"Vreau să spun foarte clar, să fie limpede pentru toată lumea: când vorbim de 900 de locomotive, când vorbim de 30.000 de vagoane, de 6.000 de salariaţi nu vorbim de o gogoşerie. Vorbim de o companie importantă. Niciodată nu s-a pus şi nu se va pune problema ca această companie să fie lichidată, ca această companie să îşi închidă porţile. Am toată determinarea să sprijin managementul acestei companii, să solicit sprijin Comisiei Europene ca, pe un calendar asumat, să salvăm această companie. Nu mă întrebaţi dacă e vorba de insolvenţă, dacă e vorba de restructurare. Vom decide împreună cu partenerii noştri paşii pe care urmează să îi facem", a declarat Bode, la evenimentul organizat de Metrorex pentru marcarea celor 40 de ani de la punerea în circulaţie cu călători a primului tronson de metrou Semănătoarea - Timpuri Noi.
El a precizat că a avut o întâlnire cu preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, şi cu reprezentantul Comisiei Europene de la DG Competition, convenindu-se să se întâlnească săptămâna viitoare sau în două săptămâni cu comisarul european pe transporturi pentru a discuta paşii pe care România se angajează să-i urmeze pentru rezolvarea situaţiei în care se află CFR Marfă.
"Am avut ieri o discuţie foarte bună cu domnul preşedinte Chiriţoiu de la Consiliul Concurenţei, cu reprezentantul Comisiei Europene de la DG Competition, au fost prezenţi la Ministerul Transporturilor. Am discutat scenarii cu privire la emiterea acelei decizii prin care ajutorul de stat sau prin care majorarea capitalului social cu datoriile din 2013 este considerat de către Comisie ajutor de stat şi trebuie returnat. Vorbim despre 363 milioane de euro. Am avut o discuţie foarte bună şi am convenit împreună să mă întâlnesc cu proxima ocazie săptămâna viitoare, poate în două săptămâni, cu acelaşi comisar, să discut împreună cu doamna comisar (comisarul european pe transporturi, Violeta Bulc - n. r.) paşii pe care România se angajează să-i urmeze în această cauză. Să nu mă întrebaţi de ce am ajuns aici, pentru că este inadmisibil după ce ai o astfel de decizie a Comisiei să tergiversezi ani de zile acest subiect când vorbim de o companie strategică în mecanismul economic al României", a adăugat Lucian Bode.
Citește și: Lucian Bode: Încetarea activității CFR Marfă nu este luată în calcul
Comisia Europeană a decis că ajutorul de stat acordat companiei CFR Marfă în 2013 a fost ilegal, iar statul român va trebui să recupereze circa 400 de milioane de euro, a declarat, luni, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, într-o conferinţă de profil.
"În cazul CFR Marfă, investigaţia Comisiei Europene este la final. Ştim că decizia este scrisă şi va fi comunicată până la finele anului. Compania a primit un ajutor în vederea privatizării, în 2013, când s-au şters datoriile. Ea nu şi-a revenit nici acum, nici privatizată nu a fost, a continuat să facă pierderi, evident că situaţia nu este sustenabilă", a spus Chiriţoiu.
El a precizat că statul va avea la dispoziţie şase luni pentru a-şi recupera banii.
"Întâi va veni decizia de la Comisia Europeană, care spune că trebuie recuperat ajutorul de stat pe care l-a primit compania, deci statul trebuie să-şi recupereze banii pe care i-a dat sau pe care nu i-a încasat de la CFR Marfă, apoi, după ce ne vine decizia, vom vedea ce variante putem aborda şi vom avea la dispoziţie cel puţin şase luni pentru a recupera acest ajutor", a arătat oficialul Concurenţei.
Potrivit acestuia, o variantă recomandată şi în trecut de Consiliul Concurenţei este mutarea la CFR SA a activelor care se leagă de infrastructură, precum terenuri, depouri, instalaţii de încărcare-descărcare.
"Noi am recomandat CSAT, încă de când se discuta de privatizare, din 2012, pentru că privatizarea a fost aprobată în CSAT, să ceară mutarea acestor active de la CFR Marfă la CFR Infrastructură. Poziţia noastră a rămas aceeaşi: da, are sens să mute anumite active de la CFR Marfă la CFR SA", a adăugat Chiriţoiu.
Un alt model de urmat este cel pus în practică şi în cazul Oltchim, adică divizarea şi preluarea activelor viabile de către un investitor.
"Compania spune că are active de 1 miliard de euro. Ar trebui să poată acoperi suma care va trebui recuperată, care va fi mult mai mică. Este vorba de anularea ştergerii de datorii din 2012. CFR Marfă avea datorii pentru utilizarea infrastructurii către CFR SA, iar, în momentul în care va fi emisă decizia, ANAF va prelua aceste creanţe, apoi vom vedea exact modalitatea specifică prin care se va face preluarea", a continuat oficialul concurenţei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.