și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, au implementat în perioada aprilie 2021 – decembrie 2023, proiectul ”HUB de servicii MMSS-SII MMSS”, cod MySmis 130963, cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, în cadrul Programul Operațional Competivitate 2014-2020, Axa Prioritară 2 – Tehnologia Informației și Comunicației (TIC) pentru o economie digitală competitivă, Obiectiv specific 2.3 Consolidarea aplicațiilor TIC pentru guvernare electronică, e‐learning, Acțiunea 2.3.1. Consolidarea și asigurarea interoperabilității sistemelor informatice dedicate serviciilor de e‐guvernare tip 2.0 centrate pe evenimente din viața cetățenilor și întreprinderilor, dezvoltarea cloud computing guvernamental și a comunicării media sociale, a Open Data şi Big Data.
Scopul proiectului îl constituie realizarea infrastructurii specifice – sistem informatic integrat, necesar pentru consolidarea, corelarea și managementul optim al tuturor informațiilor din domeniile de activitate specifice MMSS, astfel încât interacțiunea cetățeanului, atât cu MMSS cât și cu instituțiile aflate în subordinea/sub autoritatea/în coordonarea MMSS, să se poată realiza în mediul on-line printr-un singur punct de contact – portalul MMSS.
Obiectivele proiectului
Furnizarea de servicii electronice prin crearea facilității de depunere on-line a cererilor de beneficii de asistență socială și servicii sociale prin intermediul unui singur punct de contact cu cetățeanul – portalul MMSS, modulul e-Asistență Socială, și de posibilitate de consultare on-line a dosarelor de către orice cetățean sau întreprindere, constituirea dosarelor electronice ale beneficiarilor de servicii sociale și implicit optimizarea și modernizarea activității specialiștilor prin implementarea unui modul de management de caz.
Crearea unui instrument informatic de verificări încrucișate care să asigure mecanisme de prevenție, de semnalare automată a suspiciunii de fraudă și care să furnizeze date corecte pus la dispoziția celor care gestionează fondurile publice.
Asigurarea interoperabilității sistemelor informatice în plan intern între departamentele MMSS și instituțiile aflate în subordinea/sub autoritatea/în coordonarea MMSS, național între MMSS și instituțiile aflate în subordinea/sub autoritatea/în coordonarea MMSS și alte instituții centrale și locale și european cu sisteme omoloage de la nivel European, cu Registrele Europene Implementarea unui sistem informatic integrat, necesar pentru consolidarea, corelarea și managementul optim al tuturor informațiilor din domeniile de activitate specifice MMSS în concordanță cu evenimentele de viață specifice, astfel încât interacțiunea cetățeanului cu MMSS cât si cu instituțiile aflate în subordinea/sub autoritatea/în coordonarea MMSS, va putea fi realizată în mediul online printr-un singur punct de contact – portalul MMSS.
Schimbări preconizate
"Având în vedere contextul actual, în care nu există o infrastructură de comunicații care să faciliteze legătura între sistemul informatic denumit "HUB de servicii MMSS-SII MMSS" și instituțiile menționate în Anexa nr. 1 la Hotărârea de guvern, precum și faptul că serverele achiziționate în cadrul acestui proiect sunt găzduite de Serviciul de Telecomunicații Speciale în centrul de date din localitatea Cristian, județul Brașov, este necesară realizarea unei rețele securizate de comunicații de date de arie extinsă între instituțiile din Anexa nr. 1, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și centrul de date din localitatea Cristian, județul Brașov al Serviciului de Telecomunicații Speciale.
Menționăm faptul că ANPIS, ANPDPD, ANDPDCA și ANES sunt implicate în procesul de licențiere/acreditare a serviciilor sociale, prin urmare utilizatorii din aceste instituții vor folosi modulele specifice (Ex. e-acreditare, inspecție socială etc.) și că utilizatorii din cadrul celor 47 de DGASPC-uri au rolul de administrator județean în cadrul proiectului ”HUB de servicii MMSS-SII MMSS”, este necesar să acceseze o componentă din back-office-ul sistemului informatic pentru a gestiona utilizatorii de la nivelul fiecărui serviciu public de asistență socială
Ţinând cont de faptul că cele 47 de DGASPC-uri sunt în subordinea consiliilor județene/consiliilor locale, și funcţionează ca servicii publice specializate de interes local/județean, având fiecare personalitate juridică distinctă. Prin urmare, considerăm necesară încredințarea acestei activități, respectiv realizarea unei rețele securizate de comunicații de date de arie extinsă către Serviciul de Telecomunicații Speciale.
De asemenea, menținem că rețeaua STS este instalată și funcționează la scară națională, având noduri în București și în fiecare județ, infrastructura rețelei având capacitate suficientă pentru a transporta traficul generat în urma implementării rețelei, nefiind necesară modificarea, actualizarea sau reconfigurarea rețelei interurbane de comunicații de date operate de STS. Realizarea noii rețele, în colaborare cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, va crea premisele necesare pentru asigurarea unor servicii și rețele de comunicații de date fiabile, precum și a unui grad înalt de disponibilitate și securitate, capabile să asigure schimbul de informații între cele 52 de puncte terminale ale rețelei ce se va constitui în această formă superioară din punct de vedere tehnic, presupunând costuri predictibile și cât mai scăzute.
Totodată, Serviciul de Telecomunicații Speciale urmează să asigure segmentul de transport de date interurban al acestei rețele, cu titlu gratuit, iar segmentele prin care este accesată rețeaua securizată de comunicații de date din cele 52 de puncte terminale, vor fi formate din legături de date achiziționate de la furnizori de pe piața publică. Aceste conexiuni dintre punctele de prezență ale Serviciului de Telecomunicații Speciale (reședințe de județ și municipiul București) și locațiile în care își desfășoară activitatea instituțiilor din Anexa nr. 1 se va asigura, în mod transparent, de către Serviciul de Telecomunicații Speciale, prin furnizori de servicii de comunicații, în condițiile prevăzute de Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare", se arată în nota de fundamentare a proiectului pus în procedura de transparenţă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.