Reporter: Dumneavoastră sunteți ministru de finanțe, știți cel mai bine cum arată economia în prezent şi care este execuția bugetară. Deci, dacă ne puteți spune din punctul de vedere al ministrului de finanțe cu cât ar putea să crească pensiile de la 1 ianuarie?
Adrian Câciu: Pot să vă spun, sigur, ceea ce am mai spus. Cu siguranță legea va fi aplicată, prevederea din legile cu actualizarea și în funcție de spațiul fiscal pe care îl avem, pentru că este încă un element care va apărea săptămânile viitoare, este prognoza de toamnă care ne va arăta cum stăm pe anul 2023. Rămâne să stabilim ce vine în plus față de ceea ce înseamnă aplicarea articolelor din legea cu privire la sistemul public de pensii.
Reporter: Pe surse știm că premierul şi-ar dori o majorare de 11 procente. Este posibilă această majorare, la cum arată economia acum?
Adrian Câciu: Trebuie să avem prognoza de toamnă.
Reporter: Mai mare?
Adrian Câciu: Este posibil, într-o zonă de genul acesta. Nu aş vrea să folosesc procentul respectiv şi vă spun de ce. Noi trebuie să avem în vedere un lucru. Scopul este să atenueze rodarea de putere de cumpărare. Pe altă parte, trebuie să nu deteriorezi deficitul la fondul de pensii, deci acolo unde aceste lucruri se întâlnesc, până acolo poți să faci, să zic așa, o actualizare a punctului de pensie pentru că altfel, destabilizăm. Trebuie să iei mai multe subvenții din bugetul de stat, subvenții ce înseamnă taxele tuturor. Evident, veniturile din contribuții vor crește anul viitor, așteptăm să vedem și decizia pe salariul minim, dar şi elementele de prognoză cu care vine Comisia. Cele de prognoză înseamnă numărul mediu de salariați, valoarea salariului mediu brut, salariul mediu net, dar trebuie să fim destul de prudenți pentru că nu suntem într-o perioadă, deşi pare, de expansiune economică. Suntem într-o perioadă în care au fost factori de potențial care s-au manifestat foarte bine pe primul semestru, factori care se atenuează și, nu numai în România și mai ales în Europa. Chiar ieri, la ECOFIN discuțiile au fost destul de aplicate, să zic așa, asupra riscurilor care se prefigurează pe zona economiei europene, mai ales în zona euro. Şi atunci, trebuie să avem grijă, încă o dată, să compensăm din pierderea de putere de cumpărare, să ajutăm, să sprijinim populația să treacă peste aceste momente, peste această perioadă. Pe de altă parte, trebuie să lăsăm și economiei loc să se exprime, astfel încât să poată multiplica din valoarea pe care o are la dispoziție.
(...)
Reporter: Pe analizele dumneavoastră, scutirea de impozit la pensii poate să meargă până în 2.500 sau până în 3.000 de lei?
Adrian Câciu: Aș vrea să nu vorbesc public până nu avem o decizie în coaliție, dacă îmi permiteți, am mai spus lucrul acesta. Am fost întrebat dacă analiza e gata. Analiza este pe masa decidenților. În momentul în care va fi luată o decizie cu privire la acest aspect, o putem comenta și public. Trebuie să înțelegem un singur lucru - trebuie sprijiniți oamenii cu venituri mici. Oamenii cu venituri mici nu vor fi sprijiniți printr-o scutire de impozit neapărat, pentru că dacă faceți un calcul o să vedeți că este derizorie suma de care ar beneficia. Îmi mai trebuie un alt lucru. Orice minus de venit înseamnă un minus, de exemplu al autorităților locale. Dacă găsim echilibru, pentru că discutam de impozitul pe proprietate și înțelegem nevoia de a avea venituri corecte, nimeni nu vrea venituri care nu sunt meritate de către autoritățile locale. Autoritățile locale folosesc acele venituri pentru investiții. Deci trebuie să găsim acest echilibru pentru a exista și spațiu fiscal pentru a reduce fiscalitatea. Vreau să vă spun și altceva. România, 13 ani de zile, a stat într-o reducere a fiscalității, ajungând cu una dintre cele mai reduse fiscalități din Europa. Cu toate astea, România nu s-a dezvoltat cum s-au dezvoltat alte state. Cred că asta ar trebui să dea de gândit celor care vorbesc foarte mult de o fiscalitate redusă sau celor care ne compară cu Franța, cu Germania, și, apropo, ați văzut ce a însemnat pentru Marea Britanie o decizie greșit luată.
Reporter: Dar, ca principiu, mai am două întrebări, ca să știți, să vă uitați în continuare înspre mine.
Adrian Câciu:Vă rog.
Reporter: Ca principiu, ați fi de acord cu o corelare între această scutire de impozit și o impozitare a părții de necontributivitate a pensiilor speciale?
Adrian Câciu: Analiza, exact asta s-a făcut. Din păcate, în spațiul public s-a păstrat doar partea de neimpozitare. După cum știți, analiza exact așa a plecat, pe găsirea unor soluții de impozitare sau supraimpozitare a pensiilor speciale, între ghilimele, așa cum sunt ele, nedefinite printr-o lege, dar cunoscute în spațiu public, mai ales și cu preponderență pe partea de necontributivitate, așa cum ne spun deciziile Curții Constituționale. Și evident, în echilibru s-a venit și cu o ridicare a presiunii fiscale pe cei cu venituri mici.
Reporter: Un procent luat în calcul ar fi 25%?
Adrian Câciu: Nu confirm până când nu avem această decizie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.