Publicitate
Barbados, o mică țară din Caraibe, a declarat, recent, că dorește să înființeze o ambasadă în metavers, rețeaua de spații virtuale interconectate, descrisă uneori ca fiind viitorul internetului. Interesul pentru metavers (o combinație între cuvintele meta și univers) a crescut vertiginos din octombrie, după ce Facebook a decis să facă din această idee noul său proiect de afaceri, mergând până la a-și redenumi compania mamă "Meta".
100 de milioane de euro în 4 săptămâni
Această schimbare strategică a "a ajuns la milioane de oameni mult mai repede decât mi-aș fi putut imagina", recunoaște Cathy Hackl, consultant în tehnologie pentru companiile care doresc să intre în metavers. Potrivit bazei de date de criptomonede Dapp, peste 100 de milioane de dolari au fost cheltuite în ultima săptămână pentru achiziții imobiliare pe cele patru site-uri principale ale metaversului: The Sandbox, Decentraland, CryptoVoxels și Somnium Space. Pentru Hackl, explozia pieței, care implică proprietari, chiriași și dezvoltatori de terenuri, nu este o surpriză. "Încercăm să transpunem în lumea virtuală ceea ce putem face cu proprietatea fizică", spune ea.
Deși va mai trece ceva timp până când aceste site-uri vor deveni adevărate metaversiuni, permițându-le utilizatorilor să exploreze lumi paralele prin intermediul căștilor de realitate virtuală, terenurile digitale funcționează deja ca un activ financiar, la fel ca proprietățile imobiliare, spune Hackl. "Poți construi pe ele, le poți închiria sau le poți vinde", spune ea.Tokens.com a achiziționat o bucată de teren de primă mână pe Decentraland, în zona Fashion Street, pe care platforma vrea să o transforme într-o destinație pentru magazine virtuale pentru grupuri de lux.
Mai scump decât versiunea fizică
"Dacă nu m-aș fi documentat și nu mi-aș fi dat seama că acestea sunt proprietăți de mare valoare, ar fi părut complet nebunesc", recunoaște Andrew Kiguel, șeful Tokens.com. Kiguel a lucrat timp de 20 de ani ca bancher de investiții în industria imobiliară. El spune că terenul virtual reprezintă o oportunitate similară cu cea a proprietății reale: se află într-o zonă aglomerată și la modă. "Sunt locuri pentru publicitate și evenimente unde oamenii se vor aduna", explică el, menționând un festival de muzică recent care a atras 50.000 de vizitatori la Decentraland.
Citește și Bitcoin stabilește un nou RECORD istoric! Ce anume l-a propulsat
Citește și Facebook va crea 10.000 de locuri de muncă în Uniunea Europeană, în următorii cinci ani
Mărcile de lux se aventurează deja în metavers: o geantă Gucci s-a vândut cu mai mult pe platforma Roblox decât versiunea sa fizică. Kiguel speră ca Fashion Street să devină echivalentul Fifth Avenue din New York. În ceea ce privește modul de a genera venituri, "ar putea fi la fel de simplu ca și cum ai deține un panou publicitar sau la fel de complex ca și cum ai avea un magazin cu un angajat real", spune el. "Ai putea intra cu avatarul tău, te-ai putea uita la modele 3D ale unui pantof pe care l-ai putea ține în mână și ai putea pune întrebări."
Încă din 2006 un promotor imobiliar a devenit celebru după ce a vândut un teren cu 1 milion de dolari în lumea virtuală Second Life, precursorul metaversului. Second Life este încă în funcțiune, dar susținătorii noilor săi rivali subliniază o diferență majoră. Pe Decentraland, toate achizițiile, fie că este vorba de bunuri imobiliare virtuale sau de artă, se fac prin intermediul NFT-urilor. Unii internauți au cheltuit zeci de mii de dolari pe aceste obiecte digitale, cu entuziasm și scepticism deopotrivă în legătură cu acest concept.
"Pare un pic absurd"
Kiguel consideră că proprietatea digitală va deveni un lucru obișnuit în următorii ani datorită tehnologiei blockchain, care garantează securitatea și transparența tranzacțiilor. "Pot vedea istoricul proprietății, cât a costat și cum a trecut de la o persoană la alta", spune el. Investiția prezintă însă și riscuri, începând cu volatilitatea criptomonedelor folosite pentru a cumpăra NFT-uri.
Mai mult, în timp ce concertele virtuale de pe Roblox sau Fortnite au atras zeci de milioane de curioși, puținele date privind metaversul sugerează că traficul pe site-uri precum Decentraland este cu mult sub cel al rețelelor sociale consacrate precum Facebook sau Instagram. Valoarea investițiilor imobiliare în metavers va depinde de numărul de persoane care vizitează aceste platforme. "Știu că sună un pic absurd", recunoaște Kiguel. "Dar există o viziune în spatele ei."
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.