Parteneriatul celor două companii se bazează pe o societate mixtă care ar fi trebuit să își extindă capacitățile de producție în Europa, însă planurile s-au schimbat în contextul recentelor tensiuni comerciale între Uniunea Europeană și China.
În locul uzinei din Polonia, Stellantis și Leapmotor iau în calcul alternative în Germania și Slovacia. Printre posibilele locații se numără fabrica din Eisenach, Germania, unde Stellantis produce modelele Opel, și uzina din Trnava, Slovacia. Aici ar putea fi produs crossover-ul electric B10, vehicul care ar urma să fie primul rezultat major al acestui parteneriat pe piața europeană.
Taxele europene pentru importurile chinezești
Această schimbare de strategie vine pe fondul unui conflict economic în creștere între UE și China. Surse apropiate de situație afirmă că guvernul chinez a sfătuit producătorii auto chinezi să evite investițiile mari în Europa, mai ales în țările care au susținut recent introducerea unor taxe vamale ridicate pentru vehiculele electrice din China. Aceste tarife, de până la 45%, au fost introduse de Uniunea Europeană începând cu 30 octombrie, în încercarea de a limita importurile chinezești și de a proteja producția auto europeană.
În contextul acestor tensiuni comerciale, decizia de a renunța la uzina din Polonia, una dintre cele zece țări membre care au sprijinit această măsură, pare o mișcare strategică. Germania și Slovacia, în schimb, s-au opus taxelor, iar alte 12 țări membre au ales să se abțină, în încercarea de a evita conflictele cu Beijingul. Deși Stellantis și Leapmotor nu au confirmat oficial motivele acestei decizii, presiunile Beijingului asupra companiilor auto din China par să fi avut un impact semnificativ asupra planurilor de extindere în Europa.
Avantaje și provocări
Stellantis a făcut primul pas spre consolidarea prezenței sale în piața auto electrică din China și Europa prin achiziția unei participații de 21% în Leapmotor pentru 1,6 miliarde de dolari. Această mișcare reprezintă o resetare a strategiei companiei, care în ultimii ani s-a confruntat cu dificultăți în cea mai mare piață auto din lume. Prin această investiție, Stellantis nu doar că își extinde oferta de vehicule electrice, dar câștigă acces la tehnologiile avansate dezvoltate de Leapmotor, unul dintre liderii pieței chineze de EV-uri.
Totodată, prin parteneriatul cu Leapmotor, Stellantis are drepturi exclusive în afara Chinei pentru exportul, vânzarea și producția vehiculelor Leapmotor. La uzina din Tychy, Polonia, este produs deja modelul T03 al Leapmotor, un vehicul compact electric. Cu toate acestea, producția în Germania ar implica costuri considerabil mai mari decât în Polonia, iar aceste diferențe financiare ar putea complica viitoarele proiecte de producție ale celor două companii în Europa.
Stellantis: o prezență globală în transformare
Înființată în 2021, Stellantis este rezultatul fuziunii dintre grupul francez PSA și conglomeratul italiano-american Fiat Chrysler, devenind al patrulea producător auto mondial. Sub umbrela sa, Stellantis reunește mărci de renume, precum Fiat, Peugeot, Citroen, Jeep, Alfa Romeo și Chrysler, având o influență semnificativă atât pe piețele din Europa, cât și la nivel global.
Cu acest parteneriat cu Leapmotor, Stellantis își intensifică eforturile de a se adapta la cerințele pieței auto electrice, într-un moment în care tranziția către surse de energie durabile este pe un trend ascendent în Europa. În pofida provocărilor comerciale și a presiunilor externe, Stellantis și Leapmotor vor continua să caute soluții pentru extinderea producției de vehicule electrice, urmărind să își mențină competitivitatea în această industrie aflată în plină transformare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.