Meta intenționează „să pună, în cele din urmă, în practică”, note de context „pentru toți utilizatorii din întreaga lume”, a precizat compania californiană, menționând, totodată, că acest lucru nu se va face ”imediat, peste noapte”. Meta a deschis posibilitatea de a posta elemente de context legate de articole potențial înșelătoare, un sistem inspirat direct de X (fostul Twitter), implementat după încheierea programului de fact-checking în Statele Unite.
Planul de eliminare a fact-checking-ului global
Cu această ocazie, Meta a lăsat să se înțeleagă că intenționează să elimine programele de fact-checking la nivel global. Până la implementarea acestui nou sistem în alte țări, „fact-checking-ul va rămâne în vigoare.”
O barieră legislativă
Această eliminare totală ar putea, totuși, să întâmpine obstacole din cauza legislației din mai multe țări și regiuni, care consideră că notele de context (community notes), noul sistem adoptat de Meta, nu sunt suficiente pentru a combate dezinformarea. Notele de context sunt produse de utilizatori verificați care consideră că un mesaj necesită clarificări sau contextualizare, de obicei prin atașarea unor surse. Dacă un număr suficient de alți contribuitori, cu puncte de vedere variate, consideră aceste note utile, ele vor fi publicate pe platforma respectivă.
Implementare treptată
Inițial, aceste note de context destinate platformelor Instagram, Facebook și Threads nu vor fi vizibile și vor fi evaluate doar de echipele Meta, conform unui comunicat. După această perioadă de calibrare, Meta va face treptat publice comentariile utilizatorilor înscriși pe o listă de așteptare, care cuprinde aproximativ 200.000 de nume. Notele de context ar trebui să înlocuiască fact-checking-ul, pe care Meta a decis să-l abandoneze în SUA în ianuarie.
„Prea orientate politic”
CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg, a explicat, după alegerea lui Donald Trump, că, în opinia sa, verificatorii erau „prea orientați politic.” „Ne așteptăm ca notele de context să fie mai puțin părtinitoare decât programele de fact-checking pe care le înlocuiesc și să funcționeze la o scară mai mare”, a declarat Meta. Compania a precizat joi că, odată implementat, mecanismul nu va implica intervenția umană pentru filtrarea notelor de context, publicarea acestora depinzând de opiniile contribuitorilor și de un algoritm.
O strategie controversată
„Meta susține de mult timp că nu dorește să fie un +arbitru al adevărului+, dar (compania) a finanțat acești arbitri în ultimii ani și nu este sigur că cineva îi va înlocui”, se întreabă Casey Newton, jurnalist specializat în tehnologie. Meta va folosi, pentru început, algoritmul X, pe care grupul controlat de Elon Musk îl oferă în regim open-source. Spre deosebire de fact-checking, notele de context nu vor afecta vizibilitatea unui mesaj, chiar dacă evidențiază un conținut potențial înșelător.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.