În expunerea de motive se spune că la finalul anului şcolar 2022 — 2023, România a trecut prin cea mai severă criză din sistemul educaţional preuniversitar. Din cauza amânărilor şi a promisiunilor nerespectate privind finanţarea sistemului de învăţământ şi salarizarea personalului didactic, profesorii au declanşat cea mai mare grevă din ultimii 18 ani.
În același document se mai arată că sute de mii de cadre didactice şi persoane care Işi desfăşoară activitatea în cadrul unităţilor de învăţământ au rămas în grevă timp de 3 săptămâni. Consecinţele au fost grave, mediile şcolare nu au mai fost încheiate în condiţii normale, examenele naţionale au fost perturbate, iar evaluarea naţională pentru elevii de clasa a Vi-a a fost anulată cu totul.
Greva a pornit de la subfinanţarea cronică a educaţiei în ultimii 30 de ani, care a condus la salarii total neatractive pentru absolvenţii de studii superioare care ar fi putut lua în considerare o carieră didactică şi a îndepărtat din sistem mulţi profesionişti talentaţi. Efectele subfinanţării educaţiei s-au putut vedea şi în alte rezultate, total dezastruoase pentru România, cum ar fi:
• Primul loc în Europa în rândul tinerilor cu vârsta cuprinsă Intre 18 şi 24 de ani care nu mai urmează studiile (2022, date Eurostat);
• Ultimul loc In Uniunea Europeană 1n ceea ce priveşte ponderea tinerilor 'intre 25 şi 34 ani care au studii universitare. Cu un procent de doar 25% suntem departe de media europeană de 42% şi de ţinta de 45% vizată de UE pentru a fi atinsă până in 2030, (2022, date Eurostat);
• 42% dintre elevii români cu vârsta Intre 6 şi 14 ani au un grad de alfabetizare scăzut şi se plasează In zona „nefuncţional", 47% în zona „minim funcţional" şi doar 11% în zona „funcţional" (2023, Raportului Naţional de Literaţie).
Art. I — La Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificările şi completările ulterioare, pct. 4 şi 5 din Anexa I Cap.I lit.A se modifică şi se înlocuiesc cu pct. 4 şi 5 din anexa la prezenta lege.
Art. II— La articolul I din Ordonanta de urgentă a Guvemului nr.168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1186 din 9 decembrie 2022, alin. (1^2) se modifică şi va avea următorul cuprins: „(1A2) Începând cu data de 1 iunie 2023, prin derogare de la dispozițiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările si completările ulterioare, salariile de bază ale personalului care ocupă funcţiile prevăzute în anexa nr. I cap. I lit. A la aceeasi lege se stabilesc la nivelul salariilor de bază prevăzute de această lege pentru anul 2022. Începând cu data de 1 decembrie 2023, prin derogare de la dispoziţiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, salarille de bază ale personalului care ocupă funcţiile prevăzute în anexa nr. I cap. I lit. A pct. 4 şi 5 la aceeaşi lege se stabilesc la nivelul salariilor de bază prevăzute de această lege pentru decembrie 2023".
Mai jos, noile grile de salarizare
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.