Ratele taxelor au crescut cu 23% între iunie și iulie, oferind Kremlinului 1,42 dolari în plus pe baril pentru fiecare încărcătură expediată din țară. Această creștere a ajutat Rusia să facă față unei scăderi de 15% a livrărilor de țiței în săptămâna de până la 8 iulie, iar veniturile au scăzut cu doar 3 milioane de dolari, sau 2%.
Mișcările relative ale livrărilor de țiței în străinătate ale Rusiei și veniturile imediate ale Kremlinului din acestea nu vor fi o lectură confortabilă pentru Grupul celor șapte țări industrializate. Acestea se află sub presiune pentru a găsi o modalitate de a afecta Rusia fără a provoca o creștere a prețurilor petrolului. În încercarea de a face acest lucru, secretarul american al Trezoreriei, Janet Yellen, promovează un plan de plafonare a prețurilor petrolului rusesc pentru a păstra volumele de export, afectând în același timp veniturile guvernului.
Administrația americană va folosi discuțiile cu națiuni precum India și Japonia pentru a obține sprijin pentru plafonarea prețurilor, care ar permite cumpărătorilor să aibă acces la serviciile de asigurare și de transport necesare pentru a transporta țiței rusesc numai dacă petrolul este cumpărat sub un preț convenit. Totuși, nu există nicio garanție că Rusia va accepta să își transporte petrolul în astfel de condiții, chiar dacă cumpărătorii vor semna planul.
Fluxurile agregate de țiței din porturile rusești au scăzut de la o săptămână la alta cu 555.000 de barili pe zi, sau 15%, cu livrări mai mici din toate cele patru regiuni exportatoare ale țării.
În general, livrările maritime ale Rusiei au scăzut la 3,12 milioane de barili pe zi în săptămâna de până la 8 iulie, după saltul din săptămâna precedentă (a se vedea graficul de mai jos).
Datele sunt încă provizorii, dar utilizarea unei medii mobile de patru săptămâni a exporturilor indică faptul că fluxurile pe mare ale Rusiei se află pe o tendință descendentă de la jumătatea lunii iunie, potrivit datelor de urmărire a petrolierelor monitorizate de Bloomberg. Măsurarea exporturilor prin intermediul mișcărilor navelor este foarte perturbată din cauza programelor de încărcare, a lucrărilor de întreținere, a vremii și a altor elemente care pot influența fluxurile. Calcularea unor medii pe termen lung poate atenua o parte, dar nu toate acestea.
Pe o medie mobilă de patru săptămâni, fluxurile au scăzut la 3,38 milioane de barili pe zi în perioada de până la 8 iulie, scăzând în fiecare din ultimele trei săptămâni. Acestea au scăzut acum cu 325.000 de barili pe zi, sau 9%, de la jumătatea lunii iunie.
Exporturile către Asia
Țările asiatice, dominate de China și India, continuă să preia mai mult de jumătate din tot țițeiul expediat din Rusia, dar această cotă este în scădere. În cea mai recentă perioadă de patru săptămâni, fluxurile către Asia au reprezentat 52% din totalul exporturilor maritime ale Rusiei. Această cifră include volumele de pe petrolierele care se îndreaptă din porturile din Marea Baltică și Marea Neagră către Canalul Suez și este în scădere de la un maxim de 63% în cele patru săptămâni până la 15 aprilie.
Livrările către China au fost în medie de 628.000 de barili pe zi în cea mai recentă perioadă de patru săptămâni, iar fluxurile către India au fost de 522.000 de barili pe zi. Dar se așteaptă ca ambele cifre să crească, odată ce se vor cunoaște destinațiile pentru aproximativ 210.000 de barili pe zi de țiței din petrolierele care încă nu au semnalat locațiile finale de descărcare. Transporturile către alte țări asiatice în afară de China și India au secat practic, cu rare încărcături care se îndreaptă către Japonia și Coreea de Sud de la terminalele din Pacific.
Țările asiatice, dominate de China și India, continuă să preia mai mult de jumătate din tot țițeiul transportat din Rusia, dar această cotă este în scădere. În cea mai recentă perioadă de patru săptămâni, fluxurile către Asia au reprezentat 52% din totalul exporturilor maritime ale Rusiei. Această cifră include volumele de pe petrolierele care se îndreaptă din porturile din Marea Baltică și Marea Neagră către Canalul Suez și este în scădere de la un maxim de 63% în cele patru săptămâni până la 15 aprilie.
Livrările către China au fost în medie de 628.000 de barili pe zi în cea mai recentă perioadă de patru săptămâni, iar fluxurile către India au fost de 522.000 de barili pe zi. Dar se așteaptă ca ambele cifre să crească, odată ce se vor cunoaște destinațiile pentru aproximativ 210.000 de barili pe zi de țiței din petrolierele care încă nu au semnalat locațiile finale de descărcare. Transporturile către alte țări asiatice în afară de China și India au secat practic, cu rare încărcături care se îndreaptă către Japonia și Coreea de Sud de la terminalele din Pacific.
Transporturile medii pe patru săptămâni de țiței rusesc către Marea Mediterană au crescut vertiginos după invazia Ucrainei, dar au scăzut de la vârful atins la jumătatea lunii iunie. În perioada de până la 8 iulie, acestea au fost cele mai scăzute din ultimele 12 săptămâni.
Uzina ISAB a Lukoil de pe insula italiană Sicilia este un cumpărător cheie de țiței rusesc, în timp ce Turcia a sporit, de asemenea, achizițiile. Rămâne de văzut ce va face ISAB atunci când va intra în vigoare interdicția UE privind transportul maritim de țiței rusesc, în decembrie. Până atunci, neexistând niciun impediment legal în calea achizițiilor sale și puține sau chiar deloc alternative la dieta sa de țiței rusesc, este puțin probabil ca livrările să scadă prea mult.
Ce se întâmplă în Marea Neagră
Imaginea mediteraneană se repetă în Marea Neagră, din nou datorită creșterii transporturilor către o rafinărie deținută de Lukoil în Bulgaria. În timp ce fluxurile către România s-au schimbat puțin de la începutul anului, cele către Bulgaria sunt de două ori și jumătate mai mari decât în ianuarie și la începutul lui februarie.
Livrările combinate către Bulgaria și România au fost în medie puțin sub 300.000 de barili pe zi de la jumătatea lunii aprilie, deși s-au retras de la vârful înregistrat în săptămâna de până la 17 iunie. Livrările medii pe patru săptămâni până la 8 iulie au rămas neschimbate față de săptămâna precedentă.
Veniturile Moscovei din taxele de export au scăzut mult mai puțin brusc decât fluxurile de țiței în săptămâna până la 8 iulie, scăzând cu doar 3 milioane de dolari, sau 2%, la 159 milioane de dolari. Ratele mai mari ale taxelor pe baril plătibile în iulie au amortizat scăderea.
Transporturile de țiței din iulie vor aduce Kremlinului 55,20 dolari pe tonă (aproximativ 7,53 dolari pe baril), în creștere de la 44,80 dolari pe tonă (6,11 dolari pe baril) în iunie. Aceasta este cea mai mare taxă percepută de guvernul rus din aprilie, reflectând o creștere a prețurilor Urali între jumătatea lunii mai și jumătatea lunii iunie, comparativ cu luna precedentă.
În total, 30 de petroliere au încărcat 21,8 milioane de barili de la terminalele de export ale țării în săptămâna de până la 8 iulie, arată datele de urmărire a navelor și rapoartele agenților portuari.
Fluxuri de petrol brut în funcție de regiune
Următoarele diagrame arată destinațiile încărcăturilor de țiței din fiecare dintre cele patru regiuni de export. Destinațiile se bazează pe locul în care navele semnalează că se îndreaptă la momentul redactării acestui articol, iar unele dintre ele se vor schimba aproape sigur pe măsură ce călătoriile avansează.
Volumul total de țiței de pe navele care încarcă de la terminalele baltice de la Primorsk și Ust-Luga a scăzut ușor în săptămâna de până la 8 iulie, o scădere a numărului de petroliere care părăsesc Ust-Luga a mai mult decât compensat o creștere a numărului de petroliere manipulate la Primorsk.
Volumul petrolierelor care au încărcat la terminalele baltice și care prezintă destinații din nordul Europei a scăzut, mai mult țiței fiind îndreptat spre Marea Mediterană.
Fluxurile dinspre Marea Baltică către Asia au rămas la puțin peste 625 000 de barili pe zi pentru a treia săptămână, dar volumul mare al navelor care nu au încă o destinație finală sugerează că această cifră va crește.
Cinci petroliere au finalizat încărcarea la Novorossiysk, în Marea Neagră, în săptămâna de până la 8 iulie, cu unul mai puțin decât în săptămâna precedentă, iar fluxurile au scăzut la cel mai scăzut nivel din ultimele 12 săptămâni. Toate prezintă destinații care indică faptul că vor descărca în porturi din Marea Mediterană și Marea Neagră.
Livrările din unitățile de depozitare plutitoare din portul rusesc Murmansk din Arctica au scăzut în săptămâna până la 8 iulie, egalând cel mai scăzut nivel din acest an. Două încărcături au fost încărcate din unitatea de depozitare plutitoare Umba a Gazprom Neft și ambele se îndreaptă spre Rotterdam. Nu a fost ridicat niciun țiței de la unitatea Kola a Lukoil.
Fluxurile de țiței din cele trei terminale petroliere din estul Rusiei - Kozmino, De Kastri și Prigorodnoye - au scăzut de la o săptămână la alta la 838.000 de barili pe zi.
Opt tancuri petroliere au încărcat țiței ESPO la Kozmino, la fel ca în săptămâna precedentă. Două încărcături se îndreaptă spre India, unde urmează să sosească la Sikka pe 22 iulie și Mundra pe 27 iulie.
Nu au existat transporturi pentru a noua săptămână de la De Kastri, care manipulează țițeiul Sokol din proiectul Sakhalin 1. Două petroliere navetă rămân ancorate goale în largul terminalului.
În săptămâna de până la 8 iulie nu a fost expediață nicio încărcătură de țiței Sakhalin Blend.
Citește și: Saudiții își dublează importul de păcură din Rusia
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.