Ministerul Finanţelor, OUG pentru suspendarea unor prevederi ale legislaţiei privind obligativitatea utilizării caselor de marcat electronice fiscale

Mihai Ciobanu |
Data actualizării: | Data publicării:
Casa de marcat
Casa de marcat

Ministerul Finanţelor a pus în transparenţă un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru completarea articolului 2 și suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Concret, reglementarea vizează operatorii economici care dețin stații de încărcare a vehiculelor electrice şi au obligația să doteze aceste dispozitive cu aparate de marcat electronice fiscale. 

"Conform art. 5 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/1804 al Parlamentului European și Consiliului din 13 septembrie 2023:

„La punctele de reîncărcare accesibile publicului instalate începând cu 13 aprilie 2024, reîncărcarea ad-hoc este posibilă folosind un instrument de plată utilizat pe scară largă în Uniune. În acest scop, operatorii punctelor de reîncărcare acceptă plăți electronice la punctele respective, prin terminale și dispozitive utilizate pentru servicii de plată, inclusiv cel puțin unul dintre următoarele:

 

(a) cititoare de carduri de plată;

(b) dispozitive cu o funcție contactless care permite cel puțin citirea cardurilor de plată;

(c) pentru punctele de reîncărcare accesibile publicului cu o putere de ieșire mai mică de 50 kW, dispozitive care utilizează o conexiune la internet și care permit operațiuni de plată securizate, precum cele care generează un anumit cod de răspuns rapid.

 

În acest context, Asociația de Mobilitate Electrică din România a transmis propuneri de includere a încasărilor din activitatea de încărcare a vehiculelor electrice în categoria excepțiilor de la obligația de utilizare a aparatelor de marcat electronice fiscale reglementate de OUG nr. 28/1999, urmând ca fiscalizarea veniturilor din activitatea de reîncărcare vehiculelor electrice să se realizeze potrivit prevederilor Codului fiscal.

Astfel, soluția fiscală propusă este aceea de emitere în format electronic a unor facturi simplificate pentru fiecare plată efectuată cu un instrument de plată electronică (card bancar) cu respectarea cerințelor privind informațiile minimale obligatorii (data emiterii, identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile, identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate, suma taxei colectate sau informațiile necesare pentru calcularea acesteia)", se arată în document.

 

Modificările propuse

 

Iată reglementările propuse prin ordonanţă: 

 

A. Având în vedere că:

- la stațiile de încărcare a vehiculelor electrice plata serviciilor de încărcare ad-hoc se realizează exclusiv prin intermediul cardurilor de credit/debit și/sau a aplicațiilor de tip portofel electronic;

- se emit facturi simplificate pentru fiecare serviciu de încărcare electrică ad-hoc achitat printr-un instrument de plată electronică;

- este asigurată trasabilitatea operațiunilor/încasărilor, ceea ce contribuie la combaterea evaziunii fiscale,

Se propune exceptarea de la obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale a încasărilor efectuate din activitatea de servicii de încărcare a vehiculelor electrice a căror contravaloare se încasează prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit și/sau a aplicațiilor de tip portofel electronic.

 

B. Întrucât procesul de dotare a automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale este în curs de finalizare, raportat la impedimentele de natură tehnică ce îngreunează considerabil procesul, se impune adoptarea măsurilor necesare astfel încât sancțiunile prevăzute de lege să nu poată fi aplicate pe o perioadă limitată de timp. 

Astfel, se propune suspendarea, până la data de 31 decembrie 2024, a aplicării atât a dispozițiilor care reglementează ca și contravenție nerespectarea obligației operatorilor economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, de a dota cu aparate de marcat electronice fiscale aceste dispozitive, cât și a celor care stabilesc sancțiunea aplicabilă pentru această faptă, doar în cazul acelor operatori economici care, la data controlului efectuat de organul fiscal au încheiate contracte pentru achiziționarea aparatelor de marcat electronice fiscale de la distribuitori autorizați, pentru toate automatele comerciale utilizate, cu termen de livrare și instalare până la data de 31 decembrie 2024.

De asemenea, se prevede faptul că, în cazul operatorilor economici care desfăşoară şi alte activităţi pentru care legea prevede obligativitatea utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, dispoziţiile care vizează amânarea sancțiunii se aplică exclusiv pentru activitatea de livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz.

 

C. Se propune suspendarea, până la data de 1 septembrie 2025, a aplicării sancțiunii prevăzută de lege, respectiv a dispozițiilor art. 10 lit. f), precum și a dispozițiilor art. 11 alin. (1) lit. h) din OUG nr. 28/1999, pentru săvârşirea faptei de emitere a bonului fiscal fără ca acesta să conţină codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului, precum și datele prevăzute la art. 4 alin. (2^1) din aceeași ordonanță de urgență, sub formă de cod QR.

Măsura vine în sprijinul entităților vizate și are în vedere acordarea timpului necesar pentru conformarea operatorilor economici, astfel încât contribuabilii să nu fie sancționați întrucât nu sunt în culpă deoarece pentru implementarea obligației, aceștia sunt condiționați de realizarea modificărilor legislative, obţinerea de la ICI București, de către distribuitorii autorizați de aparate de marcat electronice fiscale, a suplimentului de aviz tehnic și în final de instalarea noului software, operațiuni care, pe de o parte, nu sunt sub controlul lor, iar pe de altă parte, sunt consumatoare de timp.

Pentru săvârșirea faptei de emitere a bonurilor fiscale cu date eronate, altele decât cele prevăzute la lit. c) a art. 10 din OUG nr. 28/1999 sau fără ca acestea să conțină toate datele prevăzute la art. 4 alin.(1) și respectiv unitatea de măsură prevăzută la art.4 alin.(2) din același act normativ, dispozițiile art. 11 alin. (1) lit. h) se aplică în continuare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 470279.13RON
1 ETH = 16400.14RON
1 LTC = 490.50RON
1 XRP = 7.13RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel