Ministerul de Interne cumpără drone. Pentru ce misiuni vor fi folosite. Proiect pe agenda şedinţei de Guvern

Mihai Ciobanu |
Data actualizării: | Data publicării:
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com

Pe agenda şedinţei de Guvern de vineri, 8 decembrie, se află şi o ordonanță de urgență privind modalitatea de operare a sistemelor de aeronave fără pilot la bord în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, precum și pentru desemnarea Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne, ca unitate de achiziții centralizată pentru achiziția centralizată de sisteme de aeronave fără pilot la bord.

"Prin proiect se propune ca Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile sale, să opereze sisteme de aeronave fără pilot la bord prin misiuni de zbor în scopul îndeplinirii atribuțiilor proprii, precum și pentru sprijinirea ministerelor și organelor centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor în îndeplinirea atribuțiilor acestora.

Propunerea normativă se justifică pe necesitatea tot mai mare a instituțiilor din arcul guvernamental de a utiliza sisteme de aeronave fără pilot pentru a capta informații utilizate pentru îndeplinirea atribuțiilor proprii. Atât costurile ridicate, cât și necesarul logistic complex pentru a utiliza astfel de sisteme au generat ideea desemnării unei singure entități administrative care să deservească toate instituțiile solicitante. În fapt, este practic imposibil ca fiecare minister sau organ de specialitate subordonat Guvernului sau ministerelor să dețină întreaga infrastructură de comunicații (mijloace tehnice, frecvență radio, operatori autorizați, șamd) necesară operării unei aeronave fără pilot.

Astfel, singura soluție pentru atribuirea unei astfel de responsabilități în domeniul civil a fost identificarea Ministerului Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General de Aviație din componența sa, în considerarea rolului pe care-l are în prezent acest inspectorat general de a gestiona atât misiuni de ordine publică cât și de situații de urgență, inclusiv transport aerian în cadrul asistenței medicale de urgență.

Atribuirea acestui rol Ministerului Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General de Aviație, înseamnă de fapt extinderea competenței de funcționare cu o componentă de sprijin aerian cu aeronave fără pilot pentru ministere și organe centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor ca acestea să poată colecta date și informații specifice zonei lor de competență", se arată în Nota de fundamentare a proiectului.

Pentru a se creiona întregul spectru de activitate s-a realizat o clasificare a misiunilor de zbor, astfel:

În funcție de regimul în care se execută, misiunile de zbor sunt:
a) misiuni de zbor cu regim independent, executate de către unitățile, instituțiile și structurile aflate în subordinea/în cadrul Ministerului Afacerilor Interne;
b) misiuni de zbor cu regim de cooperare, executate de către inspectoratul general.

În funcție de structura/instituția beneficiară care prelucrează informațiile de interes, misiunile de zbor cu regim de cooperare sunt:
a) misiuni de zbor în cooperare cu structurile beneficiare;
b) misiuni de zbor în cooperare cu instituțiile beneficiare;
c) misiuni de zbor la cerere.

 

Cum vor fi gestionate informaţiile obţinute prin misiunile cu drone

 

"Cu privire la captarea/transmiterea informațiilor de interes (date captate) proiectul propune un mecanism de garantare a păstrării limitării accesului, astfel încât informațiile de interes să fie captate cu respectarea actelor normative privind protecția informațiilor clasificate, strict în limita actului normativ de cooperare, fără ca Inspectoratul General de Aviație sau unitățile subordonate acestuia să aibă acces la informațiile de interes captate în timpul misiunilor de zbor iar operatorul aeronavei fără pilot să aibă acces la informațiile de interes captate numai prin natura
executării misiunii de zbor și cu obligația să nu disemineze în nici un mod informațiile de interes accesate.

De asemenea, ca o garanție în plus, proiectul ordonanței de urgență propune ca stocarea de către Inspectoratul General de Aviație și unitățile subordonate a informațiilor de interes să se realizeze imediat după captare și numai în limita de timp necesară echipamentelor de comunicații să asigure transmiterea automată, care este determinată de caracteristicile constructive ale echipamentelor utilizate", se mai arată în document.

Impactul socioeconomic

 

Proiectul de act normativ complinește nevoia de aliniere a administrației publice la cele mai noi tehnologii cu scopul eficientizării activității entităților administrative din arcul guvernamental, prin raportare la costurile de resursă umană, de energie și de timp corelativ cu creșterea acurateței mijloacelor utilizate pentru atingerea acestui deziderat. În contextul în care misiunile de zbor sunt indispensabile desfășurării activității entităților din arcul guvernamental, fără însă să fi atins potențialul maxim, proiectul de act normativ creează cadrul normativ necesar pentru identificarea unor variante complementare de asigurare și dezvoltare a acestor misiuni.

O astfel de soluție complementară apare de la faptul că ora de zbor cu aeronave fără pilot la bord față de cea cu elicoptere este de 10 ori mai ieftină, iar acuratețea și complexitatea datelor colectate cu aeronave fără pilot la bord nu poate fi asigurată cu elicoptere sau cu tehnologia satelitară. Tot astfel, proiectul propune un mecanism de achiziție centralizată care să creeze premisele obținerii unor produse de calitate la prețuri inferioare comparativ cu cele implicate de achiziția neunitară a produselor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 470893.96RON
1 ETH = 16096.12RON
1 LTC = 491.74RON
1 XRP = 7.35RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel