Giganticul plan de investiții american privind tranziția climatică, care stabilește măsuri "discriminatorii" pentru producătorii auto europeni, este "inacceptabil" pentru statele membre ale Uniunii Europene, a declarat ministrul ceh al industriei, a cărui țară deține președinția rotativă a UE.
"Voi spune direct: este inacceptabil pentru UE. În forma sa actuală, acest text este extrem de protecționist, în detrimentul exporturilor europene. Este un aspect care trebuie clarificat", a subliniat Jozef Sikela, în marja unei reuniuni a miniștrilor europeni ai comerțului, întrunire organizată la Praga și la care a fost invitată și reprezentanta SUA pentru comerț, Katherine Tai.
Ce-și propune să facă UE? Nu există încă un plan, un proiect. Cert este însă că, pentru moment, UE exclude orice acțiune la OMC, Organizația Mondială a Comerțului: "În acest stadiu, ne concentrăm pe o soluție negociată înainte de a lua în considerare alte opțiuni", a declarat comisarul european pentru comerț, Valdis Dombrovskis, după reuniunea din capitala Cehiei.
Ce-i revoltă cel mai tare pe europeni
Ratificată în această vară, Legea privind reducerea inflației, elaborată de administrația președintelui Joe Biden reprezintă cea mai mare investiție făcută vreodată în lupta împotriva schimbărilor climatice. Acesta prevede 370 de miliarde de dolari pentru construcția de turbine eoliene, panouri solare și vehicule electrice. Ceea ce îi revoltă în mod special pe europeni vizează măsurile de susținere planificate de americani. Concret, este vorba despre acordarea unui credit fiscal de până la 7.500 de dolari pentru achiziționarea unui vehicul electric dintr-o fabrică nord-americană cu o baterie fabricată pe plan local.
"Multe dintre subvențiile verzi înscrise în textul acestei legi pot discrimina companiile europene din industria auto, a bateriilor, a energiei regenerabile și a industriilor energointensive", a declarat Valdis Dombrovskis.
Citește și Rușii spun adio mașinilor noi și cumpără hârburi. Industria lor auto este la pământ
El a anunțat că un "grup de lucru" comun UE-SUA se va reuni pentru prima dată în această săptămână pentru a încerca să răspundă preocupărilor europenilor: "Nu va fi ușor de rezolvat, dar trebuie să o facem", a declarat el presei. "Știm că și alte țări, precum Japonia și Coreea de Sud, împărtășesc preocupările UE și se gândesc, de asemenea, la cea mai bună modalitate de abordare a acestei probleme", a adăugat el.
Un război al prețurilor
Pentru UE-27, "obiectivul ar fi obținerea aceluiași statut ca și Canada și Mexic", a căror producție beneficiază de aceleași avantaje ca și cea a Statelor Unite în cadrul măsurilor adoptate, a declarat Jozef Sikela, precizând că aceasta este "o poziție de plecare în negocieri". Oficialul ceh s-a declarat "destul de optimist" după discuțiile purtate de Katherine Tai cu miniștrii UE de la Praga: "Există bunăvoință de ambele părți", a spus el.
Germania, unde se află giganții auto Volkswagen, BMW și Mercedes, a avertizat în urmă cu trei săptămâni cu privire la riscul unui "război tarifar" transatlantic.
"Este foarte important să cooperăm îndeaproape ca aliați strategici, mai ales în situația actuală", între războiul din Ucraina și criza energetică, a insistat Jozef Sikela. În ultimii ani, Bruxelles și Washington au avut mai multe dispute majore în fața OMC, în special în ceea ce privește ajutoarele acordate producătorului american de avioane Boeing și tarifele vamale americane pentru oțelul european.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.