Condiția pusă autoritățile austriece poate fi văzută ca o restricționare a dreptului la muncă și a dreptului la liberă circulație în statele UE.
”Nu există lucrători, nici copii de categoria a doua în Uniunea Europeană (...) În condiţiile în care lucrătorii mobili cotizează la un sistem de securitate socială în aceeaşi manieră ca lucrătorii locali, ei trebuie să perceapă prestaţii identice, chiar şi atunci când copiii lor trăiesc în străinătate”, a declarat comisarul european pentru Afaceri Sociale, Marianne Thyssen.
Citește și: Ne mutăm peste hotare? Câți români sunt, de fapt, plecați din țară
Legea austriacă privind ajustarea alocaţiilor acordate copiilor lucrătorilor străini care nu trăiesc împreună cu părinţii lor în Austria a intrat în vigoare la 1 ianuarie. Conform normelor aplicate anterior acestei date, alocaţiile acordate de sistemul austriac de ajutoare sociale puteau ajunge la suma de 233 de euro pe lună pentru un copil, sumă pe care guvernul de la Viena o consideră disproporţionată în raport cu nivelul preţurilor şi al salariilor din unele ţări vecine.
La 7 ianuarie, Comisia Europeană anunţase că va analiza îndeaproape legea din Austria privind ajustarea alocaţiilor copiilor străini care nu trăiesc împreună cu părinţii în ceea ce priveşte compatibilitatea ei cu legea UE, dar a precizat că în principiu legislaţia comunitară nu permite indexarea acestor beneficii.
Cauză pierdută în Italia
În schimb, românii din Italia nu mai au speranțe în ceea ce privește noua legislație rutieră promovată de ministrul de Interne, Matteo Salvini. La începutul lunii decembrie, a intrat în vigoare o prevedere din Codul Rutier care stipulează că mașinile care nu sunt înmatriculate în Italia nu pot circula dacă proprietarii lor au rezidența în acest stat de mai bine de 60 de zile.
Practic, autoritățile italiene vor să-i forțeze pe lucrătorii străini, inclusiv români, să-și înmatriculeze mașinile în Italia, cu costurile aferente. Poliția a început să dea amenzi celor care nu au respectat prevederea sau, în anumite cazuri, chiar să confiște mașinile. Românii au trebuit să-și trimite mașinile în țară, unii le-au înmatriculat în Italia, iar alții pur și simplu le-au abandonat în parcări.
Isteria britanică
Presa, dar și politicienii britanici au creat o adevărată psihoză în 2013 legată de faptul că Marea Britanie urma să elimine toate restricțiile de intrare piața muncii a românilor și bulgarilor de la 1 ianuarie 2014. Britanicii se temeau că se vor confrunta cu un val de imigranți din Bulgaria și România care vor veni doar ca să trăiască din ajutoare sociale, pe spinarea englezului de rând, astfel că guvernul lui David Cameron a introdus restricții asupra drepturilor imigranților privind indemnizațiile de șomaj și acces la sistemul de sănătate. Măsurile au provocat nervozitatea autorităților de la București și chiar dacă temerile guvernului din Regatul Unit s-au dovedit neîntemeiate, acestea au fost folosite de Cameron în negocierile prin care a smuls concesii liderilor europeni ca să preîntâmpine Brexitul. În pofida concesiilor obținute de Cameron, Brexitul a trecut la referendum și, conform estimărilor celor mai mulți specialiști, costurile vor fi mai mari pentru britanici care au devenit victimele propriilor lor frici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.