Ministerul Finanţelor modifică regulile privind datoria publică

DCBusiness Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Bani
Bani

Ministerul Finanţelor a pus în procedura de transparenţă o ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică.

"Potrivit obiectivelor Strategiei privind administrarea datoriei publice guvernamentale 2023-2025, pentru asigurarea finanțării și pentru îmbunătățirea structurii portofoliului de datorie, Ministerul Finanțelor urmărește, printre altele:

 Asigurarea necesarului de finanțare al administrației publice centrale pe fondul minimizării costurilor pe termen mediu și lung, dezvoltarea pieței interne a titlurilor de stat și implicit diversificarea instrumentelor de datorie publică

 Limitarea riscurilor asociate portofoliului datoriei publice guvernamentale.

Contextul geopolitic regional, caracterizat de instabilitate și impredictibilitate, a impus reanalizarea capacității de reacție prin prisma noilor amenințări și adoptarea de măsuri urgente în vederea dezvoltării unor capabilități militare credibile, în conformitate cu obiectivele stabilite prin Strategia națională de apărare a țării și angajamentele asumate în cadrul NATO și UE.

Dezvoltarea și menținerea unor capabilități de apărare robuste și reziliente, credibile, interoperabile, flexibile și eficiente, destinate atât îndeplinirii angajamentelor asumate ca urmare a calității de stat membru NATO și UE cât și descurajării unei posibile agresiuni împotriva României și articulării unui răspuns adecvat la provocările actuale și viitoare ale mediului de securitate, inclusiv în spectrul neconvențional, hibrid, reprezintă condiția esențială pentru îndeplinirea celorlalte obiective ale politicii de Apărare.

Alocarea începând cu anul 2017 a 2% din PIB, continuată cu angajamentul de alocare a 2,5% din PIB a fondurilor alocate apărării începând cu anul 2023 a determinat inițierea unui proces amplu de modernizare a Armatei României. Pentru eliminarea tuturor limitărilor operaționale, nevoile de dotare a structurii de forțe cu tehnică și echipamente militare sunt mari și generează un efort bugetar semnificativ conducând astfel la necesitatea mobilizării celor mai avantajoase surse de finanțare a nevoilor bugetare, care ar putea fi identificate pentru astfel de scopuri", se arată în nota de fundamentare a proiectului.

 

Finanţarea cheltuielilor statului

 

În ceea ce privește finanțarea statului român de pe piața internă prin intermediul titlurilor de stat pentru populație, Compania Națională Poşta Română - S.A., denumită în continuare C.N.P.R., s-a alăturat Programului TEZAUR încă de la prima lansare a acestuia în luna iunie 2018.

În perioada 2018 – iulie 2024, persoanele fizice au realizat prin intermediul C.N.P.R. peste 135.000 de subscrieri, contribuind semnificativ la sumele atrase de statul român prin intermediul acestui Program dedicat populației.

Pentru activitățile de distribuire și plată a titlurilor de stat TEZAUR, C.N.P.R. primește un comision fix atât pentru operațiunile de vânzare (calculat la valoarea nominală adjudecată în cazul subscrierii) cât și pentru operațiunile de rambursare/plată a sumelor aferente deținătorilor de titluri de stat (calculat la valoarea efectiv plătită către deținătorii de titluri de stat în cazul rambursării la scadență sau rambursării anticipate), conform prevederilor actuale ale alineatului (5^4) de la articolul 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2007.

Articolul menționat autorizează plata de către Ministerul Finanțelor a acestor comisioane către C.N.P.R. și stabilește un cuantum fix al acestui comision, inclusiv modalitatea de facturare și plată.

Pe parcursul derulării Programului TEZAUR, sumele atrase anual prin emisiunile lansate au crescut vizibil de la an la an, acest canal de distribuție a titlurilor TEZAUR devenind astfel o sursă permanentă și stabilă de finanțare de pe piața internă. Totodată, atât interesul investitorilor care accesează Programul cât și așteptările acestora s-au extins și diversificat în timp și, astfel, facilitarea accesului rapid la procesul de subscriere prin crearea de facilități online și/sau de plată rapidă cu cardul și/sau alte procese simplificate sau digitalizate pot conduce la creșterea sumelor atrase prin intermediul C.N.P.R..

De asemenea, planul anual de finanțare a deficitului bugetar și de refinanțare a datoriei publice previzionat pentru anul 2024 include emiterea acestor instrumente ca parte a finanțării statului de pe piața internă, iar Strategia de administrare a datoriei publice guvernamentale 2023-2025 prevede dezvoltarea programelor de titluri de stat pentru populație, inclusiv prin măsuri de creștere a atractivității titlurilor de stat pentru populație care să faciliteze realizarea în mediul online a subscrierilor și rambursărilor la scadență a sumelor datorate investitorilor (pct.2.2. din Anexa 1 la Strategie). 

Având în vedere cele prezentate, precum şi

• necesitatea atragerii de resurse financiare de pe piața internă pentru acoperirea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice,

• necesitatea consolidării și dezvoltării permanente a programelor de titluri de stat pentru populație, este necesară modificarea și completarea prevederilor Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2007 privind datoria publică, se mai arată în document. 

Modificările propuse

 

"În acest sens, pentru asigurarea nevoilor urgente de capabilități militare este necesară identificarea și diversificarea instrumentelor de finanțare a achiziției de tehnică și echipamente militare.

În contextul derulării cu Guvernul SUA a unor programe de înzestrare cu impact semnificativ asupra dezvoltării capabilităților militare, coroborat cu situația actuală de securitate regională, reprezentații Guvernului SUA au informat partea română cu privire la posibilitatea accesării de fonduri, în condiții avantajoase, prin mecanismul FMF (Foreign Military Financing – Finanțare Militară Externă) pentru finanțarea unor contracte de achiziții în scop militar încheiate cu departamente/agenții coordonate de către Departamentul Apărării din SUA.

În cadrul mecanismului FMF sunt aprobate fonduri la dispoziție de până la 4 mld. USD pentru împrumuturi directe, cu posibilitate de rambursare în 12 ani, după o perioadă de grație de un an de la data efectuării primei trageri, la o dobândă avantajoasă (apropiată de costul de finanțare al SUA, respectiv ratele de dobândă ale obligațiunilor emise de Trezoreria SUA la care se adaugă o marjă), precum și fonduri de până la 8 mld. USD, atrase prin contractarea de împrumuturi din piețele financiare, garantate de către Guvernul SUA. Disponibilitatea acestor sume se modifică pe măsură ce se încheie acorduri de împrumut cu partenerii. Polonia a fost singurul stat care a beneficiat anterior de acest program. (...) 

În acest context, urmare consultărilor interne dintre Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și Ministerul Finanțelor, a rezultat că în scopul fructificării oportunității de a putea utiliza facilitatea de împrumuturi directe din FMF este necesară adaptarea cadrului legal privind datoria publică, respectiv modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 și a normelor de aplicare ale acesteia, în sensul includerii posibilității utilizării unor mecanisme de finanțare specifice puse la dispoziția Guvernului României de alte guverne și/sau alte entități guvernamentale, ca instrumente de natura datoriei publice guvernamentale.

Prin Memorandumul aprobat în iulie 2024, Guvernul României a aprobat inițierea demersurilor pentru utilizarea mecanismului de finanțare FMF oferit de către Guvernul SUA în scopul finanțării unor contracte privind asigurarea capabilităților militare pentru România.

Pentru a putea utiliza facilitatea de împrumuturi directe oferită de Guvernul SUA în cadrul acestui mecanism în anul 2024, semnarea acordului de împrumut între Guvernul SUA și Guvernul României trebuie să se realizeze până la data de 30 septembrie 2024, ceea ce conduce la necesitatea urgentării aprobării modificării Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007, astfel cum a fost prevăzut și în Memorandumul menționat mai sus", explică Ministerul Finanţelor. 

 

Finanţarea de pe piaţa internă

 

În ceea ce privește finanțarea de pe piața internă prin titluri de stat dedicate populației distribuite prin C.N.P.R., este necesară flexibilizarea costurilor asociate distribuirii acestor instrumente. (...)

Soluțiile noi de extindere a bazei de investitori, prin care se intenționează inclusiv facilitarea accesului persoanelor cu cetățenie română din diaspora, vor conduce la volume mai mari de sume subscrise, dar și de operațiuni legate de acestea, inclusiv implicarea instituțiilor bancare și a altor instituții ale statului (de ex.: Autoritatea pentru Digitalizarea României și altele).

În aceste condiții, noile procese de flexibilizare și digitalizare a unor operațiuni specifice cu titlurile TEZAUR vor implica anumite costuri asociate (cum ar fi: costurile de procesare plăți cu cardul, realizarea de subscrieri online și altele) absolut necesare pentru implementarea tehnică
a acestor soluții.

În acest context, prin proiectul de act normativ se propune modificarea alineatului (5^4) de la articolul 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2007 în sensul în care, pentru titlurile TEZAUR distribuite de C.N.P.R., Ministerul Finanțelor să poată plăti acesteia un comision negociat între părți care să reflecte situația din practica implementării Programului și din nivelul de implicare a acesteia în operațiunile de distribuție și plată, precum și posibilitatea ca Ministerul Finanțelor să plătească costurile asociate proceselor noi de îmbunătățire a accesului la aceste instrumente atunci când acestea vor fi implementate.

Această modificare va conduce și la o corelare între dinamica Programului TEZAUR și a operațiunilor realizate la nivelul Ministerului Finanțelor, a C.N.P.R. și a celorlalte instituții care vor fi implicate.

Prin flexibilizarea politicii de colaborare cu C.N.P.R. și prin atragerea de noi resurse care să extindă baza de investitori și să simplifice soluțiile tehnice de vânzare a titlurilor de stat TEZAUR, Ministerul Finanţelor va putea extinde baza de investitori de tipul persoanelor fizice, contribuind la dezvoltarea pieței interne a titlurilor de stat și susținerea procesului de finanțare a statului român de pe piața internă prin intermediul acestor instrumente. 

 

 

 

 

 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9736
Diferența -0.0002
Zi precendentă 4.9738
USD
Azi 4.8269
Diferența 0.0052
Zi precendentă 4.8217
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9736 RON
USD flag1 USD = 4.8269 RON
GBP flag1 GBP = 5.9269 RON
CHF flag1 CHF = 5.2922 RON
AUD flag1 AUD = 2.9899 RON
DKK flag1 DKK = 0.6666 RON
CAD flag1 CAD = 3.3553 RON
HUF flag1 HUF = 0.0120 RON
JPY flag1 JPY = 0.0305 RON
NOK flag1 NOK = 0.4233 RON
SEK flag1 SEK = 0.4330 RON
XAU flag1 XAU = 414.0962 RON
Monede Crypto
1 BTC = 451455.52RON
1 ETH = 15659.57RON
1 LTC = 502.53RON
1 XRP = 11.01RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17093.32-0.15%
BET-BK3187.910.16%
BET-EF928.37-0.11%
BET-FI62289.210.01%
BET-NG1228.670.02%
BET-TR37693.61-0.15%
BET-TRN36638.13-0.15%
BET-XT1473.46-0.02%
BET-XT-TR3194.10-0.02%
BET-XT-TRN3111.25-0.02%
BETAeRO895.602.00%
BETPlus2527.04-0.16%
RTL38051.91-0.17%

Comunicate de presa

La bursă / FOTO: Freepik

Analiza Freedom24: Ce companii s-ar putea lista la bursă în 2025

Analiștii de la Freedom24, platforma de...

PLG / FOTO: Captură ecran
Delta Dunării / FOTO: Wikipedia

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel