Dar nu pentru mult timp, susțin observatorii: o mulțime de mărci chineze pregătesc modelele pentru Bătrânul Continent. Acești nou-veniți combină progresele tehnologice - datorită investițiilor în vehicule electrice din ultimii doisprezece ani - cu costurile reduse ale forței de muncă.
Guvernele europene îi îndeamnă pe constructorii de pe continent să facă mobilitatea electrică accesibilă în perspectiva interzicerii în 2035 a vehiculelor noi cu combustie și hibride. După cum preciza expertul german Ferdinand Dudenhoffer, în China, prețurile de catalog pentru mașinile electrice sunt "cu până la 60% mai mici decât în Germania".
"Invazia" producătorilor mai ieftini
La sfârșitul lunii iulie, Carlos Tavares, directorul general al companiei franceze Stellantis, a vorbit despre o "invazie" a producătorilor cu "un avantaj de cost de 25%". MG, marca cea mai bine vândută pe Bătrânul Continent, oferă prețuri de aproximativ 30.000 de euro, fără bonusuri de mediu, pentru modelele entry-level. Fondată în Marea Britanie în 1924, dar relansată după falimentul său în 2005 de către gigantul auto chinez SAIC, MG "beneficiază de reputația sa de marcă veche occidentală, precum și de competitivitatea pieței chineze", subliniază Felipe Munoz de la JATO Dynamics.
În prima jumătate a acestui an, mărcile chinezești au acaparat 8% din piața mașinilor electrice din Europa de Vest, în timp ce cota lor era aproape zero în 2019, potrivit calculelor analistului Matthias Schmidt. El este convins că principalul producător chinez de mașini electrice, BYD, ar trebui să înceapă să inunde piața europeană începând cu a doua jumătate a anului 2023. Modelul său Atto 3 a ajuns deja în fruntea clasamentului vânzărilor de mașini electrice în Suedia în luna iulie, unde mai mult de un sfert din totalul înmatriculărilor sunt electrice.
Pe de altă parte, producătorii europeni fac tot posibilul pentru a reduce costurile de producție și a oferi modele mai ieftine. Chiar și Mercedes, care și-a reorientat strategia spre lux, a promis duminică un model menit să facă mașinile electrice "accesibile", a declarat Ola Kallenius, fără a da detalii. În martie, marca germană VW a prezentat viitorul ID.2 la mai puțin de 25.000 de euro, așteptat în 2025. De asemenea, intenționează să dezvolte un model care să coste mai puțin de 20.000 de euro, un preț pe care puțini producători l-au atins pentru mașinile electrice.
Stellantis mizează în principal pe Citroën C3 electric, care va fi prezentat la jumătatea lunii octombrie, iar Renault va lansa mașina de oraș R5, care ar urma să coste sub 30.000 de euro. Marca Opel a grupului intenționează, de asemenea, să ofere un model "în jurul a 25.000 de euro" la scurt timp după 2025, potrivit declarațiilor făcute luni de șeful său Florian Huettl.
Patriotism
"Cu cât vom avea mai multe modele electrice, cu atât vom beneficia mai mult de economii", a explicat șeful Volkswagen, Oliver Blume, mizând pe volume mai mari pentru a reduce prețurile. Între timp, pe fondul încetinirii economice, cota de piață a mașinilor electrice, încă prea scumpe, ar urma să scadă cu 12% în septembrie, potrivit lui Dudenhöffer. În Franța, guvernul a promis un sistem de leasing "accesibil" pentru mașinile electrice, de aproximativ 100 de euro pe lună.
În Germania, țara de origine a Volkswagen, BMW și Mercedes, stimulentele la cumpărare nu sunt considerate o soluție sustenabilă: pentru a încuraja producătorii să comercializeze mai multe vehicule electrice la prețuri accesibile, guvernul a redus bonusul ecologic în acest an și intenționează să îl elimine treptat până în 2025. Această situație ar putea pune la grea încercare marjele confortabile pe care grupurile europene și le-au construit profitând de inflație pentru a crește prețurile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.