Publicitate
Potrivit sondajului, realizat în 18 țări, șapte din zece posesori auto consideră că deținerea unui autoturism presupune sacrificii financiare, dar 72% spun că nu se pot lipsi de vehicolul lor pe patru roți.
Aproape două treimi dintre persoanele intervievate se tem că nu-și vor mai putea permite să dețină o mașină în viitor, în special în Turcia, Mexic, Portugalia și Brazilia. Acesta este și cazul a 59% dintre francezi. Inițial, automobiliștii văd această pierdere într-o lumină negativă, temându-se că nu vor mai putea călători așa cum doresc. Doar 20% consideră că este ceva bun pentru mediu.
Aproape 6 din 10 persoane au declarat că au renunțat deja să mai călătorească din cauza costurilor ridicate, în special în țările cu cele mai slabe economii, precum Turcia sau Africa de Sud. Pentru a economisi bani, majoritatea francezilor spun că își reduc deplasările pe distanțe mai lungi, 46% compară prețurile pentru a cumpăra cea mai ieftină benzină posibilă și 44% încearcă să își optimizeze modul de conducere pentru a consuma mai puțin combustibil. De asemenea, o treime dintre automobiliști spun că se deplasează mai des pe jos, cu bicicleta sau scuterul.
Buget anual estimat la 2.753 de euro
Din Germania până în Brazilia și Franța, mai mult de una din două persoane fie și-au vândut unul dintre autovehicule, fie intenționează să facă acest lucru în viitorul apropiat. Cei sub 35 de ani sunt mai înclinați să renunțe complet la mașină, cu 34%, față de 26% pentru generațiile mai în vârstă. "Ceea ce nu are sens este costul de utilizare", spune Flavien Neuvy, director al observatorului Cetelem. "Faptul că plătim mereu la casă întărește acest sentiment foarte negativ.
Automobiliștii estimează bugetul anual al mașinii (combustibil, asigurare, reparații) la 2.753 de euro (2.870 de euro în Franța), benzina fiind de departe cel mai scump element. În același timp, costurile de asigurare și întreținere sunt considerate rezonabile de către majoritatea gospodăriilor, chiar dacă acestea cresc. În mod similar, prețul de achiziție al autoturismelor este considerat rezonabil de mulți automobiliști, în special pentru marea majoritate a celor care cumpără de pe piața second-hand.
Cu toate acestea, în ceea ce privește mașinile noi, prețurile automobilelor au crescut brusc în ultimii ani în UE, de două ori mai repede decât inflația între 2000 și 2020. Cumpărătorii de mașini noi devin din ce în ce mai rari, reprezentând 2% din gospodăriile franceze în 2022. Vârsta medie a cumpărătorilor este de 55 de ani, față de 44 de ani în 1990. Odată cu proliferarea mașinilor electrice, care sunt mai scumpe decât cele cu motoare cu combustie, "tendința se va accelera în următorii ani", prevede Flavien Neuvy. "Există riscul ca mașina să devină un obiect de lux, inaccesibil, împingându-i la margine pe cei care au cea mai mare nevoie de ea în viața de zi cu zi", avertizează expertul.
Sondajul a fost realizat online în perioada 23 iunie - 8 iulie de către Harris Interactive în rândul a 16.600 de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, folosind metoda cotelor. Au fost realizate 3.000 de interviuri în Franța și 800 în fiecare dintre celelalte țări.
Citește și Mesaj ferm de la conducerea Renault: Viitorul Dacia în România este strălucitor
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.