"Bugetul de stat pe anul 2024, aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr.421/2023, a fost elaborat în condițiile evoluțiilor interne şi internaționale estimate la acea dată, luând în calcul o creștere reală a produsului intern brut de 3,4% şi o valoare nominală de 1.733,8 miliarde lei pentru acest an.
Proiecția veniturilor și cheltuielilor bugetare a fost realizată pe baza indicatorilor macroeconomici estimați la data elaborării legii bugetului de stat pe anul 2024 și pe baza reglementărilor în domeniul fiscal, aplicabile pentru anul 2024.
În temeiul art.6 din Legea privind finanțele publice nr.500/2002, cu modificările și completările ulterioare, legile bugetare anuale pot fi modificate în cursul exercițiului bugetar prin legi de rectificare, elaborate cel mai târziu până la data de 30 noiembrie.
Totodată, Legea responsabilității fiscal-bugetare nr.69/2010, republicată dispune la art.23 că orice rectificare a bugetului de stat trebuie să aibă în vedere concluziile raportului semestrial privind situația economică și bugetară publicat, precum și opinia Consiliului Fiscal cu privire la acesta.
Potrivit prevederilor art.I alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2024 privind unele măsuri bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2024, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului se pot aloca, pe bază de hotărâri ale Guvernului, sume pentru finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale ordonatorilor principali de credite.
De asemenea, potrivit art.I alin.(2) din Ordonanța de urgență a Guvernuluinr.46/2024, prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea
responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2024, ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat disponibilizează la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, în termen de o zi lucrătoare de la data solicitării Ministerului Finanţelor, creditele de angajament şi creditele bugetare reţinute în proporţie de 10%", se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Problemele la rezolvarea cărora va contribui proiectul de act normativ
Prin promovarea rectificării bugetului de stat pe anul 2024 se pot rezolva, în principal, următoarele probleme:
- alocarea de fonduri suplimentare pentru asigurarea cu prioritate acheltuielilor obligatorii;
- asigurarea de sume suplimentare pentru plata drepturilor salariale ca urmare a majorărilor salariale aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 19/2024, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 26/2024, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 53/2024;
- asigurarea fondurilor pentru achitarea drepturilor de pensie recalculate în conformitate cu prevederile Legii nr.360/2023 privind sistemul public de pensii;
- corelarea planificării bugetare cu evoluția prognozată a indicatorilor macroeconomici și cu execuția bugetară pe primele șapte luni ale anului;
- asigurarea fondurilor necesare pentru cheltuielile cu asistența socială ca urmare a majorării drepturilor de care beneficiază persoanele asistate social;
- asigurarea sumelor necesare pentru medicamente cu și fără contribuție personală, medicamente pentru boli cronice cu risc crescut utilizate în
programele naționale cu scop curativ, precum și pentru spitale generale;
- alocarea fondurilor pentru plata indemnizațiilor aferente concediilor medicale;
- asigurarea fondurilor necesare finanțării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru școli al României pentru perioada
septembrie-decembrie a anului 2024;
- asigurarea fondurilor necesare finanțării gratuităţii acordate elevilor prevăzuţi la art. 83 alin. (1) din Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023, cu modificările și completările ulterioare, la transportul public local şi metropolitan rutier, potrivit prevederilor art. 83 alin. (2) lit. a) din acelaşi act normativ;
- asigurarea fondurilor necesare pentru plata sprijinului sub formă de contribuţii care va asigura completarea drepturilor salariale neacoperite din fondurile proprii ale unităţilor de cult locale, pentru personalul neclerical angajat în unităţile de cult din ţară stabilite ca urmare a aprobării Ordonanței de urgență a Guvernului nr.16/2024 pentru modificarea şi completarea Legiicadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, pentru modificarea art.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 203/1999 privind stabilirea unor forme de sprijin financiar pentru unităţile de cult cu venituri mici sau fără venituri, din cadrul Episcopiei Ortodoxe a Covasnei şi Harghitei, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Secretariatului de Stat pentru Culte, prin care, începând cu data de 08.03.2024 s-a majorat numărul de contribuții și cuantumul acestora;
- asigurarea fondurilor necesare pentru finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau a indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap;
- continuarea achitării plăților restante înregistrate în contabilitatea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale, la data de 31 august 2024, rezultate din relații cu furnizorii de bunuri, servicii și lucrări, respectiv a obligațiilor înregistrate în contabilitatea unităților/subdiviziunilor administrativteritoriale față de furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat precum și a stingerii unor obligații de plată ale agenților economici/unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale față de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale.
Documentul poate fi studiat aici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.