Mașini electrice: Producătorii europeni, presați să reducă prețurile

Simona Haiduc |
Data publicării:
Este o adevărată bătălie pentru prețuri mici
Este o adevărată bătălie pentru prețuri mici

Mașina electrică "made in Europe" la un preț accesibil: politicienii și producătorii se confruntă cu o ecuație complexă, de care ar putea profita concurența chineză tot mai agresivă pentru a detrona mărcile istorice. Spre deosebire de industria textilă sau de cea a smartphone-urilor, industria auto europeană nu a fost încă pusă cu botul pe labe de companiile chineze, care practică prețuri mici.

Dar nu pentru mult timp, susțin observatorii: o mulțime de mărci chineze pregătesc modelele pentru Bătrânul Continent. Acești nou-veniți combină progresele tehnologice - datorită investițiilor în vehicule electrice din ultimii doisprezece ani - cu costurile reduse ale forței de muncă.

Guvernele europene îi îndeamnă pe constructorii de pe continent să facă mobilitatea electrică accesibilă în perspectiva interzicerii în 2035 a vehiculelor noi cu combustie și hibride. După cum preciza expertul german Ferdinand Dudenhoffer, în China, prețurile de catalog pentru mașinile electrice sunt "cu până la 60% mai mici decât în Germania".

"Invazia" producătorilor mai ieftini

La sfârșitul lunii iulie, Carlos Tavares, directorul general al companiei franceze Stellantis, a vorbit despre o "invazie" a producătorilor cu "un avantaj de cost de 25%". MG, marca cea mai bine vândută pe Bătrânul Continent, oferă prețuri de aproximativ 30.000 de euro, fără bonusuri de mediu, pentru modelele entry-level. Fondată în Marea Britanie în 1924, dar relansată după falimentul său în 2005 de către gigantul auto chinez SAIC, MG "beneficiază de reputația sa de marcă veche occidentală, precum și de competitivitatea pieței chineze", subliniază Felipe Munoz de la JATO Dynamics.

În prima jumătate a acestui an, mărcile chinezești au acaparat 8% din piața mașinilor electrice din Europa de Vest, în timp ce cota lor era aproape zero în 2019, potrivit calculelor analistului Matthias Schmidt. El este convins că principalul producător chinez de mașini electrice, BYD, ar trebui să înceapă să inunde piața europeană începând cu a doua jumătate a anului 2023. Modelul său Atto 3 a ajuns deja în fruntea clasamentului vânzărilor de mașini electrice în Suedia în luna iulie, unde mai mult de un sfert din totalul înmatriculărilor sunt electrice.

Pe de altă parte, producătorii europeni fac tot posibilul pentru a reduce costurile de producție și a oferi modele mai ieftine. Chiar și Mercedes, care și-a reorientat strategia spre lux, a promis duminică un model menit să facă mașinile electrice "accesibile", a declarat Ola Kallenius, fără a da detalii. În martie, marca germană VW a prezentat viitorul ID.2 la mai puțin de 25.000 de euro, așteptat în 2025. De asemenea, intenționează să dezvolte un model care să coste mai puțin de 20.000 de euro, un preț pe care puțini producători l-au atins pentru mașinile electrice.

Stellantis mizează în principal pe Citroën C3 electric, care va fi prezentat la jumătatea lunii octombrie, iar Renault va lansa mașina de oraș R5, care ar urma să coste sub 30.000 de euro. Marca Opel a grupului intenționează, de asemenea, să ofere un model "în jurul a 25.000 de euro" la scurt timp după 2025, potrivit declarațiilor făcute luni de șeful său Florian Huettl.

Patriotism

"Cu cât vom avea mai multe modele electrice, cu atât vom beneficia mai mult de economii", a explicat șeful Volkswagen, Oliver Blume, mizând pe volume mai mari pentru a reduce prețurile. Între timp, pe fondul încetinirii economice, cota de piață a mașinilor electrice, încă prea scumpe, ar urma să scadă cu 12% în septembrie, potrivit lui Dudenhöffer. În Franța, guvernul a promis un sistem de leasing "accesibil" pentru mașinile electrice, de aproximativ 100 de euro pe lună. 

În Germania, țara de origine a Volkswagen, BMW și Mercedes, stimulentele la cumpărare nu sunt considerate o soluție sustenabilă: pentru a încuraja producătorii să comercializeze mai multe vehicule electrice la prețuri accesibile, guvernul a redus bonusul ecologic în acest an și intenționează să îl elimine treptat până în 2025. Această situație ar putea pune la grea încercare marjele confortabile pe care grupurile europene și le-au construit profitând de inflație pentru a crește prețurile.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 469057.02RON
1 ETH = 15991.44RON
1 LTC = 425.19RON
1 XRP = 6.51RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17306.560.02%
BET-BK3218.71-0.09%
BET-EF930.340.11%
BET-FI60571.00-0.15%
BET-NG1222.550.24%
BET-TR38168.670.02%
BET-TRN37099.550.02%
BET-XT1485.700.02%
BET-XT-TR3220.990.02%
BET-XT-TRN3137.420.02%
BETAeRO919.96-0.20%
BETPlus2561.020.03%
RTL38350.970.12%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel