Ministerul Finanţelor modifică Legea Contabilităţii, Legea privind finanţele publice locale şi alte acte normative

Mihai Ciobanu |
Data publicării:
pexels.com
pexels.com

Ministerul Finanţelor a pus în procedura de transparenţă o ordonanţă pentru modificarea şi completarea unor acte normative, două dintre ele fiind Legea contabilității nr. 82/1991 şi Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale.

Referitor la Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare:

Începând cu anul 2024 bilanțul, contul de rezultat patrimonial și anexele componente ale situațiilor financiare se transmit numai prin Sistemul Național de Raportare Forexebug, suspendându-se transmiterea acestora în format letric.

Având în vedere cele de mai sus precum și faptul că termenele de raportare a situațiilor financiare din Sistemul Național de Raportare Forexebug sunt diferite de cele prevăzute în Legea contabilității nr. 82/1991 republicată, cu modificările și completările ulterioare, este imperios necesar să se efectueze armonizarea acestora pentru asigurarea bunei desfășurări a procesului de raportare a situațiilor financiare.

Această constatare a fost realizată de Curtea de Conturi a României urmare misiunii de audit a Sistemului național de raportare - Forexebug: „Armonizarea termenelor de depunere a balanței de verificare în SNR Forexebug cu termenele din Legea contabilității și introducerea în legislație a unor termene clare pentru generarea rapoartelor de situații financiare (...).”

 

Referitor la Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare:

În anul 2013, prin Legea nr. 98/2013 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 47/2012 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, a fost completată Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, introducându-se art. 42 prin care este reglementat faptul că proiectele angajamentelor legale din care rezultă cheltuieli pentru investiţii publice, iniţiate de unităţile/subdiviziunile administrativteritoriale şi instituţiile publice din subordinea acestora, indiferent de sistemul de finanţare, se transmit unităţilor teritoriale ale Trezoreriei Statului în vederea avizării din punctul de vedere al încadrării sumelor în creditele de angajament şi bugetare rămase disponibile.

Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale pot încheia angajamente legale noi numai pentru proiectele avizate de către unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului. În scopul aplicării acestui articol a fost aprobat Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 614/2013 care descrie întreaga procedură pe care trebuie să o aplice unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale şi instituţiile publice din subordinea acestora precum și unitățile teritoriale ale trezoreriei statului în cazul proiectelor de angajamente legale din care rezultă cheltuieli pentru investiţii publice la fiecare început de an bugetar, începând cu anul 2014, înainte de efectuarea cheltuielilor de investiţii, precum și ori de câte ori se efectuează rectificări bugetare pe parcursul anului bugetar.

Totodată, la art.131 din același act normativ se prevede că ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia raportării, până cel târziu la data de 6 a fiecărei luni, către structurile subordonate Ministerului Finanțelor, situaţiei plăţilor restante înregistrate la nivelul bugetului general al unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, la finele lunii precedente.

 

Modificările propuse

 

1. Referitor la Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare


Introducerea art. 36 alin. (12) a fost necesară la recomandarea Curții de Conturi a României, urmare misiunii de audit a Sistemului național de raportare - Forexebug: „Armonizarea termenelor de depunere a balanței de verificare în SNR Forexebug cu termenele din Legea contabilității și introducerea în legislație a unor termene clare pentru generarea rapoartelor de situații financiare (...).”

2. Referitor la Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare

În prezentul proiect de ordonanță se reglementează abrogarea art. 42 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, în vederea eliminării birocrației și a unor documente pe suport hârtie care vizează derularea de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritorale a investițiilor publice, cu atât mai mult cu cât prin sistemul de control al angajamentelor, parte componentă a sistemului național de raportare, aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaționale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr.25/2014, cu modificările și completările ulterioare, se verifică automat, în sistem informatic, pentru fiecare entitate publică și pentru fiecare natură de cheltuieli, nu numai pentru cheltuielile aferente investițiilor, încadrarea atât în creditele de angajament, cât și în creditele bugetare disponibile atât a proiectelor de angajamente legale, cât și a angajamentelor legale.

De asemenea, în scopul clarificării termenului până la care unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale transmit situația plătilor restante în cazul în care data de 6 dintr-o lună cade într-o zi de repaus săptămânal, zi de sărbătoare legală sau zi liberă, s-a prevăzut că termenul limită al raportărilor respective este prima zi lucrătoare următoare acestei date.

 

Documentul integral poate fi consultat aici.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența 0.0011
Zi precendentă 4.9748
USD
Azi 4.7843
Diferența 0.0164
Zi precendentă 4.7679
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7843 RON
GBP flag1 GBP = 5.9378 RON
CHF flag1 CHF = 5.2800 RON
AUD flag1 AUD = 2.9786 RON
DKK flag1 DKK = 0.6668 RON
CAD flag1 CAD = 3.3162 RON
HUF flag1 HUF = 0.0122 RON
JPY flag1 JPY = 0.0308 RON
NOK flag1 NOK = 0.4224 RON
SEK flag1 SEK = 0.4347 RON
XAU flag1 XAU = 424.1384 RON
Monede Crypto
1 BTC = 500861.05RON
1 ETH = 15156.66RON
1 LTC = 580.05RON
1 XRP = 14.86RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17004.88-0.15%
BET-BK3193.80-0.33%
BET-EF924.42-0.10%
BET-FI62377.42-1.70%
BET-NG1228.88-0.08%
BET-TR37498.59-0.15%
BET-TRN36448.56-0.15%
BET-XT1466.07-0.27%
BET-XT-TR3178.08-0.27%
BET-XT-TRN3095.66-0.27%
BETAeRO882.82-0.26%
BETPlus2512.57-0.12%
RTL37887.26-0.10%

Opinii

Profesorul de economie Mircea Coșea
Profesorul Mircea Coșea

Reducerea personalului bugetar: soluție sau populism? Mircea Coșea explică ce este greșit

Profesorul de economie Mircea Coșea oferă o...

Muncitor uzină siderurgică / sursa foto: Freepik.com

UGIR: Privatizările necontrolate pot expune România la riscuri pe termen lung

Apărarea, energia, resursele minerale,...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel